Performatywny czar syren? Negatywna dialektyka ADORNO a współczesny teatr niemieckojęzyczny
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.2019.01Słowa kluczowe:
Theodor W. Adorno, teatr performatywny, rewolta studencka, kontrkultura, lata 60teAbstrakt
Dlaczego ADORNO, filozof rewolty studenckiej, zwolennik awangardy od Schönberga po Becketta uciekł w kwietniu 1969 roku przed performatywnym protestem studentek, obnażających nagie biusty? Artykuł wyjaśnia związki między Dialektyką oświecenia, Dialektyką negatywną i Teorią estetyczną z estetyką dzisiejszego teatru performatywnego i postdramatycznego. Mimo wszystko teatr pozostał dla ADORNA miejscem sztuki, a rewolucja dokonała się nie w performatywnej negacji sensu, w okrutnej realności ‚syren’ i dekonstrukcji, lecz w dziele, które przedstawiając to, co nie do pogodzenia, prowadzić ma do ugody.
Bibliografia
ADORNO, THEODOR W. (1970): Negative Dialektik. Frankfurt a. M.
Google Scholar
ADORNO, THEODOR W. (1973): Ästhetische Theorie. Frankfurt a. M.
Google Scholar
ADORNO, THEODOR W. (1994): Brief vom 18. März 1936 an Walter Benjamin. In: ADORNO, THEODOR W. / BENJAMIN, WALTER: Briefwechsel. Bd. 1: 1928-1940. Frankfurt a. M., 168-175.
Google Scholar
ADORNO, THEODOR W. (2005): Traumprotokolle, ed. GÖDDE, CHRISTOPH; LONITZ, HENRI. Frankfurt a. M.
Google Scholar
BETRAM, GEORG W. (2005): Kunst. Stuttgart.
Google Scholar
BOEHM, GOTTFRIED (2003): Der Topos des Lebendigen. Bildgeschichte und ästhetische Erfahrung. In: KÜPPER, JOACHIM / MENKE, CHRISTOPH (eds.): Dimensionen ästhetischer Erfahrung. Frankfurt a. M., 203-222.
Google Scholar
BÜRGER, PETER (1974): Theorie der Avantgarde. Frankfurt a. M.
Google Scholar
CAMPBELL, JOSEPH (1949): The Hero with a Thousand Faces. New York.
Google Scholar
CUNNINGHAM, KEITH (2008): The Soul of Screenwriting. On Writing, Dramatic Truth, and Knowing Yourself. New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501376177
FISCHER-LICHTE, ERIKA (2004): Ästhetik des Performativen. Frankfurt a. M.
Google Scholar
HOMER (1977): Die Odyssee. Übers. von Johann Heinrich Voss. Stuttgart.
Google Scholar
HORKHEIMER, MAX / ADORNO, THEODOR W. (1968): Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente. Amsterdam.
Google Scholar
KLUGE, ALEXANDER (2004): Chronik der Gefühle. Frankfurt a. M.
Google Scholar
KRÜTZEN, MICHAELA (2004): Dramaturgie des Films. Frankfurt a. M.
Google Scholar
KRÜTZEN, MICHAELA (2018): Dramaturgie des Films. In: ENGLHART, ANDREAS / SCHÖßLER, FRANZISKA (eds.): Grundthemen der Literaturwissenschaft: Drama. Berlin, 557-576.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110379594-031
LEHMANN, HANS-THIES (1999): Postdramatisches Theater. Frankfurt a. M.
Google Scholar
LEMHÖFER, ANNE (2008): Busenattentat im Raum für Ideen: https://www.fr.de/politik/busenattentat-raum-ideen-11592206.html (01.11.2019).
Google Scholar
MENKE, CHRISTOPH (2013): Die Kraft der Kunst. Berlin.
Google Scholar
MERSCH, DIETER (2001): Aisthetik und Responsivität. Zum Verhältnis von medialer und amedialer Wahrnehmung. In: FISCHER-LICHTE, ERIKA u.a. (eds.): Wahrnehmung und Medialität. Tübingen, 273-300.
Google Scholar
NIETZSCHE, FRIEDRICH (1988): Die Geburt der Tragödie. In: Ders.: Kritische Studienausgabe. Bd. 1, ed. COLLI, GIORGIO; MONTINARI, MAZZINO. München, 9-156.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783112418765-003
OSTERMEIER, THOMAS (2009): Erkenntnisse über die Wirklichkeit des menschlichen Miteinanders. Plädoyer für ein realistisches Theater: http://www.schaubuehne.de/up-loads/Realistisches-Theater.pdf (01.11.2019).
Google Scholar
PIKETTY, THOMAS (2014): Capital in the Twenty-First Century. Cambridge / Massachusetts.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674369542
POLLESCH, RENÉ (2010): Ich schau dir in die Augen, gesellschaftlicher Verblendungszusammenhang! UA: 13. Jan. 2010, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin; Regie: René Pollesch (Text unveröffentlicht).
Google Scholar
RIMINI PROTOKOLL (2006): Interview. Archiv der Berliner Festspiele 2006: http://archiv2berlinerfestspiele.de/de_1/archiv/festivals2006/03_theatertreffen06/tt_06_forum/tt_06_forumprogramm/tt_06_forumworkshop1.php (01.11.2019).
Google Scholar
SCHECHNER, RICHARD (1966): Approaches to Theory / Criticism. In: The Tulane Drama Review 4:20-53.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1125208
SCHECHNER, RICHARD (1973): Environmental Theatre. New York.
Google Scholar
SCHECHNER, RICHARD (1977): Essays on Performance Theory. New York.
Google Scholar
SEEL, MARTIN (2007): Die Macht des Erscheinens. Frankfurt a. M.
Google Scholar
STEGEMANN, BERND (2015): Kritik des Theaters. Berlin.
Google Scholar
TRAUB, ULRIKE (2010): Theater der Nacktheit. Zum Bedeutungswandel entblößter Körper auf der Bühne seit 1900. Bielefeld.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14361/transcript.9783839416105
VOGLER, CHRISTOPHER (2007): The Writer’s Journey. Mythic Structure for Writers. Studio City.
Google Scholar
WALDENFELS, BERNHARD (2004): Mimetische Differenz und pathische Impulse. In: RIMAVESI, PATRICK u.a. (eds.): AufBrüche. Theaterarbeit zwischen Text und Situation. Festschrift für Hans-Thies Lehmann. Berlin, 62-67.
Google Scholar
WIRTH, ANDRZEJ (1985): Säkularisierung des deutschen Theaters. In: Gießener Universitätsblätter 181: 45-48: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2013/9606/ (12.09.2018).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.