Odbudowa turyzmu w Serbii. Rola wolontariatu w Wojwodinie
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.18.2.03Słowa kluczowe:
turyzm, wolontariat, międzynarodowe obozy pracy, Serbia, Ochotnicze Centrum WojwodinyAbstrakt
Brak stabilizacji spowodowany niepokojami społecznymi i wojnami o niepodległość po upadku komunizmu opóźnił rozwój społeczno-ekonomiczny w Serbii, która doświadczyła stagnacji gospodarczej i zaniku działalności turystycznej w wyniku niepokojów lat 90. XX w. Serbia próbuje obecnie zdobyć pozycję w turystyce międzynarodowej i czyni duże wysiłki by podnieść poziom turystyki w czterech głównych klastrach. Jednym z nich jest Wojwodina, gdzie promowanych jest wiele społecznych działań turystycznych, prowadzących do rozwoju społeczno-gospodarczego lokalnych społeczności. Artykuł traktuje o znaczeniu wolontariatu jako strategii rozwoju turyzmu w Serbii, która wciąż cierpi ekonomicznie i społecznie z powodu szkód wojennych. Prezentuje on stan turystyki w Serbii i ogólnie charakteryzuje sytuację w Wojwodinie. Ponadto, na przykładzie studium przypadku Ochotniczego Centrum Wojwodiny, autorki wskazują, jak działalność wolontariacka może przyczynić się do rozwoju turyzmu.
Pobrania
Bibliografia
CESS, 2006, Vojvodina: Future Region [online], Vojvodina Centra za Strateška Ekonomska Istraživanja (Centre for Strategic Economic Studies of Vojvodina). Available from: http://www.vojvodtna-cess.org/download/Vojvodina-future%20region.pdf [Retrieved 13 September 2006)
Google Scholar
DIMITRIJEVIC, B., 2006, Invest In Tourism In Serbia. Ministry of Trade, Tourism and Services of the Republic of Serbia, Belgrade.
Google Scholar
Gligorijević, Ż. & Czerny, W., 2006, Tourism [online], The Danube-Serbia Project. Available from: http://www.danube-serbia.eu.com/downloads/Tourism14Sept.pdf |Retrieved 24 November 2006).
Google Scholar
Hall, D., 1998, Central and Eastern Europe. In A. M. Williams and G. Shaw (eds). Tourism and Economic Development in Europe. Chichester: John Wiley & Sons, 345-73.
Google Scholar
Hall, D., 2002, Brand development, tourism and national identity: The re-imaging of former Yugoslavia. The Journal of Brand Management, 9(4-5): 323-334.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540081
Hall, D., 2003, Rejuvenation, Diversification and Imagery: Sustainability Conflicts for Tourism Policy in the Eastern Adriatic. Journal of Sustainable Tourism, 11(2-3): 2 80-294.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09669580308667207
HCZ & FEUB, 2006a, Tourism Strategy of the Republic of Serbia Horwath Consulting Zagreb and Faculty of Economics of the University of Belgrade on behalf of the Ministry of Trade, Tourism and Services of the Republic of Serbia, Belgrade.
Google Scholar
HCZ & FEUB, 2006b, Tourism Strategy of the Republic of Serbia: Competitiveness Plan. Horwath Consulting Zagreb and Faculty of Economics of the University of Belgrade on behalf of the Ministry of Trade, Tourism and Services of the Republic of Serbia, Belgrade.
Google Scholar
HCZ & FEUB, 2006c, Tourism Strategy of the Republic of Serbia: Marketing Plan. Horwath Consulting Zagreb and Faculty of Economics of the University of Belgrade on behalf of the Ministry of Trade, Tourism and Services of the Republic of Serbia, Belgrade.
Google Scholar
NSHC, 2005, Initiative for Volunteerism Legislation In the Republic of Serbia [online). Novosadski Humanitarni Centar (Novl Sad Humanitarian Center). Available from: http://www.nshc.org.yu/eng_nshc/eng_lzvor.htm [Retrieved 11 November 2006|.
Google Scholar
Popesku, J., 2002, Ecotourism: A Tool for Sustainable Tourism Development In Serbia Paper presented at The World Ecotourism Summit. Québec City, Canada, 19 to 22 May.
Google Scholar
VCV, 2006, About Volunteers‘ Centre of Vojvodina [online]. Volonterski Centar Vojvodine (Volunteer Centre of Vojvodina). Available from: http://www.volontiraj.org.yu/ |Retrieved 5 November 2006].
Google Scholar
Wearing, S., 2002, Volunteer Tourism: Experiences That Make a Difference. Wallingford: CABI Publishing.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1079/9780851995335.0000
Zečević, B., 2005, Some Economic Issues of Tourism in Serbia [online], World Tourism Organization. Available from: http://www.world-tourism.org/regional/europe/PDF/2005/belgrade/zecevic.pdf [Retrieved 12 December 2006].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.