Selfie at a museum: Defining a paradigm for an analysis of taking (self-portrait) photographs at museum exhibitions
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.09Keywords:
selfie, museum, tourism photography, Culture of Narcissism, remix cultureAbstract
Due to the development of social media, posting one's photos is becoming increasingly popular; they often take the form of, so called, ‘selfie’. The phenomenon of photographing oneself has also occurred in cultural institutions, including museums. The museums are implementing various strategies of reacting to people taking pictures of themselves with exhibits at the background. The article presents an analysis of these reactions, and, based on that, various ways of defining the functions and role of the contemporary museum. The author also attempts to provide an answer to the following question: is posting photographs by visitors an element of creating their own image (‘the Culture of Narcissism’), or is it rather a form of interaction with heritage, of a dialogue with the presented contents (‘remix culture’)?Downloads
References
BOGUNIA-BOROWSKA M., SZTOMPKA P. (eds.), 2012, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar
BOURDIEU P., 2012, Społeczna definicja fotografii, [in:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (eds.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar
DZIUBAN A., 2013, Gry z tożsamością. Tatuowanie ciała w indywidualizującym się społeczeństwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
JENKINS H., 2007, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej, I, 1.
Google Scholar
MAŹNICA Ł., 2016, Selfie w muzeach – analiza zjawiska w kontekście działalności i roli społecznej muzeów, [in:] G. Stunża, K. Stachura (eds.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
Google Scholar
NACHER A., GULIK M., KAUCZ P., 2011, Post-teorie i re-praktyki. Wprowadzenie do remiksu, [in:] M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (eds.), Remiks. Teorie i praktyki, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków.
Google Scholar
PIEJKO M., 2008, Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej, Przegląd Socjologii Jakościowej, IV, 3.
Google Scholar
SONTAG S., 2017, O fotografii, Karakter, Kraków.
Google Scholar
SOULAGES F., 2005, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Universitas, Kraków.
Google Scholar
SZPUNAR M., 2016, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków.
Google Scholar
WAGNER E., 2015, Selfie Society: Narcissism and the Celebration of Mediocrity, Kindle Edition.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.