Turyzm - niejednoznaczne pojęcie?

Autor

  • Jean-Michel Dewailly Université Lumière

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.12.2.05

Słowa kluczowe:

turyzm, definicja turyzmu, niejednorodność pojęcia „turyzm”, humanistyczne podejście do turyzmu, geografia turyzmu

Abstrakt

Autor zauważa, iż książki i publikacje dotyczące turyzmu zazwyczaj rozpoczynają się od jego definicji oraz, że wszystkie definicje nieznacznie różnią się od siebie. Na podstawie tej obserwacji autor zakłada, że „turyzm” jest pojęciem wieloznacznym, jakkolwiek jego definicja jest niezbędna. Definicja podana przez WTO wydaje się być „najmniej odpowiednia”, ale może, a nawet musi być zaadaptowana do warunków badawczych. Uznanie niejasnej natury „turyzmu” wydaje się po pierwsze odpowiadać ogólnemu trendowi w świecie badań naukowych, po drugie - zadowalać osoby zawodowo związane z turyzmem i badaczy, którzy pragną pozbyć się jedynej wspólnej definicji, po trzecie - wprowadzać nowe praktyki i produkty łączące interesy i przyjemność, i wreszcie po czwarte - przyjęcie tego założenia pozwala rozważać „turyzm” w wymiarze ludzkim, co z kolei sugeruje bardziej humanistyczne podejście.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aron C., 1999. Working at play. A history of vacations in the United States, Oxford University Press.
Google Scholar

Benthien B., 1997, Geographie der Erholung und des Tourismus, ed. Klett-Perthes, Gotha.
Google Scholar

Brunet R., Ferras R., Thery H., 1993, Les mots de la géographie. Dictionnaire cräique. Reclus - La Documentation Française, Paris.
Google Scholar

Buttimer A., 1993, Geography and the human spirit, The Johns Hopkins University Press, Baltimore-London.
Google Scholar

Canastrelli E., Costa P., 1991, Tourist carrying capacity. A fuzzy approach, “Annals of Tourism Research", no 2, p. 295-311.
Google Scholar

Dewailly J. M., Flament E., 2002, Tourisme, géographie et «flou», L’Espace géographique (in print).
Google Scholar

Duhamel P., Sacareau I., 1998, Le tourisme dans le monde, ed. Armand Colin, Coll. Prépas Géographie, Paris.
Google Scholar

Holz J. M., Houssel J. P., 2002, L'industrie dans la nouvelle économie mondiale. Presses Universitaires de France, Paris.
Google Scholar

Knafou R., Bruston M., Deprest F., Duhamel P., Gay J. C., Sacareau I., 1997, Une approche géographique du tourisme, “L'Espace Géographique", no 3, p. 193-204.
Google Scholar

Knafou R., Violier P. (coord.), 2000, Tourismes en France: vivre de la diversité, "Historiens et Géographes", no 370. p. 367-384.
Google Scholar

Memento du tourisme, 2001, Secretariat d’Etat au Tourisme, Paris.
Google Scholar

Middleton V. T. C., 1980, Trends and prospects in tourism, [in:] Countryside Recreation Research Advisory Group Conference, Lancaster, p. 40-44.
Google Scholar

Recommandations sur les statistiques du tourisme, 1994, O.M.T. (Organisation Mondiale du Tourisme), Nations-Unies, New York.
Google Scholar

Rolland-May C., 1984, Les espaces géographiques flous, Thèse d'Etat, Université de Metz.
Google Scholar

Thom R., 1975, La science malgré tout, [in:] Encyclopedia Universalis. Organum, Paris.
Google Scholar

"Tourism Management", 1999, no 1, no spécial «Research methods and conceptualisation».
Google Scholar

Opublikowane

2002-12-30

Jak cytować

Dewailly, J.-M. (2002). Turyzm - niejednoznaczne pojęcie?. Turyzm/Tourism, 12(2), 25–32. https://doi.org/10.18778/0867-5856.12.2.05

Numer

Dział

Artykuły