Cantus vivit lege Romana!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6069.102.07

Keywords:

Roman law, Mensural notation, romanesimo, ius commune, Reception of Roman

Abstract

In the 14th-century treatise Ars cantus mensurabilis mensurata per modos iuris, the principles of menstrual music are explained by references to ius commune. This article aims to trace their Roman roots and to show that music too is sometimes governed by Roman law.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apel, Willi. 1961. The Notation of Polyphonic Music, 900–1600. Cambridge, MA: The Mediaeval Academy of America.
Google Scholar

Arban, Erika. 2017. „Seeing Law in Terms of Music. A Short Essay on Affinities between Music and Law”. Les Cahiers de Droit 58(1–2): 67–86. https://doi.org/10.7202/1039832ar
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7202/1039832ar

Augustyn św. 1953. „O porządku”. W Dialogi Filozoficzne. Tom. 1. Tłum. Józef Modrzejewski. 146–226. Warszawa: PAX.
Google Scholar

Balensuela, Matthew. 1994a. Ars Cantus Mensurabilis Mensurata Per Modos Iuris. A new critical text and translation on facing pages, with an introduction, annotations, and indices verborum and nominum et rerum. London: University of Nebraska Press.
Google Scholar

Balensuela, Matthew. 1994b. „The «Ars cantus mensurabilis mensurata per modos iuris»: An Example of the «ius commune» applied to Medieval Music Theory”. Rivista internazionale di diritto commune 5: 169–185.
Google Scholar

Brundage, James A. 1976. „Prostitution in the Medieval Canon Law”. Signs 1(4): 825–845. https://doi.org/10.1086/493303
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/493303

Brundage, James A. 1987. Law, Sex, and Christian Society in Medieval Europe. Chicago–London: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226077895.001.0001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226077895.001.0001

Daube, David. 1967. „The Marriage of Justinian and Theodora. Legal and Theological Reflections”. Catholic University Law Review 16(4): 380–400.
Google Scholar

Frank, Jerome N. 2018. „Niech zabrzmi jak muzyka”. W Frank. Red. Mateusz Stępień. Tłum. Mateusz Stępień. 17–76. Sopot: Wydawnictwo Arche.
Google Scholar

Jakubowski, Ireneusz. 2019. „Czy o prawie rzymskim można śpiewać?” W Ius est ars Boni et Aequi. Sztuka w prawie, prawo w sztuce. Red. Antoni Dębiński, Maciej Jońca, Izabela Leraczyk. 93–101. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Kamiński, Piotr. 2014. „Popolo di Pekino, la legge è questa…” W O operze i o prawie. Red. Ewa Łętowska, Krzysztof Pawłowski. 9–15. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
Google Scholar

Kantorowicz, Ernst. 2016. The King’s Two Bodies: A Study in Medieval Political Theology. Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400880782
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9781400880782

Kołodko, Piotr. 2012. Ustawodawstwo rzymskie w sprawach karnych. Od ustawy XII Tablic do dyktatury Sulli. Białystok: Temida 2.
Google Scholar

Liebs, Detlef. 2007. Lateinische Rechtsregeln und Rechtssprichwörter. München: C.H. Beck.
Google Scholar

Łętowska, Ewa. 2005. „Communicare et humanum, et necesse est. O komunikacyjnej misji muzyków i prawników”. Monitor Prawniczy 1: 3–7.
Google Scholar

Manderson, Desmond. 2000. Songs Without Music: Aesthetic Dimensions of Law and Justice. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Google Scholar

Manderson, Desmond. David S. Caudill. 1999. „Modes of Law: Music and Legal Theory – An Interdisciplinary Workshop Introduction”. Cardozo L. Rev. 20: 1325–1329.
Google Scholar

Misztal-Konecka, Joanna. 2011. Bigamia w prawie rzymskim. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Nitrato Izzo, Valerio. 2010. „Playing the Law: on Musical Performance and Legal Interpretation”. W Law, Liberty, Morality and Rights. Red. Tomasz Gizbert-Studnicki, Mateusz Klinowski. 38–46. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Otis, Leah Lydia. 1985. Prostitution in Medieval Society: The History of an Urban Institution in Languedoc. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226640341.001.0001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226640341.001.0001

Sokala, Andrzej. 1998. Meretrix i jej pozycja w prawie rzymskim. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Sondel, Janusz. 1997. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Thomas III, George C. 1998. Double Jeopardy: The History, the Law. New York–London: New York University Press.
Google Scholar

Vivarelli, Carla. 2005. „Ars cantus mensurabilis mensurata per modos iuris” un trattato napoletano di ars subtilior? W Dolci e nuove note. Red. Francesco Zimei. 103–142. Lucca: Libreria Musicale Italiana.
Google Scholar

Zabłocka, Maria. 1987. „Zmiany w ustawach małżeńskich Augusta za panowania dynastii julijsko-klaudyjskiej”. Prawo Kanoniczne 30(1–2): 151–178. https://doi.org/10.21697/pk.1987.30.1-2.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21697/pk.1987.30.1-2.10

Zajadło, Jerzy. 2016. „Estetyka – zapomniany piąty człon filozofii prawa”. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 78(4): 17–30. https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.4.2
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.4.2

Zajadło, Jerzy. 2018. „Słowo od Redaktora serii”. W Frank. Red. Mateusz Stępień. 7–8. Sopot: Wydawnictwo Arche.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.50.01

Zeidler, Kamil. 2018. Estetyka prawa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Published

2023-04-25

How to Cite

Kubiak, P., & Kulawiak-Cyrankowska, J. (2023). Cantus vivit lege Romana!. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 102, 69–77. https://doi.org/10.18778/0208-6069.102.07