Turyzm - niejednoznaczne pojęcie?
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.12.2.05Słowa kluczowe:
turyzm, definicja turyzmu, niejednorodność pojęcia „turyzm”, humanistyczne podejście do turyzmu, geografia turyzmuAbstrakt
Autor zauważa, iż książki i publikacje dotyczące turyzmu zazwyczaj rozpoczynają się od jego definicji oraz, że wszystkie definicje nieznacznie różnią się od siebie. Na podstawie tej obserwacji autor zakłada, że „turyzm” jest pojęciem wieloznacznym, jakkolwiek jego definicja jest niezbędna. Definicja podana przez WTO wydaje się być „najmniej odpowiednia”, ale może, a nawet musi być zaadaptowana do warunków badawczych. Uznanie niejasnej natury „turyzmu” wydaje się po pierwsze odpowiadać ogólnemu trendowi w świecie badań naukowych, po drugie - zadowalać osoby zawodowo związane z turyzmem i badaczy, którzy pragną pozbyć się jedynej wspólnej definicji, po trzecie - wprowadzać nowe praktyki i produkty łączące interesy i przyjemność, i wreszcie po czwarte - przyjęcie tego założenia pozwala rozważać „turyzm” w wymiarze ludzkim, co z kolei sugeruje bardziej humanistyczne podejście.
Pobrania
Bibliografia
Aron C., 1999. Working at play. A history of vacations in the United States, Oxford University Press.
Google Scholar
Benthien B., 1997, Geographie der Erholung und des Tourismus, ed. Klett-Perthes, Gotha.
Google Scholar
Brunet R., Ferras R., Thery H., 1993, Les mots de la géographie. Dictionnaire cräique. Reclus - La Documentation Française, Paris.
Google Scholar
Buttimer A., 1993, Geography and the human spirit, The Johns Hopkins University Press, Baltimore-London.
Google Scholar
Canastrelli E., Costa P., 1991, Tourist carrying capacity. A fuzzy approach, “Annals of Tourism Research", no 2, p. 295-311.
Google Scholar
Dewailly J. M., Flament E., 2002, Tourisme, géographie et «flou», L’Espace géographique (in print).
Google Scholar
Duhamel P., Sacareau I., 1998, Le tourisme dans le monde, ed. Armand Colin, Coll. Prépas Géographie, Paris.
Google Scholar
Holz J. M., Houssel J. P., 2002, L'industrie dans la nouvelle économie mondiale. Presses Universitaires de France, Paris.
Google Scholar
Knafou R., Bruston M., Deprest F., Duhamel P., Gay J. C., Sacareau I., 1997, Une approche géographique du tourisme, “L'Espace Géographique", no 3, p. 193-204.
Google Scholar
Knafou R., Violier P. (coord.), 2000, Tourismes en France: vivre de la diversité, "Historiens et Géographes", no 370. p. 367-384.
Google Scholar
Memento du tourisme, 2001, Secretariat d’Etat au Tourisme, Paris.
Google Scholar
Middleton V. T. C., 1980, Trends and prospects in tourism, [in:] Countryside Recreation Research Advisory Group Conference, Lancaster, p. 40-44.
Google Scholar
Recommandations sur les statistiques du tourisme, 1994, O.M.T. (Organisation Mondiale du Tourisme), Nations-Unies, New York.
Google Scholar
Rolland-May C., 1984, Les espaces géographiques flous, Thèse d'Etat, Université de Metz.
Google Scholar
Thom R., 1975, La science malgré tout, [in:] Encyclopedia Universalis. Organum, Paris.
Google Scholar
"Tourism Management", 1999, no 1, no spécial «Research methods and conceptualisation».
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.