"Recycling" Tadeusza Różewicza jako poemat satyryczny
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.11Słowa kluczowe:
satyra, parodia, ironia, poemat satyryczny, Tadeusz RóżewiczAbstrakt
W artykule zanalizowane zostały sposoby przejawiania się satyryczności w poemacie recycling Tadeusza Różewicza. Wskazując na ścisły związek między dążeniem Różewicza do poszerzania granic poezji a postawą satyryka, autorka dowodzi, że poeta ten jest mistrzem satyry sarkastycznej, poważnej i zaangażowanej, a najlepsze efekty artystyczne jako satyryk osiąga wówczas, gdy przejawiająca się w jego utworach satyryczność znajduje kontrapunkt w liryczności. Zdaniem autorki różnorodność tonacji i środków, za pośrednictwem których manifestuje się w recyclingu satyryczność, a także ostentacyjne balansowanie na granic poezji, pozwala uznać ten poemat za przełomowy w procesie przemian, jakim ulegała satyra w poezji Różewicza.
Pobrania
Bibliografia
Chciałbym się jeszcze pośmiać… Z Tadeuszem Różewiczem rozmawia Ewa Likowska, „Przegląd” 2001, nr 2, s. 3
Google Scholar
Myszkowski Krzysztof, Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem (fragmenty), „Kwartalnik Literacki” 2011, nr 4, s. 20
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008, s. 98
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, recycling, [w:] tenże, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 65
Google Scholar
Sidoruk Elżbieta, „Przecież wiersz nie ma końca”. O pewnym wątku autotematycznym w poezji Tadeusza Różewicza i Formy satyry w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2009
Google Scholar
Simpson Paul, On the Discours of Satire. Towards a stylistic mode of satirical humor, John Benjamins B.V., Amsterdam/Philadelphia 2003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1075/lal.2
Śliwiński Piotr, Oczyszczenie, [w:] tenże, Horror poeticus, Wrocław 2012, s. 157
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Elżbieta Sidoruk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.