Tendencje rozwoju turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y

Authors

  • Joanna Kowalczyk-Anioł Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.22.2.02

Keywords:

Polacy, pokolenie Y, turystyka młodzieży, preferencje turystyczne

Abstract

W odniesieniu do przemian demograficznych – przede wszystkim pokoleniowych – za cel opracowania przyjęto pokazanie na podstawie badań empirycznych i źródeł zastanych specyfiki turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y. Skupiono si ę głównie na przedstawieniu preferencji i typowych zachowań turystycznych. Przeprowadzona analiza pokazała, że współczesna polska młodzież  prezentuje zachowania zbliżone do globalnego pokolenia Y. Podobieństwa te widać również w turystyce (m.in. upowszechniają się nowe trendy) korespondujące z ponowoczesnością – gap year i internetowe portale wzajemnej gościnności jako formy samodzielnej organizacji podróży. Z drugiej strony widać konsumpcyjne nawyki pokolenia Y – preferowanie komfortu i wygody, rozrywki oraz orientację na znajomych i rodzinę, z którymi często podróżuje.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENSON A. (red.), 2011, Volunteer Tourism: Theoretical Frame­works and Practical Applications, Taylor & Francis, ss. 213.
Google Scholar

GRIMM B., LOHMANN M., HEINSOHN K., RICHTER C., METZLER D., 2009, The impact of demographic change on tourism and conclusions for tourism policy – abridged version (study commissioned by the Federal Ministry of Economics and Technology), N.I.T., dwif, TNS Infratest, ss. 24.
Google Scholar

FARAOK R., 2011, Turystyka dzieci i młodzieży na wybranych przykładach z Polski, Europy i świata, [w:] A. Stasiak (red.), Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź s. 121-140.
Google Scholar

Generation Y: Realising the potential, 2010, raport przygotowany przez ACCA i Mercer, ss. 32.
Google Scholar

HUANG Y.-C., PETRICK J.F., 2010, Generation Y’s Travel Behaviours: a Comparison with Baby Boomers and Generation X, [w:] P. Benckendorff i in. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, s. 27–37.
Google Scholar

KNAPEK A., 2011, Sylwetka współczesnego młodego pielgrzyma na przykładzie 85. Pieszej Pielgrzymki Łódzkiej na Jasną Górę, praca licencjacka wykonana w IGMiT UŁ pod kier. J. Kowalczyk-Anioł, ss. 33.
Google Scholar

KOWALCZYK-ANIOŁ J., 2007, Rozwój przestrzeni urlopowo-wakacyjnej rodzin studentów Uniwersytetu Łódzkiego, „Szlakami Nauki”, nr 34, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, ss. 131.
Google Scholar

KOWALCZYK-ANIOŁ J., 2011, Kluby wzajemnej gościnności – signum temporis współczesnej turystyki polskiej młodzieży, [w:] A. Stasiak (red.), Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, Wyd. WSTH w Łodzi, s. 141–156.
Google Scholar

KOTLER Ph., 2005, Marketing, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
Google Scholar

KOTLER PH., ARMSTRONG G., 2010, Principles of Marketing, Pearson, s. 96–99.
Google Scholar

LYONS K., HANLEY J., WEARING S., NEIL J., 2011, Gap Year Volunteer Tourism. Myths of Global Citizenship?, „Annals of Tourism Research”, 39, 1, s. 361–378, doi:10.1016/j.annals.2011.04.016.
Google Scholar

MITCHELL S., 1995, The Official Guide to Generation: Who They Are, How They Live, What They Think, New Strategist Publications, Ithaca, New York.
Google Scholar

MOSCARDO G., BENCKENDORFF P., 2010, Mythbusting: Generation Y and Travel, [w:] P. Benckendorff i in. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, s. 16-26.
Google Scholar

OPPERMAN M., 1995, Family life cycle and cohort effect: a study of travel patterns of German residents, „Journal of Travel and Tourism Marketing”, 4(1), s. 23–45.
Google Scholar

PENDERGAST D., 2010, Getting to Know the Y Generation, [w:] P. Benckendorff i in. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, s. 1–15.
Google Scholar

PTTK – Sprawozdanie zbiorcze ze stanu organizacyjnego oraz dzia- łalności programowej w 2011 r.
Google Scholar

RICHARDS G., 2007, New Horizons II: The Young Independent Travellers 2007, WYSE Travel Confederation, Amsterdam.
Google Scholar

Słownik języka polskiego, 1996, Wyd. Naukowe PWN, s. 688.
Google Scholar

SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011 (raport), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa, ss. 425.
Google Scholar

SZAFRANIEC K., 2012, Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła, „Nauka”, 1, s. 101–122.
Google Scholar

TOMAZOS K., BUTLER R., 2012, Volunteer tourists in the field: A question of balance?, „Tourism Management”, 33, s. 177– 187, Elsevier Ltd., doi:10.1016/j.tourman.2011.02.020.
Google Scholar

WEARING S., 2001, Volunteer tourism: Experiences that make a difference, CABI Publishing, ss. 189.
Google Scholar

WRZESIEŃ W., 2007, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy?, „Nauka”, 3, s. 131–151.
Google Scholar

Published

2013-04-25

How to Cite

Kowalczyk-Anioł, J. (2013). Tendencje rozwoju turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y. Turyzm/Tourism, 22(2), 15–21. https://doi.org/10.18778/0867-5856.22.2.02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>