Wspólnota węgla

Autor

  • Marek Domański Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.06

Słowa kluczowe:

elektryczność, paliwa kopalne, fotografia, środowisko naturalne, pejzaż industrialny, zanieczyszczenie środowiska, katastrofa klimatyczna

Abstrakt

Tekst jest rodzajem komentarza, autorskiej refleksji dotyczącej zdjęć, które wykonałem w ramach projektu „Energia Antropocenu”, realizowanego razem z Maciejem Rawlukiem. Naszym głównym celem jest śledzenie procesów i praktyk wytwarzania i konsumpcji energii, które uważam za bardzo istotny problem współczesności. Tekst zawiera również syntetycznie przedstawione strategie twórców podejmujących próby obrazowania antropocenu, których twórczość wywarła wpływ na ten projekt.

Biogram autora

Marek Domański - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Marek Domański – fotograf i nauczyciel akademicki, aktywny w dziedzinach twórczości wizualnej i publicystycznej. Na wystawach prezentuje fotografie inscenizowane, dokumentalne, a także obiekty i rysunki. Autor i współautor kilku monografii oraz innych publikacji. Kurator i współtwórca projektów badawczych. Pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie w Instytucie Fotografii i Multimediów prowadzi Pracownię Obrazowania Fotograficznego.

Bibliografia

Berger, J. (2011). Zrozumieć fotografię. W: Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. W: M. Frąckowiak i K. Olechnicki (red.), Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s.207.
Zobacz w Google Scholar

Burtynsky, E. (2022) https://www.edwardburtynsky.com
Zobacz w Google Scholar

Drozdowski, R. Krajewski, M. (red.) (2010) Za fotografię. W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana – Mocak.
Zobacz w Google Scholar

Eco, U. (2005). Historia piękna, Poznań: Rebis.
Zobacz w Google Scholar

Flusser, V. (2004). Ku filozofii fotografii. Katowice: FOLIA ACADEMIAE.
Zobacz w Google Scholar

Hatalska, N. (2021). Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Lechowicz, L. (2021). Amerykańskie commonplaces. „New Topographics” i nowe zjawiska w amerykańskiej fotografii dokumentalnej lat 60. I 70. XX wieku. W: M. Michałowska i M. Szymanowicz (red.) Procesy sedymentacje topografie. O polskim dokumencie fotograficznym, red. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat. Kraków – Warszawa: Karakter.
Zobacz w Google Scholar

Mitchell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy. Pragnienia przedstawień, życie i miłość obrazów. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Zobacz w Google Scholar

Omachel, R. (2022). Wysyłają SOS. Raport, Newsweek, 17/2022.
Zobacz w Google Scholar

Oreskes, N. (2022). Jeść dla planety, Świat Nauki, 2 (366).
Zobacz w Google Scholar

Pirsig, M. R. (1994). Zen i sztuka oporządzania motocykla. Poznań: Rebis.
Zobacz w Google Scholar

Sontag, S. (2010). Widok cudzego cierpienia. Kraków: Karakter.
Zobacz w Google Scholar

Stiegler, B. (2009). Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Talbot, W. H. F. (1844). The Pencile of Nature, London: Longman, Brown, Green & Longmans.
Zobacz w Google Scholar

Žižek, S. (2021). Kłopoty w raju. Od końca historii do końca kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-01-01

Jak cytować

Domański, M. (2022). Wspólnota węgla. Władza Sądzenia, (22), 154–205. https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.06

Numer

Dział

Articles