Znajomość idei grup producenckich wśród uczniów szkół rolniczych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.05Słowa kluczowe:
grupy producentów rolnych, szkoły rolnicze, program nauczaniaAbstrakt
Celem artykułu jest określenie znajomości idei grup producentów rolnych w Polsce wśród uczniów szkół rolniczych. Pomimo szeregu inicjatyw podejmowanych na rzecz rozwoju grup producenckich, o charakterze promocyjnym czy edukacyjnym, integracja wśród polskich rolników nie jest popularna. Zwrócono uwagę, że tendencja do częstszego integrowania się rolników młodszych i lepiej wykształconych sugeruje, aby zainteresować się systemem kształcenia rolniczego. Stosunkowo dobrze rozbudowana sieć szkół rolniczych stanowi potencjał do upowszechniania idei grup producenckich, jednak w toku badania nie wykazano jednoznacznej zależności pomiędzy działalnością szkół a powstawaniem grup producenckich. Pomimo możliwości realizowania przez szkoły rolnicze modułu edukacyjnego dotyczącego funkcjonowania grup producenckich, znajomość idei wśród uczniów jest słaba.
Bibliografia
Dominiak J., 2012, Dostępność usług publicznych na terenie województwa wielkopolskiego, Poznań.
Google Scholar
Hamerska I., Roczkowska-Chmaj S., 2008, Wykształcenie i wiek rolników a wskaźnik postępu naukowo-technicznego, „Inżynieria Rolnicza”, 11(109), Kraków, s. 75–82.
Google Scholar
Kałuża H., Ginter A., 2014, Innowacje w gospodarstwach rolniczych młodych rolników, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 361, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 89–98.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.361.09
Kania J., 2006, Znaczenie doradztwa w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, [w:] Miejsce doradztwa we wspieraniu rozwoju rolnictwa i wsi na Kujawach i Pomorzu, K-PODR, Minikowo, s. 22–35.
Google Scholar
Kania J., 2014, System wiedzy i informacji rolniczej w rolnictwie polskim, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 360, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 55–62.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.360.06
Kołoszko-Chomentowska Z., 2008, Wykształcenie ludności rolniczej jako determinanta rozwoju rolnictwa, „Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, 67, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 79–86.
Google Scholar
Krzyworzeka A., 2011, Funkcjonowanie wiedzy rolniczej, „E-mentor”, nr 3(40), Warszawa, s. 58–62.
Google Scholar
Krzyżanowska K., 2000, Skuteczność upowszechniania postępu organizacyjnego w rolnictwie – strategie doradcze, SGGW, Warszawa.
Google Scholar
Program nauczania przedmiotu Spółdzielczość i grupy producentów w warunkach gospodarki rynkowej, 2014, Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej, Brwinów.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U., 2012, poz. 184).
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie kwalifikacji rolniczych posiadanych przez osoby wykonujące działalność rolniczą (Dz.U., 2012, poz. 109).
Google Scholar
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U., 1991, nr 95, poz. 425).
Google Scholar
Ustawa z dnia 15 września 2000 roku o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U., nr 88, poz. 983 ze zm.).
Google Scholar
Wasilewski K., 2011, System kształcenia rolniczego – stan i perspektywy, [w:] Domalewski J. (red.), Zadania i funkcje szkół rolniczych w Polsce, Warszawa, s. 33–55.
Google Scholar
stat.gov.pl/bdl (dostęp: 2.10.2014).
Google Scholar
www.minrol.gov.pl (dostęp: 2.10.2014).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.