Organizacja akademickiego kształcenia językowego przyszłych prawników w świetle polsko-niemieckich analiz porównawczych

Autor

  • Lena Biedroń Uniwersytet Łódzki, Studium Języków Obcych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6069.85.10

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka, akademickie kształcenie językowe w Unii Europejskiej, kształcenie językowe prawników w Polsce i w Niemczech, metodyka nauczania

Abstrakt

Konsekwencją europejskiej polityki językowej i realizacji jej założeń jest przepływ myśli glottodydaktycznej, który zachęca do refleksji na temat organizacji akademickiego kształcenia językowego w różnych systemach edukacyjnych. Organizacja kształcenia językowego na wydziałach prawa w Polsce i w Niemczech podlega dynamicznym przeobrażeniom, wynikającym między innymi z potrzeby dostosowania nauczania języków obcych do wymogów rynku pracy. Umiejętność posługiwania się kilkoma językami obcymi i znajomość innych systemów prawnych umożliwi przyszłym prawnikom wykonywanie zawodu w środowisku międzynarodowym i jest niemalże wymogiem współczesnej epoki, dlatego warto zastanowić się, jak zorganizować proces edukacji językowej na wydziałach prawa, aby zmierzał w stronę profesjonalizacji kształcenia.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Cybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.
Google Scholar

Grucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.
Google Scholar

Pankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.
Google Scholar

Pietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Puren, Christian. 2003. „Pour une didactique comparée des langues-cultures”. Revue de Didactologie des Langues-Cultures 1 (129): 121–126.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2012. „Tworzenie prawa. Pomiędzy kulturą prawa stanowionego i kulturą com­mon law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar

Urbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków – proces boloński i polityka językowa w Uni­wersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.
Google Scholar

Wesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyż­szego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.
Google Scholar

Wilczyńska, Weronika, Anna, Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon T. Janowski.
Google Scholar

Wójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Żygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar

Erasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2(2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/program­mes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_pl.pdf [dostęp 14.01.2017].
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2014. „Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottody­daktyki”. Lingwistyka Stosowana 10: 37–49. https://core.ac.uk/download/pdf/53119741.pdf [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Globalizacja. http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp: 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Komunikat Komisji. Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. 2010. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf [dostęp 1.08.2018].
Google Scholar

Misja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Luty 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010. https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

„U-Multirank wystartował!”. Perpektywy.pl. http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].
Google Scholar

Ausbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003 (Regulamin kształ­cenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii). https://www.ju­stiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z dnia 14 czerwca 2002 r.).
Google Scholar

Deutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist (Niemiecka ustawa o sędziach). https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Gesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004). http://www.lexsoft.de/cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Hamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu z dnia 11 czerwca 2003). http://justiz.hamburg.de/con­tentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbil­dungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Kra­jowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. usta­nawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
Google Scholar

Rozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6.10.1958).
Google Scholar

Uchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
Google Scholar

Uchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).
Google Scholar

Uchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).
Google Scholar

Zarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Zarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-12-20

Jak cytować

Biedroń, L. (2018). Organizacja akademickiego kształcenia językowego przyszłych prawników w świetle polsko-niemieckich analiz porównawczych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 85, 119–137. https://doi.org/10.18778/0208-6069.85.10