The polish coal trunk-line in the region of Szadek
DOI:
https://doi.org/10.18778/1643-0700.16.13Keywords:
Polish Coal Trunk-Line, the region of Szadek, small railway stations, the railwaymen housing estateAbstract
Construction of the Polish Coal Trunk-Line was one of the largest Polish investments of the interwar period. It connected Upper Silesia with the Baltic Sea, with the newly built port of Gdynia, providing new opportunities for the export of Polish coal. Since then, the railway line remains one of the most important in the country. It was primarily designed for freight transport, but it served also some passenger connections. The Coal Trunk-Line crosses the central part of the country, including Szadek municipality and its surroundings. The article describes the changes that the construction of the railway line brought for the region of Szadek, and points out its present importance for the town.
References
Brandt K.S., Dworce na małych stacjach Śląsk – Gdynia, „Inżynier Kolejowy” 1931, nr 7, s. 209–213.
Google Scholar
Kącka A., Węzeł Kolejowy w Karsznicach, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012, s. 111–125.
Google Scholar
Kotlarz G., Lokomotywownia Karsznice, „Świat Kolei” 2008, nr 10, s. 14–21.
Google Scholar
Kotlarz G., Zduńska Wola Karsznice, „Świat Kolei” 2011, nr 6, s. 16–25.
Google Scholar
Marszał T., Szadek. Monografia miasta, Szadek 1995.
Google Scholar
Michalski P., Czarna magistrala, „Świat Kolei” 2002, nr 2, 10–12.
Google Scholar
Plan rozwoju Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola – Karsznice na lata 2014–2020 (projekt, 2014 r.).
Google Scholar
Śmiałowski J., Zakład Taboru Polskich Kolei Państwowych w Zduńskiej Woli – Karsznicach (1933–1993), ZP POLGRAF, Zduńska Wola 1993.
Google Scholar
Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN IGiPZ, t. 7, Warszawa 2007.
Google Scholar
Wiśniewski Sz., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23.
Google Scholar
Woźniak K., „Francuską Koleją” przez Karsznice, „Ziemia Łódzka” 2009, nr 10, s. 20.
Google Scholar
Wykaz obiektów wpisanych do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, http://www.wuoz.bip.lodz.pl/page/12,zabytki.html [dostęp 13.02.2016]
Google Scholar
http://www.cargowag.pl/o-firmie/mapa.html# [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10930/magistrala-weglowa-bez-polaczen-pasazerskich.html [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar
http://mapa.plk-sa.pl/ [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar
http://muzeumzdunskawola.blogspot.com/p/skansen-lokomotyw-karsznice.html [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar
http://pkpsa.pl/nieruchomosci/wynajem/nieruchomosc.html?id=6747 [dostęp 13.03.2016].
Google Scholar
http://semaforek.kolej.org.pl [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar
http://www.skansen.zdunia.pl/ [dostęp 27.01.2016].
Google Scholar
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lka-likwiduje-miejska-linie-w-zdunskiej-woli-50787.html [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.