Towarzyski mizantrop: potrzeba koegzystencji w twórczości THOMASA BERNHARDA
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.S2.05Słowa kluczowe:
THOMAS BERNHARD, koegzystencja, THEODOR W. ADORNO, estetyczna negatywność, KLAUS P. HANSEN, kolektywizmAbstrakt
Niniejszy artykuł dowodzi, że koncepcja koegzystencji odgrywa kluczową rolę w twórczości austriackiego pisarza THOMASA BERNHARDA. Celem jest obalenie powszechnego poglądu, że jego literatura jest negatywna i nacechowana mizantropią. Artykuł opiera się na niektórych postulatach Teorii estetycznej THEODORA W. ADORNO, które rzucają światło na znaczenie negatywnego komponentu w utworach BERNHARDA. Interpretacja ta jest również powiązana z teorią kolektywizmu KLAUSA P. HANSENA. Podkreślona zostaje rola sztuki i literatury w przeprojektowywaniu przestrzeni współistnienia.
Bibliografia
Adorno, Theodor W. (1970 / 2003): Ästhetische Theorie. Gesammelte Schriften. Bd. 7. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Adorno, Theodor W. / Horkheimer, Max (1969 / 212013): Dialektik der Aufklärung. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Berger, Peter L. / Luckmann, Thomas (1966): The Social Construction of Reality. New York.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1963): Frost. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1967): Verstörung. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1970): Das Kalkwerk. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1975): Die Ursache. Eine Andeutung. Salzburg.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1975): Korrektur. Roman. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1976): Der Keller. Eine Entziehung. Salzburg / Wien.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1978): Ja. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Bernhard, Thomas (1998 / 32009): Die Autobiographie. Salzburg.
Google Scholar
Bernhard, Thomas / Hamm, Peter (2011): „Sind Sie gern böse?“. Berlin.
Google Scholar
Bloch, Ernst (1959 / 71980]): Prinzip Hoffnung. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Escobar Moncada, Jairo (2014): Mímesis en Platón y Adorno. In: Eidos 20:173-220.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14482/eidos.20.5912
Ette, Ottmar (2004): ÜberLebenswissen. Die Aufgabe der Philologie. Berlin.
Google Scholar
Ette, Ottmar (2012): Konvivenz. Literatur und Leben nach dem Paradies. Berlin.
Google Scholar
Fleischmann, Krista (1981): Monologe auf Mallorca. Berlin.
Google Scholar
Hansen, Klaus P. (2000): Kultur und Kulturwissenschaften. Stuttgart.
Google Scholar
Hansen, Klaus P. (2022): Das Paradigma Kollektiv. Neue Einsichten in Vergesellschaftung und das Wesen des Sozialen. Bielefeld.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783839455968
Mittermayer, Manfred (1988): Ich werden. Versuch einer Thomas-Bernhard-Lektüre. Stuttgart.
Google Scholar
Mittermayer, Manfred (1995): Thomas Bernhard. Stuttgart.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-03988-0
Rathje, Stefanie (2022): Der Kollektivansatz. Grundzüge, Leistungen, Weiterentwicklung. In: Marschelke, Jan-Cristoph (ed.): Die Anatomie des Kollektivs. Bielefeld, 31-54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783839463420-003
Schelz, Wolfgang (2014): Thomas Bernhard und der Staat. Aachen.
Google Scholar
Schmidt-Dengler, Wendelin (2010): Der Übertreibungskünstler. Studien zu Thomas Bernhard. Wien.
Google Scholar
Seel, Martin (1984): Die Kunst der Entzweiung: zum Begriff der ästhetischen Rationalität. Frankfurt a.M.
Google Scholar
Stein, Swen (2008): Der Begriff der Mimesis in der Ästhetischen Theorie Adornos. In: Kunsttexte.de 4: https://edoc.hu-berlin.de/bitstream/handle/18452/8077/stein.pdf (18.02.2024).
Google Scholar
Thuswaldner, Gregor (2011): Morbus Austriacus. Thomas Bernhards Österreichkritik. Wien.
Google Scholar
Villamizar, Natalia (2020): Unheimlichkeit und Mimesis in Die Ursache von Thomas Bernhard. In: Bescansa, Carme et al. (eds.): Unheimliche Heimaträume. Repräsentationen von Heimat in der deutschsprachigen Literatur seit 1918. Bern, 117-124.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.