O morfologii tekstów popularnonaukowych dla dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.15Słowa kluczowe:
tekst, styl popularnonaukowy, ilustracja, typografia, odbiorca dziecięcyAbstrakt
Artykuł dotyczy stylu popularnonaukowego w czasopismach adresowanych do odbiorcy dziecięcego w wieku wczesnoszkolnym. Analizowane teksty pochodzą z czasopisma „Kumpel” i dotyczą tematyki przyrodniczej. Ich wyróżnikiem jest dążenie do intersemiotycznego oraz nielinearnego sposobu kodowania informacji. Przestrzenne ukształtowanie informacji umożliwia dowolną kolejność percypowania znaczeń przekazanych za pomocą kodu werbalnego, ilustracyjnego i typograficznego. W artykule poszukuję odpowiedzi na następujące kwestie: jakimi środkami posługują się autorzy tekstów popularnonaukowych skierowanych do odbiorcy dziecięcego, w jaki sposób dostrzegane środki analizować, a także – jak zidentyfikowany sposób tworzenia tekstów popularnonaukowych wpływa na modyfikację kształcenia umiejętności czytania przez modelowego odbiorcę.Pobrania
Bibliografia
J. Cieślikowski, Słowo – obraz – gest, czyli o intersemiotycznej naturze tekstów dziecięcych, [w:] Sztuka dla najmłodszych. Teoria – Recepcja – Oddziaływanie, red. M. Tyszkowa, Warszawa–Poznań 1977, s. 76–89.
Google Scholar
K. Drel, Zdjęcia są ważne, „Młody Technik” 2013, nr 3.
Google Scholar
Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Binkenmajer, B. Kocowski, A. Kawecka- -Gryczowa, A. Więckowska, J. Trzynadlowski, Wrocław–Warszawa– Kraków 1971.
Google Scholar
J. Florczak, Zasady funkcjonowania chwytów typograficznych w tekstach o charak- terze perswazyjnym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawcze- go”, z. LX, red. K. Polański, Kraków 2004, s. 69–88.
Google Scholar
Inny słownik języka polskiego, t. I, red. M. Bańko, Warszawa 2000.
Google Scholar
M. Jagodzińska, Obraz w procesach poznania i uczenia się, Warszawa 1991. Jeden obraz jest wart tysiąc słów, http://www.kreatorkultury.pl/jeden-obraz- -jest-wart-tysiac-slow/ [dostęp: 13.02.2013].
Google Scholar
R. Knapiński, Biblia Pauperum – Rzecz o dialogu słowa i obrazu, http://www. mediewistyka.pl/content/view/29/41/ [dostęp: 4.02.2013].
Google Scholar
M. Kostaszuk-Romanowska, Narracje architektury czasów postmodernizmu, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2010, nr 1, s. 97–120.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2010.01.06
J. Kowalikowa, Dydaktyka językowa wobec współczesnej polszczyzny, [w:] Współ- czesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków-Tarnów 2008.
Google Scholar
Kraków-Tarnów 2008. D. Krzyżyk, Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach matural- nych z języka polskiego, [w:] Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów 2010, s. 149–163.
Google Scholar
http://www.edulandia.pl/edu-kacja/1,101856,7267351,Obraz_sprzymierzeniec_w_nauce.html
Google Scholar
J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998.
Google Scholar
M. Olejniczak, 2002, Sacrum czy profanum, czyli Biblia w komiksie, [w:] Kultura literacka dzieci i młodzieży w progu XXI wieku, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002.
Google Scholar
J. Pacuła, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 74–93.
Google Scholar
P. Pasierb, Słowo na marginesie obrazu, http://radiosygnaly.pl/?p=1769 [dostęp: 13.02.2013].
Google Scholar
T. Piekot, Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej, [w:] O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. J. Miodek, M. Zaśko- -Zielińska, Wrocław 2002, s. 40–49.
Google Scholar
http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pu-lak.pdf
Google Scholar
A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
Google Scholar
M. Uberman, 2007, Książka ilustrowana dla dzieci. Obraz, figuracja, ilustracja , [w:] Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empi- rycznych, red. J. Kida, Rzeszów.
Google Scholar
M. Uberman, Alfabetyzacja kulturalna wprowadzeniem dziecka przedszkolnego w świat sztuki, http://pldocs.docdat.com/docs/index-133794.html [dostęp: 4.02.2013].
Google Scholar
J. Żukowski, Poezja wizualna, http://www.wilanow-palac.pl/poezja_wizual- na.html [dostęp: 25.02.2013].
Google Scholar
U. Żydek-Bedarczuk, O kilku problemach metodologicznych badania rozmowy po- tocznej, „Socjolingwistyka” 1992, nr 12–13, s. 21–37.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Małgorzata Bortliczek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.