O morfologii tekstów popularnonaukowych dla dzieci

Autor

  • Małgorzata Bortliczek Uniwersytet Śląski, Zakład Edukacji Humanistycznej i Nauk Pomocniczych Pedagogiki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.15

Słowa kluczowe:

tekst, styl popularnonaukowy, ilustracja, typografia, odbiorca dziecięcy

Abstrakt

Artykuł dotyczy stylu popularnonaukowego w czasopismach adresowanych do odbiorcy dziecięcego w wieku wczesnoszkolnym. Analizowane teksty pochodzą z czasopisma „Kumpel” i dotyczą tematyki przyrodniczej. Ich wyróżnikiem jest dążenie do intersemiotycznego oraz nielinearnego sposobu kodowania informacji. Przestrzenne ukształtowanie informacji umożliwia dowolną kolejność percypowania znaczeń przekazanych za pomocą kodu werbalnego, ilustracyjnego i typograficznego. W artykule poszukuję odpowiedzi na następujące kwestie: jakimi środkami posługują się autorzy tekstów popularnonaukowych skierowanych do odbiorcy dziecięcego, w jaki sposób dostrzegane środki analizować, a także – jak zidentyfikowany sposób tworzenia tekstów popularnonaukowych wpływa na modyfikację kształcenia umiejętności czytania przez modelowego odbiorcę.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

J. Cieślikowski, Słowo – obraz – gest, czyli o intersemiotycznej naturze tekstów dziecięcych, [w:] Sztuka dla najmłodszych. Teoria – Recepcja – Oddziaływanie, red. M. Tyszkowa, Warszawa–Poznań 1977, s. 76–89.
Google Scholar

K. Drel, Zdjęcia są ważne, „Młody Technik” 2013, nr 3.
Google Scholar

Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Binkenmajer, B. Kocowski, A. Kawecka- -Gryczowa, A. Więckowska, J. Trzynadlowski, Wrocław–Warszawa– Kraków 1971.
Google Scholar

J. Florczak, Zasady funkcjonowania chwytów typograficznych w tekstach o charak- terze perswazyjnym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawcze- go”, z. LX, red. K. Polański, Kraków 2004, s. 69–88.
Google Scholar

Inny słownik języka polskiego, t. I, red. M. Bańko, Warszawa 2000.
Google Scholar

M. Jagodzińska, Obraz w procesach poznania i uczenia się, Warszawa 1991. Jeden obraz jest wart tysiąc słów, http://www.kreatorkultury.pl/jeden-obraz- -jest-wart-tysiac-slow/ [dostęp: 13.02.2013].
Google Scholar

R. Knapiński, Biblia Pauperum – Rzecz o dialogu słowa i obrazu, http://www. mediewistyka.pl/content/view/29/41/ [dostęp: 4.02.2013].
Google Scholar

M. Kostaszuk-Romanowska, Narracje architektury czasów postmodernizmu, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2010, nr 1, s. 97–120.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2010.01.06

J. Kowalikowa, Dydaktyka językowa wobec współczesnej polszczyzny, [w:] Współ- czesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków-Tarnów 2008.
Google Scholar

Kraków-Tarnów 2008. D. Krzyżyk, Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach matural- nych z języka polskiego, [w:] Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów 2010, s. 149–163.
Google Scholar

http://www.edulandia.pl/edu-kacja/1,101856,7267351,Obraz_sprzymierzeniec_w_nauce.html
Google Scholar

J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998.
Google Scholar

M. Olejniczak, 2002, Sacrum czy profanum, czyli Biblia w komiksie, [w:] Kultura literacka dzieci i młodzieży w progu XXI wieku, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002.
Google Scholar

J. Pacuła, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 74–93.
Google Scholar

P. Pasierb, Słowo na marginesie obrazu, http://radiosygnaly.pl/?p=1769 [dostęp: 13.02.2013].
Google Scholar

T. Piekot, Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej, [w:] O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. J. Miodek, M. Zaśko- -Zielińska, Wrocław 2002, s. 40–49.
Google Scholar

http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pu-lak.pdf
Google Scholar

A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
Google Scholar

M. Uberman, 2007, Książka ilustrowana dla dzieci. Obraz, figuracja, ilustracja , [w:] Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empi- rycznych, red. J. Kida, Rzeszów.
Google Scholar

M. Uberman, Alfabetyzacja kulturalna wprowadzeniem dziecka przedszkolnego w świat sztuki, http://pldocs.docdat.com/docs/index-133794.html [dostęp: 4.02.2013].
Google Scholar

J. Żukowski, Poezja wizualna, http://www.wilanow-palac.pl/poezja_wizual- na.html [dostęp: 25.02.2013].
Google Scholar

U. Żydek-Bedarczuk, O kilku problemach metodologicznych badania rozmowy po- tocznej, „Socjolingwistyka” 1992, nr 12–13, s. 21–37.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Bortliczek, M. (2014). O morfologii tekstów popularnonaukowych dla dzieci. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (3), 205–223. https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.15

Numer

Dział

Czytanie z perspektywy

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.