Herstory in Young Adult Fiction by Joanna Rudniańska Based on the Examples of „Rok Smoka” and „Kotka Brygidy”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.28

Słowa kluczowe:

Joanna Rudniańska, herstory, young adult fiction, feminism, coming-of-age, phantasmatic

Abstrakt

The paper discusses young adult fiction by Joanna Rudniańska, whose works belong to the stream of non-conformist coming-of-age novels marked by experiences of exclusively teenage girls/women, developing in Poland since the 1990s. Both Rok Smoka and Kotka Brygidy emphasise the personal quality of teenage girls and women, and present their fates with a particular consideration of their fairly individualised processes of maturation and intentional development of their identities. The author of this paper employs feminist methodologies to emphasise the ambivalent, borderline, and negative female experiences in the analysed texts. She offers a detailed interpretation of how the protagonists of the above-mentioned novels experience the world; she applies a metaphorical and fantastic perspective of telling herstories, while searching for matrilineal traces, the phenomenon of sisterhood, drastic rituals inscribed in the feminine domain, and the special kind of coming-of-age which constitutes the starting point for personal and subjective herstories.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Katarzyna Slany - Pedagogical University of Cracow

Katarzyna Slany – Ph.D., assistant professor at the Institute of Pre-School and Primary School Pedagogy, Pedagogical University of Cracow. She is the author of articles on Polish and foreign modern children’s and young adult literature. She authored the monograph titled Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana (2016) and she is the editor of the volume titled Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej (2018). Her research interests include terror, thanatology, borderline situations, feminisms, and animal studies in literature intended for non-adult readers.

Bibliografia

Baluch A., Siedem pająków mojego taty, czyli mitologemy we współczesnej fantastyce, [in:] A. Baluch, Od ludus do agora. Rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków 2003.
Google Scholar

Bednarek M., Powieść o kobiecym dojrzewaniu, [in:] Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX. Procesy i gatunki, sytuacje i tematy, eds. E. Kraskowska, B. Kaniewska, Poznań 2015.
Google Scholar

Bourdieu P., Męska dominacja, transl. L. Kopciewicz, Warszawa 2004.
Google Scholar

Domańska E., Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.
Google Scholar

Domańska E., Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań 1999.
Google Scholar

Eliade M., Święty obszar i sakralizacja świata, [in:] M. Eliade, Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, transl. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1993.
Google Scholar

Engelking B., Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji autobiograficznych, Warszawa 1994.
Google Scholar

Gilbert S., Gubar S., The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, New Haven–London 1979.
Google Scholar

http://www.ebib.pl/2005/64/beszczynska.php (accessed: 11.07.2018).
Google Scholar

https://www.tygodnikpowszechny.pl/do-dziecka-mozna-tylko-podskoczyc-17992 (accessed: 11.07.2018).
Google Scholar

Irigaray L., Ciało-w-ciało z matką, transl. A. Araszkiewicz, Kraków 2000.
Google Scholar

Jarzyna A., Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci, “Narracje o Zagładzie” 2016, issue 2.
Google Scholar

Kaniewska B., Kobieca twórczość dla dzieci, [in:] Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX. Procesy i gatunki, sytuacje i tematy, eds. E. Kraskowska, B. Kaniewska, Poznań 2015.
Google Scholar

Kowalska-Leder J., Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego, Wrocław 2009.
Google Scholar

Kraskowska E., Czy jest możliwa (i potrzebna) herstoria literatury polskiej?, [in:] Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane profesor Teresie Walas, eds. A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, T. Kunz, Kraków 2015.
Google Scholar

Kraskowska E., Świat według Boguszewskiej i po kobiecemu, [in:] E. Kraskowska, Piórem niewieścim. Z problemów prozy kobiecej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2003.
Google Scholar

Kraskowska E., Z dziejów badań nad polskim pisarstwem kobiet, [in:] Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX. Procesy i gatunki, sytuacje i tematy, eds. E. Kraskowska, B. Kaniewska, Poznań 2015.
Google Scholar

Lasoń-Kochańska G., Córki Penelopy. Kobiety wobec baśni i mitu, “Słupskie Prace Filologiczne” 2004.
Google Scholar

Leszczyński G., Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010.
Google Scholar

Marzec L., Herstoria żywa, nie tylko jedna, nie zawsze prawdziwa, “Czas Kultury” 2010, issue 5.
Google Scholar

Morris P., Literature and Feminism, Massachusetts 1993.
Google Scholar

Mytych-Forajter B., Energia metamorfozy w prozie Joanny Rudniańskiej, [in:] I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter, Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury, Katowice 2013.
Google Scholar

Nikliborc A., Uwięzione w KL Auschwitz-Birkenau. Traumatyczne doświadczenia kobiet odzwierciedlone w dokumentach osobistych, Kraków 2010.
Google Scholar

Pekaniec A., Dwie opowieści o wojnie, Holokauście i nie tylko. Kotka Brygidy Joanny Rudniańskiej i Rutka Joanny Fabickiej, “Czy/tam/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty” 2017, issue 1.
Google Scholar

Putnam Tong R., Myśl feministyczna. Wprowadzenie, transl. J. Mikos, B. Umińska, Warszawa 2002.
Google Scholar

Rowe E.K., The Female Voice in Folklore and Fairy Tales, [in:] The Classic Fairy Tales, ed. M. Tatar, New York 1999.
Google Scholar

Rudniańska J., Kotka Brygidy, Żabia Wola 2007.
Google Scholar

Rudniańska J., Rok Smoka, Warszawa 2003.
Google Scholar

Skowera M., Polacy i Żydzi, dzieci i dorośli. Kto jest kim w ‘Kotce Brygidy’ Joanny Rudniańskiej i ‘Bezsenności Jutki’ Doroty Combrzyńskiej-Nogali, “Konteksty Kultury” 2014, collection 1.
Google Scholar

Stocker-Sobelman J., Kobiety Holokaustu. Feministyczna perspektywa w badaniach nad Shoah. Kazus KL Auschwitz-Birkenau, Warszawa 2012.
Google Scholar

Ubertowska A., ‘Niewidzialne świadectwa’. Perspektywa feministyczna w badaniach nad literaturą Holokaustu, “Teksty Drugie” 2009, issue 4.
Google Scholar

Ubertowska A., ‘Pisałam sercem i krwią’. Poetyka kobiecych autobiografii Holokaustowych, “Ruch Literacki” 2008, issue 6.
Google Scholar

Waksmund R., Zrozumienie przez utożsamienie. Wokół Roku Smoka Joanny Rudniańskiej, “Orbis Linguraum” 1997, vol. 6.
Google Scholar

Witczak K., Herstory. Od historii do literatury, “Sensus Historiae” 2016, issue 4.
Google Scholar

Wójcik-Dudek M., Czytająca dziewczyna. O przemianach współczesnej powieści dla dziewcząt, [in:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), ed. K. Heska-Kwaśniewicz, vol. 1, Katowice 2008.
Google Scholar

Wójcik-Dudek M., Elementarz Zagłady w polskiej najnowszej literaturze dla dzieci, [in:] Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, ed. K. Slany, Warszawa 2018.
Google Scholar

Wójcik-Dudek M., Transfery Zagłady. Przypadek ‘Kotki Brygidy’ Joanny Rudniańskiej, “Biblioteka Postscriptum Polonistycznego” 2015, issue 5.
Google Scholar

Wójcik-Dudek M., W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice 2016.
Google Scholar

Wróblewski M., Między baśnią a parabolą – małe formy Joanny Rudniańskiej, [in:] “Stare” i “Nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży: małe formy narracyjne, eds. B. Olszewska, O. Pajączkowski, Opole 2017.
Google Scholar

Żórawska N., Dziedzictwo (nie)pamięci. Holokaustowe doświadczenia pisarek drugiego pokolenia, Katowice 2018.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Slany, K. (2019). Herstory in Young Adult Fiction by Joanna Rudniańska Based on the Examples of „Rok Smoka” and „Kotka Brygidy”. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (8), 301–325. https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.28

Numer

Dział

Czytanie z perspektywy