Organization of academic language education of future lawyers in the light of Polish-German comparative analyses

Authors

  • Lena Biedroń Uniwersytet Łódzki, Studium Języków Obcych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6069.85.10

Keywords:

language teaching, academic language education in the European Union, language education for lawyers in Poland and Germany, teaching methodology

Abstract

The consequence of the European language policy and the implementation of its assumptions is the flow of glottodidactic thought, which encourages reflection on the organization of academic language education in various educational systems. Organization of language education at the law faculties in Poland and Germany is subject to dynamic transformations resulting, inter alia, from the need to adapt foreign language teaching to the requirements of the labour market. The ability to use several foreign languages and knowledge of other legal systems will allow future lawyers to practise in an international environment and is almost a requirement of the modern era, so it is worth considering how to organize the language education process in law faculties, aiming at the professionalization of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.
Google Scholar

Grucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.
Google Scholar

Pankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.
Google Scholar

Pietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Puren, Christian. 2003. „Pour une didactique comparée des langues-cultures”. Revue de Didactologie des Langues-Cultures 1 (129): 121–126.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2012. „Tworzenie prawa. Pomiędzy kulturą prawa stanowionego i kulturą com­mon law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar

Urbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków – proces boloński i polityka językowa w Uni­wersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.
Google Scholar

Wesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyż­szego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.
Google Scholar

Wilczyńska, Weronika, Anna, Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon T. Janowski.
Google Scholar

Wójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Żygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar

Erasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2(2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/program­mes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_pl.pdf [dostęp 14.01.2017].
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2014. „Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottody­daktyki”. Lingwistyka Stosowana 10: 37–49. https://core.ac.uk/download/pdf/53119741.pdf [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Globalizacja. http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp: 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Komunikat Komisji. Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. 2010. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf [dostęp 1.08.2018].
Google Scholar

Misja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Luty 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010. https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

„U-Multirank wystartował!”. Perpektywy.pl. http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].
Google Scholar

Ausbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003 (Regulamin kształ­cenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii). https://www.ju­stiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z dnia 14 czerwca 2002 r.).
Google Scholar

Deutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist (Niemiecka ustawa o sędziach). https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Gesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004). http://www.lexsoft.de/cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Hamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu z dnia 11 czerwca 2003). http://justiz.hamburg.de/con­tentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbil­dungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Kra­jowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. usta­nawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
Google Scholar

Rozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6.10.1958).
Google Scholar

Uchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
Google Scholar

Uchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).
Google Scholar

Uchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).
Google Scholar

Zarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Zarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Published

2018-12-20

How to Cite

Biedroń, L. (2018). Organization of academic language education of future lawyers in the light of Polish-German comparative analyses. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 85, 119–137. https://doi.org/10.18778/0208-6069.85.10

Issue

Section

Other