Wykorzystanie Facebooka w komunikacji marketingowej przez lokalne organizacje turystyczne w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.31.2.02

Słowa kluczowe:

media społecznościowe, Facebook, lokalne organizacje turystyczne, promocja regionów

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie, w jakim stopniu lokalne organizacje turystyczne w Polsce wykorzystują swoje konta na Facebooku do komunikacji marketingowej. W badaniu, które przeprowadzono z zastosowaniem metody sondażu diagnostycznego, wzięło udział 84 ze 121 organizacji znajdujących się na liście opublikowanej na stronie internetowej Polskiej Organizacji Turystycznej. Wyniki świadczą o tym, że profile na Facebooku w dużej mierze nie są prowadzone zgodnie ze sformułowanymi w literaturze wytycznymi, a wiele organizacji w ogóle nie ma własnego konta. Przedstawiciele stowarzyszeń deklarują, że zdają sobie sprawę z konieczności większego zaangażowania mediów społecznościowych w działania promocyjne, ale jednocześnie zwracają uwagę na takie przeszkody, jak brak środków finansowych i osób, które mogłyby zająć się profesjonalnym prowadzeniem tego typu profili.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ammirato, S., Felicetti, A.M., Della Gala, M. (2014). Tourism destination management: A collaborative approach. In: E. Bayro-Corrochano, E. Hancock (eds), Progress in Pattern recognition, image analysis, computer vision, and applications (pp. 217–226). Berlin–Heidelberg: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-662-44745-1_21
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-44745-1_21

Borzyszkowski, J. (2013). Współczesne wyzwania destination management organizations (DMO). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 49–57.
Google Scholar

Czernek, K. (2018). Organizacje partnerskie na jednym obszarze turystycznym – problemy i wyzwania. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 75 (2), 201–215. https://doi.org/10.14746/rpeis.2013.75.2.15
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2013.75.2.15

David-Negre, T., Almedida-Santana, A., Hernández, J.M., Moreno-Gil, S. (2018). Understanding European tourists’ use of e-tourism platforms. Analysis of networks. Information Technology & Tourism, 20 (1–4), 131–152. https://doi.org/10.1007/s40558-018-0113-z
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s40558-018-0113-z

Dębski, M. (2012). System POT–ROT–LOT w procesie promocji Polski jako destynacji turystycznej. Turystyka i Rekreacja, 9, 13–20.
Google Scholar

Drozdowska, M., Duda-Seifert, M. (2016). Turystyczne portale internetowe – wiarygodne źródło informacji? Turyzm/Tourism, 26 (2), 7–14. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.01

Dwivedi, M., Yadav, A., Venkatesh, U. (2011). Use of social media by National Tourism Organizations: A preliminary analysis. Information Technology & Tourism, 13 (2), 93–103. https://doi.org/10.3727/109830512X13258778487353
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3727/109830512X13258778487353

Escobar-Rodríguez, T., Grávalos-Gastaminza, M.A., Pérez-Calañas, C. (2017). Facebook and the intention of purchasing tourism products: Moderating effects of gender, age and marital status. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17 (2), 129–144. https://doi.org/10.1080/15022250.2015.1137784
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/15022250.2015.1137784

Facebook reports fourth quarter and full year 2019 results (2019). Retrieved from: https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2020/Facebook-Reports-Fourth-Quarter-and-Full-Year-2019-Results/default.aspx (20.03.2020).
Google Scholar

Gryszel, P. (2010). Destination management company a kształtowanie konkurencyjności obszaru turystycznego. In: J. Sala (ed.), Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym (pp. 637–653). Warsaw: PWE.
Google Scholar

Hays, S., Page, S.J., Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: Its use by national tourism organisations. Current Issues in Tourism, 16 (3), 211–239. https://doi.org/10.1080/13683500.2012.662215
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2012.662215

Kachniewska, M. (2014). Big Data Analysis jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i regionów turystycznych. Folia Turistica, 32, 35–54.
Google Scholar

Kachniewska, M. (2017). Strategie marketingowe przedsiębiorstw i regionów turystycznych w mediach społecznościowych. Studia Oeconomica Posnaniensia, 5 (4), 183–207. https://doi.org/10.18559/SOEP.2017.4.9
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18559/SOEP.2017.4.9

Kachniewska, M. (2019). Big Data Analysis as a tool for predictive intelligence and experience personalization in tourism. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (2), 39–52.
Google Scholar

Kaplan, A.M., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53 (1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003

Kruczek, Z., Wilkońska, A. (2019). Oceny rynku krajowego pod kątem obszarów produktów turystycznych Małopolski dla potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw Małopolski. Cracow: Małopolska Organizacja Turystyczna.
Google Scholar

Kuchta-Nykiel, M. (2020). Ilu użytkowników korzysta obecnie z mediów społecznościowych? Na jakich urządzeniachrobimy to najczęściej? Retrieved from: https://socialpress.pl/2020/02/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-najnowsze-dane (13.03.2020).
Google Scholar

Llodrà-Riera, I., Martínez-Ruiz, M.P., Jiménez-Zarco, A.I., Izquierdo-Yusta, A. (2015). A multidimensional analysis of the information sources construct and its relevance for destination image formation. Tourism Management, 48, 319–328. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.11.012
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.11.012

Mar Gálvez-Rodríguez, M. del, Alonso-Cañadas, J., Haro-de-Rosario, A., Caba-Pérez, C. (2020). Exploring best practices for online engagement via Facebook with local destination management organisations (DMOs) in Europe: A longitudinal analysis. Tourism Management Perspectives, 34, 100636. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100636
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100636

Mariani, M.M., Di Felice, M., Mura, M. (2016). Facebook as a destination marketing tool: Evidence from Italian regional Destination Management Organizations. Tourism Management, 54, 321–343. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.12.008
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.12.008

Mariani, M.M., Mura, M., Di Felice, M. (2018). The determinants of Facebook social engagement for national tourism organizations’ Facebook pages: A quantitative approach. Journal of Destination Marketing & Management, 8, 312–325. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.06.003
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.06.003

Migdal, M. (2015). PORADNIK współpracy JST – NGO sektora turystyki. Szczecin: [s.n.].
Google Scholar

Most popular social networks worldwide as of July 2021, ranked by number of active users (2021). Retrieved from: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (20.08.2021).
Google Scholar

Pawlicz, A. (2015). Wykorzystanie mediów społecznościowych jako narzędzia marketingu turystycznego przez gminy leżące na terenach parków narodowych w Polsce. Ekonomia i Środowisko, 4 (55), 176–187.
Google Scholar

Pike, S., Page, S.J. (2014). Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism Management, 41, 202–227. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.009
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.009

Pino, G., Peluso, A.M., Del Vecchio, P., Ndou, V., Passiante, G., Guido, G. (2019). A methodological framework to assess social media strategies of event and destination management organizations. Journal of Hospitality Marketing & Management, 28 (2), 189–216. https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1516590
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1516590

POT (2020). Lokalne organizacje turystyczne. Retrieved from: https://www.pot.gov.pl/pl/o-pot/wspolpraca-z-regionami/lokalne-organizacje-turystyczne (15.03.2020).
Google Scholar

Sabate, F., Berbegal-Mirabent, J., Cañabate, A., Lebherz, P.R. (2014). Factors influencing popularity of branded content in Facebook fan pages. European Management Journal, 32 (6), 1001–1011. https://doi.org/10.1016/j.emj.2014.05.001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2014.05.001

Stefanowska, A., Lipko-Kowalska, M. (2017). Lokalne organizacje turystyczne jako czynnik rozwoju regionalnego – ocena funkcjonowania. Prace Geograficzne, 149, 101–121. https://doi.org/10.4467/20833113PG.17.012.6928
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20833113PG.17.012.6928

Szuberski, P., Akacki, D. (2019). Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji rynkowej z klientem. Akademia Zarządzania, 3 (3), 102–114.
Google Scholar

Uchinaka, S., Yoganathan, V., Osburg, V.-S. (2019). Classifying residents’ roles as online place-ambassadors. Tourism Management, 71, 137–150. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.10.008
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.10.008

Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej. Dz.U. 1999, nr 62, poz. 689 ze zm.
Google Scholar

Wanagos, M. (2011). Regionalne i lokalne organizacje turystyczne – system relacji i powiązań marketingu wewnętrznego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 663, 279–291.
Google Scholar

World Tourism Organization (2019). UNWTO guidelines for institutional strengthening of destination management organizations (DMOS): Preparing DMOs for new challenges. [s.l.]: UNWTO.
Google Scholar

Wozniak, T., Stangl, B., Schegg, R., Liebrich, A. (2017). The return on tourism organizations’ social media investments: Preliminary evidence from Belgium, France, and Switzerland. Information Technology & Tourism, 17 (1), 75–100. https://doi.org/10.1007/s40558-017-0077-4
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s40558-017-0077-4

Xiang, Z., Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31 (2), 179–188. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016

Zajadacz, A. (2017). Social media in the planning process of tourism development on a regional scale. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 37, 127–146. https://doi.org/10.18276/ept.2017.1.37-10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/ept.2017.1.37-10

Zeng, B., Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 27–36. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2014.01.001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2014.01.001

Opublikowane

2021-12-03

Jak cytować

Korbiel, K. (2021). Wykorzystanie Facebooka w komunikacji marketingowej przez lokalne organizacje turystyczne w Polsce. Turyzm/Tourism, 31(2), 25–37. https://doi.org/10.18778/0867-5856.31.2.02

Numer

Dział

Artykuły