Zatrudnienie absolwentów turystyki i rekreacji Uniwersytetu Łódzkiego. Analiza socjologiczna wyników badań sondażowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.1.08Słowa kluczowe:
absolwenci, zatrudnienie, uniwersytet, regresja logistycznaAbstrakt
Artykuł dotyczy wybranych aspektów ekonomicznych losów absolwentów kierunku „turystyka i rekreacja” Uniwersytetu Łódzkiego. Celem autora jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Od czego zależy status zatrudnienia absolwenta?”. Podstawę empiryczną stanowiły wyniki badań sondażowych prowadzonych przez Uniwersytet Łódzki w latach: 2014, 2015 i 2016 wśród absolwentów rok po ukończeniu studiów. Porównano losy zawodowe absolwentów turystyki i rekreacji z innymi absolwentami Wydziału Nauk Geograficznych UŁ. Zastosowano model regresji logistycznej w celu przewidywania statusu zatrudnienia absolwenta na podstawie wybranych zmiennych. Uzyskano dokładność przewidywań na poziomie 75%. Najsilniejszymi predyktorami statusu zatrudnienia były charakterystyki strukturalno-instytucjonalne. Wyniki ilościowe zinterpretowano w kontekście współczesnej roli uniwersytetów.
Pobrania
Bibliografia
BABBIE E., 2003, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 659 ss.
Google Scholar
BEDYŃSKA S., BRZEZICKA A. (red.), 2007, Statystyczny drogowskaz Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, Wyd. SWPS „Academica”, Warszawa.
Google Scholar
BRZEZIŃSKI J., 2003, Metodologia badań psychologicznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 684 ss.
Google Scholar
CHEN B.T., GURSOY D., 2008, Preparing Students for Careers in the Leisure, Recreation and Tourism Field, „Journal of Teaching in Travel & Tourism”, 7, 3, s. 21–41.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/15313220801909296
CZEŻOWSKI T., 1946, O uniwersytecie i studiach uniwersyteckich, Księgarnia Naukowa T. Szczęsny i S-ka, Toruń, 67 ss.
Google Scholar
DANIELUK B., 2010, Zastosowanie regresji logistycznej w badaniach eksperymentalnych, „Psychologia Społeczna”, 5, 2–3 (14), s. 199–216.
Google Scholar
FIELD A., 2009, Discovering Statistics Using SPSS, SAGE Publications Ltd., London, 821 ss.
Google Scholar
KOBYLAREK A., 2002, Uniwersytet – zarys idei podstawowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1, s. 90–100.
Google Scholar
KRUK M. (red.), 2007, Studia i co dalej… Sytuacja studentów na rynku pracy, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok, 214 ss.
Google Scholar
LAROSE D.T., 2006, Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 227 ss.
Google Scholar
LIPIŃSKA-GROBELNY A., 2014, Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 247 ss.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-023-7
LISZEWSKI S., 2010, Nauka czy nauki o turystyce (artykuł dyskusyjny), „Turyzm”, 20/2, s. 37–45.
Google Scholar
NAWOJCZYK M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków, 301 ss.
Google Scholar
PAŁASZ L., 2004, Kształcenie oraz losy absolwentów, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 140 ss.
Google Scholar
PIRÓG D., 2015, Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy. Proces, czynniki, predykcja, Wyd. Naukowe UP, Kraków, 266 ss.
Google Scholar
ROGOZIŃSKA-PAWEŁCZYK A., MAJEWSKI D. (red.), 2011, Absolwent na rynku pracy, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 233 ss.
Google Scholar
SMARZEWSKA A., 2016, Bezpieczeństwo edukacyjne absolwentów szkół wyższych, Wyd. Państwowa Szkoła Wyższa JPII, Biała Podlaska, 160 ss.
Google Scholar
SUCHORAB A., 2015, Wybory edukacyjno-zawodowe w biografiach studentów na tle wyzwań współczesnego rynku pracy, Wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania im. Profesora T. Kotarbińskiego, Olsztyn, 452 ss.
Google Scholar
SZCZEPAŃSKI J., 1963, Socjologiczne zagadnienia wyższego wykształcenia, Państwowe Wyd. Naukowe, Warszawa, 367 ss.
Google Scholar
TALIK W., WIECHETEK M. (red.), 2014, Kwestionariusz istotnych kompetencji w poszukiwaniu zatrudnienia (KIK-PZ), OIC Poland, Lublin, 129 ss.
Google Scholar
Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik krytyki politycznej, 2010, Zespół Krytyki Politycznej, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa, 352 ss.
Google Scholar
ZARZECKI M., BORNE-JANUŁA H., JAROSZEK K., PUCHALSKA K., PIOTROWSKA P., NOISZEWSKI Ł., 2010, Losy absolwentów szkół i uczelni kształcących kadry dla turystyki, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa, 323 ss.; https://www.msit.gov.pl/download/1/4285/w2010f2ef.pdf; 05.07.2017.
Google Scholar
ZIELIŃSKA M., 1997, Kariery zawodowe absolwentów wyższej uczelni, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra, 206 ss.
Google Scholar
http://biurokarier.uni.lodz.pl/projekty-biura-karier/monitorowanie-karier-absolwentow/; 23.03.2017.
Google Scholar
http://ela.nauka.gov.pl/includes/pdf/opis_raportow.pdf; 4.07.2017.
Google Scholar
https://kariera.pracuj.pl/rozmowa_kwalifikacyjna/5-powodow-dla-ktorych-warto-isc-na-staz/; 21.03.2017.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.