Selfie at a museum: Defining a paradigm for an analysis of taking (self-portrait) photographs at museum exhibitions

Authors

  • Patrycja Chlebus-Grudzień Jagiellonian University, Faculty of Philosophy, Institute of Sociology

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.09

Keywords:

selfie, museum, tourism photography, Culture of Narcissism, remix culture

Abstract

Due to the development of social media, posting one's photos is becoming increasingly popular; they often take the form of, so called, ‘selfie’. The phenomenon of photographing oneself has also occurred in cultural institutions, including museums. The museums are implementing various strategies of reacting to people taking pictures of themselves with exhibits at the background. The article presents an analysis of these reactions, and, based on that, various ways of defining the functions and role of the contemporary museum. The author also attempts to provide an answer to the following question: is posting photographs by visitors an element of creating their own image (‘the Culture of Narcissism’), or is it rather a form of interaction with heritage, of a dialogue with the presented contents (‘remix culture’)?

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOGUNIA-BOROWSKA M., SZTOMPKA P. (eds.), 2012, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar

BOURDIEU P., 2012, Społeczna definicja fotografii, [in:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (eds.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar

DZIUBAN A., 2013, Gry z tożsamością. Tatuowanie ciała w indywidualizującym się społeczeństwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar

JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

JENKINS H., 2007, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej, I, 1.
Google Scholar

MAŹNICA Ł., 2016, Selfie w muzeach – analiza zjawiska w kontekście działalności i roli społecznej muzeów, [in:] G. Stunża, K. Stachura (eds.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
Google Scholar

NACHER A., GULIK M., KAUCZ P., 2011, Post-teorie i re-praktyki. Wprowadzenie do remiksu, [in:] M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (eds.), Remiks. Teorie i praktyki, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków.
Google Scholar

PIEJKO M., 2008, Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej, Przegląd Socjologii Jakościowej, IV, 3.
Google Scholar

SONTAG S., 2017, O fotografii, Karakter, Kraków.
Google Scholar

SOULAGES F., 2005, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Universitas, Kraków.
Google Scholar

SZPUNAR M., 2016, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków.
Google Scholar

WAGNER E., 2015, Selfie Society: Narcissism and the Celebration of Mediocrity, Kindle Edition.
Google Scholar

Downloads

Published

2018-06-30

How to Cite

Chlebus-Grudzień, P. (2018). Selfie at a museum: Defining a paradigm for an analysis of taking (self-portrait) photographs at museum exhibitions. Turyzm/Tourism, 28(1), 7–13. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.09

Issue

Section

Articles