Reformy sądownictwa administracyjnego w Serbii
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6069.98.07Słowa kluczowe:
sądownictwo administracyjne w Serbii, reforma sądownictwa administracyjnego, jednostopniowe sądownictwo administracyjne, ograniczona i pełna jurysdykcja sądów administracyjnychAbstrakt
Sądowa kontrola administracji w Serbii ma długą, ponad 150-letnią tradycję. Początkowo kontrolę tę sprawowała Rada Stanu, zorganizowana według wzorów francuskich. Po II wojnie światowej wszelkie przejawy sądownictwa administracyjnego zniesiono, by przywrócić je już w 1952 r., kiedy to kompetencję do rozstrzygania sporów administracyjnych powierzono sądom powszechnym, które w tych sprawach orzekały w ramach specjalnych izb. Ostatnia faza rozwoju sądownictwa administracyjnego rozpoczęła się na nowo wraz z utworzeniem sądownictwa wyspecjalizowanego, a mianowicie z chwilą powołania w 2010 r. sądu administracyjnego. Sąd ten nie jest już częścią administracji, tak jak miało to miejsce przed II wojną światową, lecz częścią systemu sądownictwa. Sądowa kontrola administracji opiera się na konstytucyjnie gwarantowanym prawie do rzetelnego procesu sądowego. Oznacza to, że sąd administracyjny orzeka w rozsądnym terminie na podstawie prawa i faktów ustalonych w toku publicznej rozprawy, a jego wyrok może zostać wydany w ramach jurysdykcji ograniczonej (czego skutkiem jest wyrok kasacyjny) lub jurysdykcji pełnej (w ramach której sąd sam rozstrzyga w sprawie). Ta faza rozwoju sądowej kontroli administracji nie jest jednak zakończona, bowiem sądownictwo administracyjne w Serbii ma jednostopniową strukturę, a w związku z tym postępowanie sądowoadministracyjne jest zawsze jednoinstancyjne. Rodzi to potrzebę dalszych reform, mających na celu wprowadzenie dwuinstancyjności sądownictwa administracyjnego oraz zwiększenie jego efektywności.
Pobrania
Bibliografia
Ivanović, Jelena. 2019. „Upravni sud Republike Srbije [2010−2019]”. Arhiv za pravne i društvene nauke 3−4: 181−206.
Google Scholar
Krawczyk, Agnieszka. Red. 2022. Reformen der Verwaltungsgerichtsbarkeit in den Ländern der jungen Demokratie. Warszawa: C.H.Beck.
Google Scholar
Lončar, Zoran. 2013. „Primena evropskih standarda u upravnom sporu u Srbiji”. Harmonizacija srpskog i mađarskog prava sa pravom Evropske unije 1: 541−560.
Google Scholar
Milkov, D. 2003. Upravno pravo III: kontrola uprave. Novi Sad: Pravni fakultet, Centar za izdavačku delatnost.
Google Scholar
Ministarstvo pravde Republike Srbije. 2019. Strategija razvoja pravosuđa za period 2019−2024. Radni tekst. Lipiec 2019, https://www.mpravde.gov.rs/tekst/25076/nova-verzija-radnog-teksta-strategije-razvoja-pravosudja-za-period-2019–2024-godine-jul-2019godine.php [dostęp: 22.06.2020].
Google Scholar
Radošević, Ratko. 2013. „Sistemi sudske kontrole uprave”. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Novom Sadu 3: 459–473.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5937/zrpfns47-4840
Radošević, Ratko. 2014. „Organizacija upravnog sudstva”. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Novom Sadu 3: 407−425.
Google Scholar
Radošević, Ratko. 2020. „Reforma upravnog spora: novi pokušaj – stari problemi”. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Novom Sadu 3: 1101–1121.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5937/zrpfns54-28274
Tomić, Zoran. 2010. Komentar Zakona o upravnim sporovima sa sudskom praksom. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu i Sluibeni Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu i Službeni glasnik.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.