Contemporary concepts of specialist language education of law students in Poland and Germany towards the professionalization of education

Authors

  • Lena Biedroń Uniwersytet Łódzki, Studium Języków Obcych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6069.86.09

Keywords:

convergence of legal regulations, foreign language education in law faculties, glottodidactics, teaching methodology

Abstract

The European and Polish glottodidactics follow the changing reality of language education, which is influenced by the Council of Europe and the European Union’s promotion of plurilingualism and multilingualism. The analysis of the language education system at the law faculties in Poland and Germany aims at recognising the concept of language education of Polish and German law students, looking for innovative didactic and methodological solutions and for the way of implementing European standards by universities. Demonstration of curriculum similarities and differences in the field of teaching a foreign language against the background of legal regulations in the academic systems favours the development of new didactic solutions and encourages deeper reflection on the methods of professional education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonelli, Gulia. 2017. „Brauchen Juristen Fremdsprachenkenntnisse?”. Beck-stellenmarkt.de 15. https://www.beck-stellenmarkt.de/ratgeber/karriere/ratgeber-karriere/brauchen-juristen-fremd­sprachenkenntnisse [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Bosiacki, Adam. 2014. „Konwergencja systemów prawnych w okresie globalizacji: spostrzeżenia i możliwe perspektywy”. W Tendencje rozwojowe myśli politycznej i prawnej. Red. Marek Maciejewski, Maciej Marszał, Mirosław Sadowski. 279–287. Wrocław: Wydział Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Chmielecka, Ewa. 2013. „Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego”. Studia BAS 3 (35): 107–134.
Google Scholar

Cybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Google Scholar

Dańda, Aleksander, Joanna Lubecka. 2010. Casebook. Metodologia tworzenia case study. Kraków. https://ekonomia.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/users/264/Konkurs_ekon_dla_uczniow/caseBOOK_-_metodologia.pdf [dostęp 2.08.2018].
Google Scholar

Gajewska-Skrzypczak, Iwona, Barbara Sawicka. 2017. „Język specjalistyczny na uczelni technicznej. Refleksje nauczycieli praktyków”. Języki Obce w Szkole 3: 52–57.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.
Google Scholar

Grucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.
Google Scholar

Grzegorczyk, Wojciech. 2015. „Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu”. W Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków. Red. Wojciech Grzegorczyk. 9–16. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Harbig, Anna Maria. 2007. „Nauczanie języków obcych w aspekcie przemian w polskim szkolnictwie wyższym”. W IV Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna – Ustroń 2017 „Przez języki do sukcesu” [referaty]. 64–70. http://kms.polsl.pl/prv/spnjo1/referaty/harbig.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Janowska, Iwona. 2011. Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitatis.
Google Scholar

Kubiak, Bogusław. 2002. „Pojęcie języka specjalistycznego”. Języki Obce w Szkole 5: 6–11.
Google Scholar

Mirowska-Łoskot, Urszula. 2015. „Jak uczyć prawników, czyli co zrobić, żeby elita nie pracowała w supermarkecie”. Gazeta Prawna.pl. http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/884609,jak-uczyc-prawnikow-czyli-co-zrobic-zeby-elita-nie-pracowala-wsupermarkecie.html,komentarze-najnowsze [dostęp 24.07.2015].
Google Scholar

Pankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.
Google Scholar

Pietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Sobański, Remigiusz. 1998. „Kultura prawna Europy”. Studia Europejskie 3: 117–129.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2012. Tworzenie prawa. Pomiędzy kultura prawa stanowionego i kulturą common law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar

Urbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków. Proces boloński i polityka językowa w Uniwersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.
Google Scholar

Wesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.
Google Scholar

Wójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Żygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar

Ausbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003. Regulamin kształcenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii. https://www.ju­stiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Detailed work programme on the follow-up of the objectives of Education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z 14 czerwca 2002 r.).
Google Scholar

Deutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist. Niemiecka ustawa o sędziach. https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Gesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004. Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004. http://www.lexsoft.de/cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Hamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003. Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu (HmbJAG) z dnia 11 czerwca 2003 r. http://justiz.hamburg.de/contentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbildungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
Google Scholar

Rozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6 października 1958 r.).
Google Scholar

Uchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
Google Scholar

Uchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).
Google Scholar

Uchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).
Google Scholar

Zarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Zarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Erasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2 (2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/program­mes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_pl.pdf [dostęp 14.01.2017].
Google Scholar

http://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/ffa.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/info/index.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/pflichtkurse/index.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].
Google Scholar

http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://qis.server.unifrankfurt.de/qisserver/rds;jsessionid=36D82738F177303DF7FE1E59AA2FD030.waldmarie12?state=wtree&search=1&trex=step&root120172=57008|59353&P.vx=kurz [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://qis.server.unifrankfurt.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=231389&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-frankfurt.de/43078948/4fremdsprachige-Rechtskenntnisse3 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-frankfurt.de/43315839/42Lehrbeauftragte [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-hamburg.de/de.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-hamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.unihamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote/fachspra­chenzentrum.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.unihamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote/veranstaltung.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Misja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Listopad 2009. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

The Magna Charta Universitatum. http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum/the-magna-charta-1/the-magna-charta [dostęp 25.07.2016].
Google Scholar

Published

2019-03-19

How to Cite

Biedroń, L. (2019). Contemporary concepts of specialist language education of law students in Poland and Germany towards the professionalization of education. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 86, 113–133. https://doi.org/10.18778/0208-6069.86.09

Issue

Section

Articles