#Duchowość – ilościowa analiza przestrzeni dyskursywnej na Instagramie. Walidacja i wstępne wyniki
DOI:
https://doi.org/10.18778/2300-1690.29.04Słowa kluczowe:
duchowość, socjologia religii, Instagram, dyskurs internetowy, Big DataAbstrakt
Coraz częściej socjologowie religii obserwują nie tyle zanik, co transformację pola religijnego we współczesnych społeczeństwach. Częścią tych zmian jest pojawienie się w przestrzeni Internetu dyskursów dotyczących duchowości. Sytuacja ta skłania do postawienia pytań o strukturę i treść internetowych dyskursów o duchowości oraz o możliwości stwarzane przez dostępne do analizy nowe źródła danych (Big Data). Celem artykułu jest z jednej strony walidacja danych cyfrowych, tego czy ślady cyfrowe w postaci postów z Instagrama mogą stanowić komplementarne źródło empiryczne do badań naukowych względem danych pozyskanych tradycyjnymi metodami, a z drugiej zaprezentowanie wstępnych wyników analizy – najpopularniejszych hasztagów w dyskursie duchowości oraz struktury ich współwystępowania. Posłużono się ilościową analizą sieciową, a także statystyką opisową, na podstawie zgromadzonego materiału 20 047 postów z hasztagiem duchowości opublikowanych na Instagramie. Wyróżniony został szkielet światopoglądowy wyłaniający się z analizy najpopularniejszych hasztagów, a wnioski płynące z tej analizy mogą dodać kolejny głos w toczącej się już ponad sto lat socjologicznej dyskusji nad przemianami pola religijnego, jednocześnie wskazując na możliwe innowacje w polu danych i metod używanych w tym obszarze badawczym.
Bibliografia
Adamczyk, A., Scott, J., Hitlin, S. (2022). Using internet derived data to measure religion: Understanding how Google can provide insight into cross-national religious differences, Sociology of Religion, 83(2), 222–251, DOI: 10.1093/socrel/srab034
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/socrel/srab034
Åhman, H., Thorén, C. (2021). When Facebook becomes Faithbook: Exploring religious communication in a social media context, Social Media + Society, 7(3), 1–12, DOI: 10.1177/20563051211041644
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/20563051211041644
Aupers, S., Houtman, D. (red.). (2010). Religions of modernity: Relocating the sacred to the self and the digital. Leiden: Brill.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/ej.9789004184510.i-273
Balazka, D., Houtman, D., Lepri, B. (2021). How can Big Data shape the field of non-religion studies? And why does it matter? Patterns, 2(6), 1–12, DOI: 10.1016/j.patter.2021.100263
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.patter.2021.100263
Bellah, R. N., Madsen, R., Sullivan, W. M., Swidler, A., Tipton, S. M. (1985). Habits of the heart: Individualism and commitment in American life. Berkeley: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
Bentzen, J. S. (2021). In crisis, we pray: Religiosity and the COVID-19 pandemic, Journal of Economic Behavior & Organization, 192, 541–583, DOI: 10.1016/j.jebo.2021.10.014
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2021.10.014
Boy, J. D., Uitermark, J., Wiersma, L. (2018). Trending #hijabfashion: Using Big Data to study religion at the online–urban interface, Nordic Journal of Religion and Society, 31(1), 22–40, DOI: 10.18261/issn.1890-7008-01-02
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1890-7008-01-02
Bryda, G. (2024). Wprowadzenie. Metody humanistyki cyfrowej w socjologii jakościowej, Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(4), 6–17, DOI: 10.18778/1733-8069.20.4.01
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.01
Campbell, C. (2006). “All you need is love”: From romance to Romanticism: The Beatles, romantic love and cultural change, Etnofoor, 19(1), 111–123.
Zobacz w Google Scholar
Cantwell, C. D., Rashid, H. (2015). Religion, media, and the digital turn. New York: Social Science Research Council.
Zobacz w Google Scholar
Chen, S. (2014). Theorizing emotions in New Age practices: An analysis of feeling rules in self-religion. W: S. J. Sutcliffe, I. S. Gilhus (red.), New Age spirituality: Rethinking religion (s. 227–241). London–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Zobacz w Google Scholar
Chmielewska, A., Kondrat, M. (2024). Popularność mediów społecznościowych w Polsce – analiza według płci, Kobieta I Biznes, (1-4), 16-24.
Zobacz w Google Scholar
Doktór, T. (2006). Wokół problemu sekularyzacji. W: P. Norris, R. Inglehart (red.), Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie (s. 7–22, tłum. R. Babińska). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Zobacz w Google Scholar
Flanagan, K. (2007). Introduction. W: K. Flanagan, P. C. Jupp (red.), A sociology of spirituality (s. 1–22). Ashgate Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Grzyb, M., Jaworska, W. (2023). Eksploracja zagadnień ezoteryki i nowej duchowości. Raport z badań pilotażowych wśród studentów 2021/2022, Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 31(1), 55–63, DOI: 10.21697/ucs.2023.31.1.07
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21697/ucs.2023.31.1.07
Hanegraaff, W. J. (1996). New Age religion and Western culture: Esotericism in the mirror of secular thought. Leiden: Brill.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004378933
Heelas, P., Woodhead, L. (2005). The spiritual revolution: Why religion is giving way to spirituality. Oxford: Blackwell Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure, American Journal of Sociology, 85(3), 551–575.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/227049
Houtman, D., Aupers, S. (2007). The spiritual turn and the decline of tradition: The spread of post-Christian spirituality in 14 Western countries, 1981–2000, Journal for the Scientific Study of Religion, 46, 305–320, DOI: 10.1111/j.1468-5906.2007.00360.x
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5906.2007.00360.x
Jabłońska, M. R. (2022). #witchesofinstagram: How does social media spread spirituality, witchcraft, and pagan movements? W: S. H. Zaręba, M. Sroczyńska, R. Cipriani, M. Choczyński, W. Klimski (red.), Metamorphoses of religion and spirituality in Central and Eastern Europe (s. 248–264). London–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003271994-20
Jemielniak, D. (2020). Thick Big Data: Doing Digital Social Sciences. Oxford: Oxford University Press, DOI: 10.1093/oso/9780198839705.001.0001
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198839705.001.0001
Kasperek, A. (2022). “The miracle of mindfulness”: Between the discovery of the sacred in everyday life and secularization of the practice of meditation. W: S. H. Zaręba, M. Sroczyńska, R. Cipriani, M. Choczyński, W. Klimski (red.), Metamorphoses of religion and spirituality in Central and Eastern Europe (s. 90–102). London–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003271994-9
Kostygina, G., Feng, M., Czaplicki, L., Tran, H., Tulsiani, S., Perks, S. N., Schillo, B. (2021). Exploring the discursive function of hashtags: A semantic network analysis of JUUL-related Instagram messages, Social Media + Society, 7(4), 1–12, DOI: 10.1177/20563051211055442
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/20563051211055442
Kutyło, Ł. (2012). Teorie socjologiczne a religia. Między sekularyzacją a desekularyzacją. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-717-5
Lacasse, J., Santarossa, S., Woodruff, S. J. (2019). #Yoga on Instagram: Understanding the nature of yoga in the online conversation and community, International Journal of Yoga, 12(2), 153–157, DOI: 10.4103/ijoy.IJOY_50_18
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4103/ijoy.IJOY_50_18
Libiszowska-Żółtkowska, M. (2018). Resakralizacja w ponowoczesnej scenerii. Nowe odsłony religii i duchowości. W: I. Borowik, S. Grotowska, P. Stawiński (red.), Religia wobec wyzwań współczesności z perspektywy nauk społecznych (s. 195–212). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zobacz w Google Scholar
Loukianov, A., Burningham, K., Jackson, T. (2023). The patterning of the discursive space in search for the #goodlife: A network analysis of the co-occurrence of Instagram hashtags, The Information Society, 39(1), 62–78, DOI: 10.1080/01972243.2022.2125604
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01972243.2022.2125604
Lyon, D. (2000). Jesus in Disneyland. Religion in postmodern times. Cambridge–Oxford–Malden: Polity Press – Blackwell Publishers Ltd.
Zobacz w Google Scholar
Manovich, L. (2011). Trending: The promises and the challenges of big social data. W: M. K. Gold (red.), Debates in the digital humanities. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816677948.003.0047
Mariański, J., Wargacki, S. A. (2016). Płynne Sacrum w Społeczeństwie Ponowoczesnym, Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 17(4), 7-27.
Zobacz w Google Scholar
Pasek, Z., Skowronek, K. (2013). Nowa duchowość w kulturze popularnej. Studia tekstologiczne. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Zobacz w Google Scholar
Partridge, E. L. K. (2021). Digital spirituality: Technological re-enchantment in 2020/1? An exploration of witchcraft and reality shifting on TikTok as (post) modern spiritualities existing in Wouter Hanegraaff’s “mirror of secular thought” (Praca doktorska). London: SOAS University of London.
Zobacz w Google Scholar
Possamai, A. (2001). A revisionist perspective on secularisation: Alternative spiritualities, globalised consumer culture, and public spheres. W: C. M. Cusack, P. Oldmeadow (red.), The end of religions?: Religion in an age of globalisation (s. 200–215). Sydney: University of Sydney.
Zobacz w Google Scholar
Roof, W. C. (1999). Spiritual marketplace. Baby Boomers and the remaking of American religion. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Zobacz w Google Scholar
Salganik, M. J. (2018). Bit by bit: Social research in the digital age. Princeton–Oxford: Princeton University Press.
Zobacz w Google Scholar
Santana, J., Husemann, K. C., Eckhardt, G. M. (2022). Digital consumer spirituality. W: R. Llamas, R. Belk (red.), The Routledge handbook of digital consumption (s. 262–375). Routledge.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003317524-34
Sheldrake, P. (2012). Spirituality: A very short introduction. Oxford: OUP.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780199588756.001.0001
Sierocki, R. (2021). Zróżnicowanie Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Analiza sieciowa katolickich stron na Facebooku, Przegląd Religioznawczy, 1(279), 77–95, DOI: 10.34813/ptr1.2021.6
Zobacz w Google Scholar
Socha, P. M. (2014). Przemiana duchowa jako kluczowe pojęcie psychologii rozwoju człowieka, Psychologia Rozwojowa, 19(3), 9–22, DOI: 10.4467/20843879PR.14.015.2302
Zobacz w Google Scholar
Spilger, K. (2024). Church attraction through uncertainty reduction: A qualitative content analysis of local church content communication on Facebook and Instagram (Doctoral dissertations and projects, nr 5716).
Zobacz w Google Scholar
Sroczyńska, M., Choczyński, M., Klimski, W. (2022). Religia żywotnym fenomenem charakteryzującym społeczeństwa wyboru i ryzyka w kontekście badań socjologicznych. Wstęp redaktorów tomu, Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 30(2), 5–10. DOI: 10.21697/ucs.2022.30.2.01
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21697/ucs.2022.30.2.01
Stasińska, A. (2020). Czy joga może być „sztuką życia”? Przegląd badań na temat jogi jako zjawiska społecznego, Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(4), 170–190, DOI: 10.18778/1733-8069.16.4.09
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.4.09
Stuckrad, K. v. (2014). The scientification of religion. An historical study of discursive change 1800–2000. Boston–Berlin: Walter De Gruyter Inc.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781614513490
Tarasiuk, D. (2021). Doświadczanie jogi w Internecie. Analiza danych zastanych na Instagramie. W: K. Gęsikowska, A. Gomóła, D. Wasilewska (red.), Joga w kontekstach kulturowych 4 (s. 183–204). Katowice: Uniwersytet Śląski.
Zobacz w Google Scholar
Trzebiatowska, M., Bruce, S. (2012). Why are women more religious than men? Oxford: Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199608102.001.0001
Trzebiatowska, M., Bruce, S. (2013). “It’s all for girls”: Re-visiting the gender gap in New Age spiritualities, Studia Religiologica, 46(1), 23–39, DOI: 10.4467/20844077SR.13.002.1223
Zobacz w Google Scholar
Tsuria, R., Campbell, H. A. (2022). Introduction to the study of digital religion. W: Digital religion: Understanding religious practice in digital media (2nd ed., s. 1–21). New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429295683-1
Veersteg, P. (2007). Spirituality on the margin of the church: Christian spiritual centers in the Netherlands. W: K. Flanagan, P. C. Jupp (red.), A sociology of spirituality. Farnham: Ashgate.
Zobacz w Google Scholar
Wasserman, S., Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications. Cambridge–New York–Melbourne: Cambridge University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815478
Watts, G. (2022). The religion of the heart: “Spirituality” in late modernity, American Journal of Cultural Sociology, 10, 1–33, DOI: 0.1057/s41290-020-00106-x
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/s41290-020-00106-x
Wierciński, A. (2010). Magia i religia. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Zobacz w Google Scholar
Woodhead, L. (2022). The gods of modern spirituality. W: B. Steensland, J. Kucinskas, A. Sun (red.), Situating spirituality: Context, practice, and power (s. 49–71). Oxford: Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197565001.003.0003
Wuthnow, R. (2015). Inventing American religion: Polls, surveys, and the tenuous quest for a nation’s faith. Oxford: Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190258900.001.0001
Zappavigna, M. (2015). Searchable talk: The linguistic functions of hashtags, Social Semiotics, 25(3), 274–291, DOI: 10.1080/10350330.2014.996948
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10350330.2014.996948
Zaręba, S. H. (2022). Spirituality vs. religiosity as impetus to the discussion on the change factors in the contemporary sociology of religion. W: S. H. Zaręba, M. Sroczyńska, R. Cipriani, M. Choczyński, W. Klimski (red.), Metamorphoses of religion and spirituality in Central and Eastern Europe (s. 46–54). London–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003271994-5
Zaręba, S.H., Sroczyńska, M., Cipriani, R., Choczyński, M., Klimski, W. (2022) Transmutation of spiritual and religious mentality: introduction, W: S. H. Zaręba, M. Sroczyńska, R. Cipriani, M. Choczyński, W. Klimski (red.), Metamorphoses of religion and spirituality in Central and Eastern Europe (s. 1-14). London–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003271994-1
Zijderveld, T. (2017). Pope Francis in Cairo – Authority and branding on Instagram, Online Heidelberg Journal of Religions on the Internet, 1, 125–140, DOI: 10.17885/heiup.rel.2017.0.23771
Zobacz w Google Scholar
Zinnbauer, B. J., Pargament, K. I., Cole, B., Rye, M. S., Butter, E. M., Belavich, T. G., Hipp, K. M., Scott, A. B., Kadar, J. L. (1997). Religion and spirituality: Unfuzzying the fuzzy. Journal for the Scientific Study of Religion, 36(4), 549–564, DOI: 10.2307/1387689
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1387689
Żulicki, R. (2017). Potencjał Big Data w badaniach społecznych, Studia Socjologiczne, 226, 3, 175-207.
Zobacz w Google Scholar
Apify. (2024). Pobrane z: https://apify.com/ [dostęp: 28.10.2024].
Zobacz w Google Scholar
Statista. (2025). Instagram users in Poland. Pobrane z: https://www.statista.com/statistics/805469/instagram-users-poland/ [dostęp: 30.01.2025].
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
