The characteristics of cultural tourists who visit urban jewish heritage centres: the case study of visitors to the White Stork Synagogue in Wrocław

Authors

  • Magdalena Duda-Seifert Wrocław University, Institute of Geography and Regional Development, Department of Regional Geography and Tourism

DOI:

https://doi.org/10.1515/tour-2016-0014

Keywords:

cultural tourism, Jewish heritage, Wrocław

Abstract

Since the White Stork Synagogue in Wrocław has been restored, opened to visitors and become a part of the so-called District of the Four Faiths promoted by the city council, both the synagogue and its neighbourhood have become tourist attractions which support Wrocław’s image as a multicultural city. Therefore, the aim of the article is to identify the characteristics of tourists visiting the synagogue which could help understand the specific features of those attracted by urban Jewish heritage. As a result of research with the use of surveys, interviews and observation, the highly emotive cognitive approach of tourists has been determined as the dominant feature in this niche market. Moreover, its strongly international character and its specific age and education structure have been pinpointed. These features form the basis for the conclusion that the tourists attracted by urban Jewish heritage form a very specific niche market which can be targeted especially by large cities through the development of themed tourist products.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badanie ruchu turystycznego na Dolnym Śląsku w ujęciu powiatowym i subregionalnym według aktualizacji programu rozwoju turystyki dla województwa dolnośląskiego. Raport końcowy, 2015, Biostat Grupa, http://www.umwd.dolnyslask.pl/fileadmin/user_upload/Turystyka/Dokumenty/Badanie_ruchu_turystycznego_na_Dolnym_Slasku_w_2015_r.pdf; 27.10.2016.
Google Scholar

CZERWIŃSKI J., 2009, Dolny Śląsk, Ekograf, Wrocław.
Google Scholar

DOLIŃSKA K., MAKAROJ., 2013, Medialne aspekty wielokulturowości Wrocławia, Media i Społeczeństwo, 3, pp. 149-166.
Google Scholar

DUDA-SEIFERT M., 2011, Ocena atrakcyjności muzeów Wrocławia dla turystyki kulturowej, [in:] Turystyka kulturowa na Dolnym Śląsku – wybrane aspekty, 2, K. Widawski (ed.), Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego we Wrocławiu, Wrocław, pp. 171-194.
Google Scholar

DUDA-SEIFERT M., 2016a, Walory poznawcze miejsc kultu i zgromadzeń mniejszości religijnych Wrocławia, [in:] Kultura i turystyka – sacrum i profanum, J. Latosińska, J. Mokras-Grabowska (eds.), Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 221-239.
Google Scholar

DUDA-SEIFERT M., 2016b, Wydarzenia jako etniczna atrakcja kulturowa – nowy trend w turystyce eventowej – na przykładzie mniejszości żydowskiej w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), pp. 235-246.
Google Scholar

DUDA-SEIFERT M., 2017, Wydarzenia związane z mniejszościami narodowymi i etnicznymi na Dolnym Śląsku a ich wykorzystanie w promocji turystycznej regionu, [in:] Ożywianie przestrzeni turystyki kulturowej, D. Orłowski (ed.), Wyd. WSTIJO, Warszawa.
Google Scholar

DUDA-SEIFERT M., MIKOŁAJCZAK T., 2012, Żydowskie miejsca kultu i cmentarze Wrocławia – zmiany w czasie i przestrzeni, [in:] Studia krajobrazowe. Krajobrazy zdefiniowane – znaki i symbole w krajobrazie, J. Łach, A. Zaręba (eds.), Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, pp. 85-104.
Google Scholar

Dzielnica Czterech Wyznań, 2010, Wyd. C2 i Fundacja Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań, Wrocław.
Google Scholar

GŁADYŚ B., 2009, Turystyka Żydów do Polski po 1990 roku, Prace Geograficzne, 121, pp. 147-158.
Google Scholar

GÓRALEWICZ-DROZDOWSKA M., GRUSZKA I., 2011, Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań jako nowy produkt turystyczny Wrocławia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 648, Ekonomiczne Problemy Usług, 66, pp. 141-154.
Google Scholar

KOWALSKA M., 2012, Wrocław – wybrane problemy rewitalizacji Dzielnicy Czterech Świątyń, [in:] Deklinacja odnowy miast. Z dyskusji nad rewitalizacją w Polsce, K. Derejski, J. Kubera, S. Lisiecki, R. Macyra (eds.), Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu AM w Poznaniu, Poznań, pp. 139-151.
Google Scholar

KOZŁOWSKI L., 2013, Dziedzictwo żydowskie w Polsce jako potencjalny i rzeczywisty produkt turystyczny, [in:] Wybrane zagadnienia konkurencyjności turystycznej regionów, D. Sokołowski, R. Jaroszewska-Brudnicka (eds.), Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, pp. 161-175.
Google Scholar

KRUCZEK Z., 2014, Festiwal Kultury Żydowskiej – megawydarzenie i flagowa atrakcja Krakowa: ocena wydarzenia z wykorzystaniem metody etnografii wirtualnej, [in:] Kultura i turystyka w kręgu wydarzeń, B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, p. 105-120.
Google Scholar

MACIEJEWSKA B., 2008, Spacerownik Wrocławski, Agora, Wrocław.
Google Scholar

MAŁKOWSKA-BIENIEK E., 2009, Polskie judaika jako magnes turystyczny, Turystyka Kulturowa, 4, pp. 29-62.
Google Scholar

MIKOS V. ROHRSCHEIDT A., 2008, Turystyka kulturowa. Fenomen. Potencjał. Perspektywy, GWSHM Milenium, Gniezno.
Google Scholar

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego południowo-zachodniej części obszaru Starego Miasta – rejonu ulicy św. Antoniego, XXXVIII/2451/05, 19 V 2005, http://uchwaly.um.wroc.pl/uchwala.aspx?numer=XXXVIII/2451/05; 15.10.2016.
Google Scholar

Rocznik statystyczny Wrocławia 2014, 2015, GUS, Wrocław.
Google Scholar

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, Dz.U. no. 20, pos. 104.
Google Scholar

WILKOŃSKA A., 2010, Współczesne zainteresowanie turystów judaicami – badania z Krakowa i Łodzi, [in:] Wielokulturowość w turystyce, E. Puchnarewicz (ed.), WSTiJO, Warszawa, p. 169-184.
Google Scholar

http://bip.um.wroc.pl/artykul/638/23235/atrakcje-turystycznewroclawia; 5.10.2016.
Google Scholar

http://fbk.org.pl/new/fundacja/o-fundacji/; 2.10.2016.
Google Scholar

http://fbk.org.pl/new/synagoga/historia-synagogi/; 1.10.2016.
Google Scholar

https://www.bet-debora.net/activities/8th-conference/; 5.10.2016.
Google Scholar

http://www.edytastein.org.pl/pl/4-edyta-stein/1-sladamiedyty-stein/; 16.10.2016.
Google Scholar

http://www.fundacja4wyznan.pl; 8.10.2016.
Google Scholar

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Duda-Seifert, M. (2016). The characteristics of cultural tourists who visit urban jewish heritage centres: the case study of visitors to the White Stork Synagogue in Wrocław. Turyzm/Tourism, 26(2), 57–64. https://doi.org/10.1515/tour-2016-0014

Issue

Section

Articles