Professional Self‑government: an Ally or Enemy of Civil Society?

Authors

  • Przemysław Rotengruber Adam Mickiewicz University in Poznan, Faculty of Social Sciences, Institute of Cultural Studies

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.2.03

Keywords:

professional self‑government, civil society, dialogue, transgression

Abstract

The Constitution of The Republic of Poland (Article 17) says that: “By means of a statute, self‑governments may be created within a profession in which the public repose confidence, and such self‑governments shall concern themselves with the proper practice of such professions in accordance with, and for the purpose of protecting, the public interest”. This regulation is based on two principles: The first is the principle of professionalism; the second embraces norms that must be observed by representatives of professions of public trust. Those groups can make the decisions of their members or profits for themselves. This puts them in a different position than other participants of social and economic life. Professional associations are not driven by market rules, nor administrative regulations (relating to the postulate of the division of labor). The problem begins when – from a social point of view – it is no longer possible to regard these organizations as trustworthy partners. The gap between legal and social perspectives raises doubts about the way in which a civil society could face professional self‑governments when they are seen as being hostile to them.

References

Blendon R. J., J. M. Benson, J. O. Hero, Public Trust in Physicians – U. S. Medicine in International Perspective; “The New England Journal of Medicine”, October 23, 2014, http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp1407373#t.article.
Google Scholar

CBOS, O przestrzeganiu prawa i funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Komunikat z badań BS/5/2013, Warszawa, styczeń 2013, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_005_13.PDF.
Google Scholar

CBOS, Społeczne oceny wymiaru sprawiedliwości. Komunikat z badań nr 31/2017, Warszawa, marzec 2017, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_031_17.PDF.
Google Scholar

CBOS, Zaufanie społeczne. Komunikat z badań nr 18/2016, Warszawa, luty 2016, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_018_16.PDF.
Google Scholar

Dąbrowska A., Sprawa śmierci ojca ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry. Sąd uniewinnił lekarzy, „Polityka” 10.02.2017, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1693856,1,sprawa‑smierci‑ojca‑ministra‑sprawiedliwosci‑zbigniewa‑ziobry‑sad‑uniewinnil‑lekarzy.read.
Google Scholar

Frankowska A., W polskich sądach kwitnie korupcja, WP (money.pl) 6.06.2007, https://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/w;polskich;sadach;kwitnie;korupcja,196,0,245700.html.
Google Scholar

Kodeks Etyki Lekarskiej, http://www.oil.org.pl/xml/nil/wladze/str_zl/zjazd7/kel.
Google Scholar

Komu ufają Polacy. IBRIS opublikował ranking zaufania do instytucji publicznych, Newsweek.pl 7.09.2016, http://www.newsweek.pl/polska/ranking‑zaufania‑polakow‑do‑instytucji‑publicznych‑ibris, artykuly,396654,1.html.
Google Scholar

Miszczyk A., Gdzie szukać ma pomocy pacjent poszkodowany przez lekarza?, „Głos Szczeciński” 7.04.2009, http://www.dziennikwschodni.pl/zdrowie/gdzie‑ma‑szukac‑pomocy‑pacjent‑poszkodowany‑przez‑lekarza, n,1000089554.html.
Google Scholar

Monteskiusz, O duchu praw, tłum. T. Boy‑Żeleński, Zielona Sowa, Kraków 2003.
Google Scholar

Na opinię biegłego lekarza trzeba czekać nawet 2 lata, „Rzeczpospolita” 10.10.2015, http://www.rp.pl/Sedziowie‑i‑sady/310109957‑Na‑opinie‑bieglego‑lekarza‑trzeba‑czekac‑nawet–2‑lata.html#ap–1.
Google Scholar

Polacy bardziej ufają sądom niż politykom, Ibris 7.09.2016, https://www.ibris.pl/Polacy_bardziej_ufaja_sadom_niz_politykom_2.
Google Scholar

Polska na ostatnim miejscu w ranking zaufania do lekarzy, RynekZdrowia.pl 30.01.2014, http://www.rynekzdrowia.pl/Polityka‑zdrowotna/Polska‑na‑ostatnim‑miejscu‑w‑rankingu‑zaufania‑do‑lekarzy,146018,14.html.
Google Scholar

Rotengruber P., Interesariusz, demaskator… i ten trzeci. O zamieszaniu wokół kluczowych pojęć etyki gospodarczej, „Prakseologia” 2016, vol. 158/1, s. 65–85.
Google Scholar

Rotengruber P., Kodeks etyczny samorządu zawodowego. Gwarancja bezpieczeństwa czy pułapka łatwowierności? , „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2015, vol. 18, nr 1, s. 37–48.
Google Scholar

Sekuła P., Kultura polityczna a konsolidacja demokracji, Krakowska Szkoła Wyższa im. A. F. Modrzewskiego, Kraków 2009.
Google Scholar

Siedlecka E., Sądy niegodne zaufania ale przyjazne, „Gazeta Wyborcza” 21 styczna 2013, http:// wyborcza.pl/1,76842,13266735,Sady_niegodne_zaufania__ale_przyjazne.html?disableRedirects.true.
Google Scholar

Tuszyńska A., Po pierwsze nie szkodzić. Wywiad z dr. Adamem Sandauerem, Poradnia.pl, http://www.poradnia.pl/po‑pierwsze‑nie‑szkodzic‑bledy‑lekarzy.html.
Google Scholar

Wizerunek wymiaru sprawiedliwości w społeczeństwie jest zły. Rzeczpospolita.pl 7.03.2013, http://www.rp.pl/Sedziowie‑i‑sady/303079907‑Wizerunek‑wymiaru‑sprawiedliwosci‑w‑spoleczenstwie‑jest‑zly.html#ap–1.
Google Scholar

Za droga opinia biegłych? Kulisy i wątpliwości wokół sprawy ekspertyzy ws. śmierci Jerzego Ziobro, Dziennik.pl 14.09.2016, http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/530921,jerzy‑ziobro‑smierc‑ekspertyza‑bieglych‑za‑droga.html.
Google Scholar

Published

2018-07-02

How to Cite

Rotengruber, P. (2018). Professional Self‑government: an Ally or Enemy of Civil Society?. Annales. Ethics in Economic Life, 21(2), 43–54. https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.2.03

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)