Organization of academic language education of future lawyers in the light of Polish-German comparative analyses
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6069.85.10Keywords:
language teaching, academic language education in the European Union, language education for lawyers in Poland and Germany, teaching methodologyAbstract
The consequence of the European language policy and the implementation of its assumptions is the flow of glottodidactic thought, which encourages reflection on the organization of academic language education in various educational systems. Organization of language education at the law faculties in Poland and Germany is subject to dynamic transformations resulting, inter alia, from the need to adapt foreign language teaching to the requirements of the labour market. The ability to use several foreign languages and knowledge of other legal systems will allow future lawyers to practise in an international environment and is almost a requirement of the modern era, so it is worth considering how to organize the language education process in law faculties, aiming at the professionalization of education.
Downloads
References
Cybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.
Google Scholar
Grucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.
Google Scholar
Pankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.
Google Scholar
Pietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Puren, Christian. 2003. „Pour une didactique comparée des langues-cultures”. Revue de Didactologie des Langues-Cultures 1 (129): 121–126.
Google Scholar
Tokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.
Google Scholar
Tokarczyk, Roman. 2012. „Tworzenie prawa. Pomiędzy kulturą prawa stanowionego i kulturą common law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar
Urbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków – proces boloński i polityka językowa w Uniwersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.
Google Scholar
Wesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.
Google Scholar
Wilczyńska, Weronika, Anna, Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon T. Janowski.
Google Scholar
Wójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Żygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Erasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2(2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_pl.pdf [dostęp 14.01.2017].
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. 2014. „Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki”. Lingwistyka Stosowana 10: 37–49. https://core.ac.uk/download/pdf/53119741.pdf [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
Globalizacja. http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
http://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp: 2.01.2018].
Google Scholar
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
http://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
http://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
Komunikat Komisji. Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. 2010. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf [dostęp 1.08.2018].
Google Scholar
Misja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Luty 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar
Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar
Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010. https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar
„U-Multirank wystartował!”. Perpektywy.pl. http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].
Google Scholar
Ausbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003 (Regulamin kształcenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii). https://www.justiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar
Detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z dnia 14 czerwca 2002 r.).
Google Scholar
Deutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist (Niemiecka ustawa o sędziach). https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar
Gesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004). http://www.lexsoft.de/cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar
Hamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu z dnia 11 czerwca 2003). http://justiz.hamburg.de/contentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbildungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).
Google Scholar
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
Google Scholar
Rozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6.10.1958).
Google Scholar
Uchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
Google Scholar
Uchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).
Google Scholar
Uchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).
Google Scholar
Zarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Zarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.