Art-tourism space in Łódź: the example of the Urban Forms Gallery

Authors

  • Justyna Mokras-Grabowska University of Łódź, Institute of Urban Geography and Tourism Studies, Department of Leisure and Qualified Tourism

DOI:

https://doi.org/10.2478/tour-2014-0013

Keywords:

tourism space, art-tourism space, street art, murals of the Urban Forms Gallery in Łódź

Abstract

Łódź, as a city of huge post-industrial and modern art potential, has become in recent years a unique Polish tourism destination whose urban fabric constitutes a perfect background for street art. Examples are the murals of the Urban Forms Gallery (large format artworks) which contribute to revitalisation as well as the creation of new tourism assets to form a new tourism space: art-tourism space. The paper describes both the process of creating this space as well as its distinctive features.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFFELT W.J., 2009, Technoestetyka, czyli moc oddziaływania zabytku techniki.
Google Scholar

Dialogi wokół murali. Raport z badań opinii przeprowadzonych w ulicznych punktach konsultacyjnych, 2014, Urban Forms, Łódź.
Google Scholar

DOMAŃSKI B., 2010, Rewitalizacja miast polskich – wybrane zagadnienia, [in:] Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju. Podsumowanie projektu, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.
Google Scholar

KACZMAREK S., 2001, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Nowy wymiar w rozwoju miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

KRONENBERG M., 2012, Wpływ zasobów dziedzictwa przemysłowego na atrakcyjność turystyczną miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, „Turyzm”, 5, 2, pp. 87-103.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 1999, Przestrzeń turystyczna miasta (przykład Łodzi), „Turyzm”, 9, 1, pp. 51-73.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 2005, Przestrzeń turystyczna w ujęciu podmiotowym. Przyczynek do dyskusji o przestrzeni w geografii, [in:] Geografia jako nauka o środowisku, przestrzeni i krajobrazie, t. 1: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, ŁTN, Łódź.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 2008, Miasto jako przedmiot badań geografii turyzmu w Polsce, „Turyzm”, 18, 1, pp. 27–38.
Google Scholar

NIŻYŃSKA A., 2011, Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, Trio, Warszawa.
Google Scholar

NOWACKI M., 2011, Autentyczność atrakcji a autentyczność doświadczeń turystycznych, „Folia Turistica”, 23.
Google Scholar

STASIAK A., 2013, Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń, „Turyzm/Tourism”, 23, 2, pp. 65–74.
Google Scholar

STĘPIEŃ B., 2010, Łódzkie murale. Niedoceniona grafika użytkowa PRL-u, Wyd. Księży Młyn, Łódź.
Google Scholar

„Strategia zarządzania marką na lata 2010-2016”, Urząd Miasta Łodzi, Łódź.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2011, Procesy kształtujące przestrzeń turystyczną, „Turyzm/Tourism”, 21, 1-2, pp. 59-66.
Google Scholar

www.offpiotrkowska.com
Google Scholar

www.urbanforms.org
Google Scholar

www.monopolis.lodz.pl
Google Scholar

www.fashionweek.pl
Google Scholar

www.lodzdesign.com
Google Scholar

www.galeria-lodzka.pl
Google Scholar

www.murale.mnc.pl
Google Scholar

www.wi-ma.org
Google Scholar

www.lodzartcenter.com
Google Scholar

www.panoramio.com
Google Scholar

Downloads

Published

2021-07-09

How to Cite

Mokras-Grabowska, J. (2021). Art-tourism space in Łódź: the example of the Urban Forms Gallery. Turyzm/Tourism, 24(2), 23–30. https://doi.org/10.2478/tour-2014-0013

Issue

Section

Articles