The polish coal trunk-line in the region of Szadek

Authors

  • India Pecyna Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1643-0700.16.13

Keywords:

Polish Coal Trunk-Line, the region of Szadek, small railway stations, the railwaymen housing estate

Abstract

Construction of the Polish Coal Trunk-Line was one of the largest Polish investments of the interwar period. It connected Upper Silesia with the Baltic Sea, with the newly built port of Gdynia, providing new opportunities for the export of Polish coal. Since then, the railway line remains one of the most important in the country. It was primarily designed for freight transport, but it served also some passenger connections. The Coal Trunk-Line crosses the central part of the country, including Szadek municipality and its surroundings. The article describes the changes that the construction of the railway line brought for the region of Szadek, and points out its present importance for the town.

References

Brandt K.S., Dworce na małych stacjach Śląsk – Gdynia, „Inżynier Kolejowy” 1931, nr 7, s. 209–213.
Google Scholar

Kącka A., Węzeł Kolejowy w Karsznicach, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012, s. 111–125.
Google Scholar

Kotlarz G., Lokomotywownia Karsznice, „Świat Kolei” 2008, nr 10, s. 14–21.
Google Scholar

Kotlarz G., Zduńska Wola Karsznice, „Świat Kolei” 2011, nr 6, s. 16–25.
Google Scholar

Marszał T., Szadek. Monografia miasta, Szadek 1995.
Google Scholar

Michalski P., Czarna magistrala, „Świat Kolei” 2002, nr 2, 10–12.
Google Scholar

Plan rozwoju Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola – Karsznice na lata 2014–2020 (projekt, 2014 r.).
Google Scholar

Śmiałowski J., Zakład Taboru Polskich Kolei Państwowych w Zduńskiej Woli – Karsznicach (1933–1993), ZP POLGRAF, Zduńska Wola 1993.
Google Scholar

Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN IGiPZ, t. 7, Warszawa 2007.
Google Scholar

Wiśniewski Sz., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23.
Google Scholar

Woźniak K., „Francuską Koleją” przez Karsznice, „Ziemia Łódzka” 2009, nr 10, s. 20.
Google Scholar

Wykaz obiektów wpisanych do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, http://www.wuoz.bip.lodz.pl/page/12,zabytki.html [dostęp 13.02.2016]
Google Scholar

http://www.cargowag.pl/o-firmie/mapa.html# [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar

http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10930/magistrala-weglowa-bez-polaczen-pasazerskich.html [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar

http://mapa.plk-sa.pl/ [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar

http://muzeumzdunskawola.blogspot.com/p/skansen-lokomotyw-karsznice.html [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar

http://pkpsa.pl/nieruchomosci/wynajem/nieruchomosc.html?id=6747 [dostęp 13.03.2016].
Google Scholar

http://semaforek.kolej.org.pl [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar

http://www.skansen.zdunia.pl/ [dostęp 27.01.2016].
Google Scholar

http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lka-likwiduje-miejska-linie-w-zdunskiej-woli-50787.html [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar

Published

2016-12-30

How to Cite

Pecyna, I. (2016). The polish coal trunk-line in the region of Szadek. Biuletyn Szadkowski, 16, 257–273. https://doi.org/10.18778/1643-0700.16.13

Issue

Section

Articles