Turystyczne portale internetowe – wiarygodne źródło informacji?

Authors

  • Marta Drozdowska Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie
  • Magdalena Duda-Seifert Uniwersytet Wrocławski, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Zakład Geografii Regionalnej i Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.01

Keywords:

turystyczne media społecznościowe, Online Travel Agency, UGC, baza noclegowa, Wrocław

Abstract

Artykuł jest wynikiem analizy studium przypadku opartego na dwóch najbardziej popularnych portalach internetowych, z których jeden bazuje na technologii Travel 2.0 oraz aplikacji typu UGC i jest to TripAdvisor, podczas gdy drugi został stworzony jako OTA, który również w toku rozwoju przyjął rozwiązanie typu UGC i jest to Booking.com. Analizie poddano treść obu portali dotyczącą obiektów noclegowych we Wrocławiu, a następnie skonfrontowano ją z oficjalnymi danymi statystycznymi, publikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce i zawartymi w Centralnym Wykazie Obiektów Hotelarskich udostępnionym na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki. Celem artykułu jest ocena wiarygodności i kompletności informacji zawartych na portalach turystycznych w Internecie, po pierwsze z punktu widzenia potencjalnego klienta, po drugie ze względu na ich wartość dla badań marketingowych. Portale oparte o technologię bezpośredniej wymiany informacji (Word-Of-Mouth) są przeznaczone dla klientów i dla dostawców. Badania skoncentrowano więc na analizie ich zawartości opartej na przyjętej metodzie. Artykuł identyfikuje braki w istniejącej wiedzy naukowej i rynkowej i wskazuje potencjalny kierunek dalszych badań.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUHALIS D., 2003, eTourism: Information Technology For Strategic Tourism Management, Pearson (Financial Times/Prentice Hall), London.
Google Scholar

CHUA A.Y.K, BANERJEE S., 2013, Reliability of Reviews on the Internet: The Case of TripAdvisor, „Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science”, I, WCECS 2013, San Francisco.
Google Scholar

CONSTANTINIDES E., 2009, Social Media/Web 2.0 as Marketing Parameter: An Introduction, 8th International Congress Marketing Trends, Paris.
Google Scholar

Distribution Channel Analysis: A Guide for Hotels. The American Hotel & Lodging Association and STR Special Report, 2012, Hospitality Sales & Marketing Association International Foundation.
Google Scholar

GRETZEL U., YOO K., 2008, Use and Impact of Online Travel Reviews, [w:] ICT in Tourism 2008, P. O’Connor, W. Hopken, U. Gretzel (red.), Springer, Viena, s. 35-46.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-211-77280-5_4

HOEGG R., MARTIGNONI R., MECKEL M., STANOVSKA-SLABEVA K., 2006, Overview of Business Models for Web 2.0 Communities, [w:] Proceedings of GeNeMe, Dresden, s. 23–37.
Google Scholar

INVERSINI A., MASIERO L., 2014, Selling Rooms Online: the Use of Social Media and Online Travel Agents, „Hospitality Management”, 26(2), s. 272–292.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2013-0140

KOCAK V.Y., 2015, How is Social Media Communication Competence and Importance Perceived and to what Extent Social Media Communication Competence is implemented by Business Hotel Managers within Tourism Industry in Norway and Turkey? M.Sc. International Hotel and Tourism Leadership MHRHOV – master’s thesis, University of Stavanger Norwegian School of Hotel Management, NHS, https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/301341/Kocak_Vedat.pdf?sequence=4; 8.10.2016.
Google Scholar

LEE H.A., GUILLET B.D., LAW R., 2013, An Examination of the Relationship between Online Travel Agents and Hotels: a Case Study af Choicehotels International and Expedia.com, „Cornell Hospitality Q.”, 54 (1), s. 95–107.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1938965512454218

MARCUSSEN C.H., 2008, Trends in European Internet Distribution of Travel and Tourism Services, Centre for Regional and Tourism Research, January 28, http://www.crt.dk/uk/staff/chm/trends.htm; 27.10.2016.
Google Scholar

MUNAR M., JACOBSEN J.K.S., 2013, Trust and Involvement in Tourism Social Media and Web-Based Travel Information Sources, „Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism”, 13, 1, s. 1–19, http://dx.doi.org/10.1080/15022250.2013.764511; 19.11.2016.
Google Scholar

PAWLICZ A., 2016, Wybrane aspekty funkcjonowania OTA na polskim rynku hotelarskim. „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, 34(2), s. 155–165.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/ept.2016.2.34-13

PhoCusWright, 2011, http://www.phocuswright.com; 15.10.2016.
Google Scholar

SCHEGG R., 2014, European Hotel Distribution Study: The Rise of Online Intermediaries Special Focus Switzerland Executive Summary. Institute of Tourism, HES-SO Valais. https://www.hotelleriesuisse.ch/files/pdf7/2014_European_Hotel_Distribution_Study _SUMMARY_Switzerland_Focus1.pdf; 30.11.2016.
Google Scholar

STANGL B., INVERSINI A., SCHEGG R., 2016, Hotels’ Dependency on Online Intermediaries and their Chosen Distribution Channel Portfolios: Three Country Insights, „International Journal of Hospitality Management”, 52, s. 87–96.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2015.09.015

The Hotel Distribution Report. Distribution And Technology, 2015, http://hotelanalyst.co.uk/wp-content/uploads/sites/2/2015/09/The-Hotel-Distribution-Report-2015-sample.pdf; 18.11.2016.
Google Scholar

TravelCLICK, 2009, http://www.travelclick.net/informationcenter/bookings-by-channel.cfm_; 20.11.2016.
Google Scholar

Turystyka w 2015 roku, 2016, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa o usługach turystycznych, 1997, Dz. U. nr 223, poz. 2268, art. 35-39.
Google Scholar

WERTHNER H., RICCI F., 2004, E-Commerce and Tourism, „Communications of the ACM”, 47 (12), s. 101–105.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/1035134.1035141

XIANG Z., GRETZEL U., 2010, Role of Social Media in Online Travel Information Search, „Tourism Management”, 31, 2, s. 179–188.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Hotels_and_similar_accommodation; 25.10.2016.
Google Scholar

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_ICT_use_in_tourism; 25.10.2016.
Google Scholar

http://ec.europa.eu/eurostat/web/tourism/data/database; 20.02.2017.
Google Scholar

http://ec.europa.eu/eurostat/web/tourism/data/other-sources; 25.10.2016.
Google Scholar

http://www.alexa.com/topsites/category/Recreation/Travel; 25.10.2016.
Google Scholar

http://www.booking.com
Google Scholar

http://www.booking.com/content/terms.sv.html?aid=347180&lang=en
Google Scholar

http://www.ebizmba.com/articles/travel-websites; 25.10.2016.
Google Scholar

https://turystyka.gov.pl
Google Scholar

https://turystyka.gov.pl/cwoh/index
Google Scholar

https://www.booking.com/content/about.engb.html?dcid=1&lang=en-gb&sid=0e8f3e5073ba509e48f18582dea21897; 25.10.2016.
Google Scholar

https://www.tripadvisor.com
Google Scholar

https://www.tripadvisor.com/PressCenter-c4-Fact_Sheet.html; 25.10.2016.
Google Scholar

www.stat.gov.pl
Google Scholar

Published

2016-12-30

How to Cite

Drozdowska, M., & Duda-Seifert, M. (2016). Turystyczne portale internetowe – wiarygodne źródło informacji?. Turyzm/Tourism, 26(2), 7–14. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.01

Issue

Section

Articles