Towarzyski mizantrop: potrzeba koegzystencji w twórczości THOMASA BERNHARDA

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.S2.05

Słowa kluczowe:

THOMAS BERNHARD, koegzystencja, THEODOR W. ADORNO, estetyczna negatywność, KLAUS P. HANSEN, kolektywizm

Abstrakt

Niniejszy artykuł dowodzi, że koncepcja koegzystencji odgrywa kluczową rolę w twórczości austriackiego pisarza THOMASA BERNHARDA. Celem jest obalenie powszechnego poglądu, że jego literatura jest negatywna i nacechowana mizantropią. Artykuł opiera się na niektórych postulatach Teorii estetycznej THEODORA W. ADORNO, które rzucają światło na znaczenie negatywnego komponentu w utworach BERNHARDA. Interpretacja ta jest również powiązana z teorią kolektywizmu KLAUSA P. HANSENA. Podkreślona zostaje rola sztuki i literatury w przeprojektowywaniu przestrzeni współistnienia.

Biogram autora

Natalia Villamizar - Universität Antioquia

Dr. phil., Studium der Philosophie und Literaturwissenschaften an der Universität Antioquia (Kolumbien) und Promotion im Bereich der vergleichenden Literaturwissenschaften an der Universität Potsdam (Deutschland). Derzeit Dozentin an der Universität Antioquia in Bereichen der Hispanistik und der Germanistik. Bisherige Forschungsschwerpunkte: cultural studies, Literaturtheorien und ästhetische Theorien.

Bibliografia

Adorno, Theodor W. (1970 / 2003): Ästhetische Theorie. Gesammelte Schriften. Bd. 7. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Adorno, Theodor W. / Horkheimer, Max (1969 / 212013): Dialektik der Aufklärung. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Berger, Peter L. / Luckmann, Thomas (1966): The Social Construction of Reality. New York.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1963): Frost. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1967): Verstörung. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1970): Das Kalkwerk. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1975): Die Ursache. Eine Andeutung. Salzburg.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1975): Korrektur. Roman. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1976): Der Keller. Eine Entziehung. Salzburg / Wien.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1978): Ja. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Bernhard, Thomas (1998 / 32009): Die Autobiographie. Salzburg.
Google Scholar

Bernhard, Thomas / Hamm, Peter (2011): „Sind Sie gern böse?“. Berlin.
Google Scholar

Bloch, Ernst (1959 / 71980]): Prinzip Hoffnung. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Escobar Moncada, Jairo (2014): Mímesis en Platón y Adorno. In: Eidos 20:173-220.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14482/eidos.20.5912

Ette, Ottmar (2004): ÜberLebenswissen. Die Aufgabe der Philologie. Berlin.
Google Scholar

Ette, Ottmar (2012): Konvivenz. Literatur und Leben nach dem Paradies. Berlin.
Google Scholar

Fleischmann, Krista (1981): Monologe auf Mallorca. Berlin.
Google Scholar

Hansen, Klaus P. (2000): Kultur und Kulturwissenschaften. Stuttgart.
Google Scholar

Hansen, Klaus P. (2022): Das Paradigma Kollektiv. Neue Einsichten in Vergesellschaftung und das Wesen des Sozialen. Bielefeld.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783839455968

Mittermayer, Manfred (1988): Ich werden. Versuch einer Thomas-Bernhard-Lektüre. Stuttgart.
Google Scholar

Mittermayer, Manfred (1995): Thomas Bernhard. Stuttgart.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-03988-0

Rathje, Stefanie (2022): Der Kollektivansatz. Grundzüge, Leistungen, Weiterentwicklung. In: Marschelke, Jan-Cristoph (ed.): Die Anatomie des Kollektivs. Bielefeld, 31-54.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783839463420-003

Schelz, Wolfgang (2014): Thomas Bernhard und der Staat. Aachen.
Google Scholar

Schmidt-Dengler, Wendelin (2010): Der Übertreibungskünstler. Studien zu Thomas Bernhard. Wien.
Google Scholar

Seel, Martin (1984): Die Kunst der Entzweiung: zum Begriff der ästhetischen Rationalität. Frankfurt a.M.
Google Scholar

Stein, Swen (2008): Der Begriff der Mimesis in der Ästhetischen Theorie Adornos. In: Kunsttexte.de 4: https://edoc.hu-berlin.de/bitstream/handle/18452/8077/stein.pdf (18.02.2024).
Google Scholar

Thuswaldner, Gregor (2011): Morbus Austriacus. Thomas Bernhards Österreichkritik. Wien.
Google Scholar

Villamizar, Natalia (2020): Unheimlichkeit und Mimesis in Die Ursache von Thomas Bernhard. In: Bescansa, Carme et al. (eds.): Unheimliche Heimaträume. Repräsentationen von Heimat in der deutschsprachigen Literatur seit 1918. Bern, 117-124.
Google Scholar

Opublikowane

2025-03-31

Jak cytować

Villamizar, N. (2025). Towarzyski mizantrop: potrzeba koegzystencji w twórczości THOMASA BERNHARDA. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 81–93. https://doi.org/10.18778/2196-8403.S2.05