Tendencje rozwoju turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.22.2.02Słowa kluczowe:
Polacy, pokolenie Y, turystyka młodzieży, preferencje turystyczneAbstrakt
W odniesieniu do przemian demograficznych – przede wszystkim pokoleniowych – za cel opracowania przyjęto pokazanie na podstawie badań empirycznych i źródeł zastanych specyfiki turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y. Skupiono si ę głównie na przedstawieniu preferencji i typowych zachowań turystycznych. Przeprowadzona analiza pokazała, że współczesna polska młodzież prezentuje zachowania zbliżone do globalnego pokolenia Y. Podobieństwa te widać również w turystyce (m.in. upowszechniają się nowe trendy) korespondujące z ponowoczesnością – gap year i internetowe portale wzajemnej gościnności jako formy samodzielnej organizacji podróży. Z drugiej strony widać konsumpcyjne nawyki pokolenia Y – preferowanie komfortu i wygody, rozrywki oraz orientację na znajomych i rodzinę, z którymi często podróżuje.
Pobrania
Bibliografia
BENSON A. (red.), 2011, Volunteer Tourism: Theoretical Frameworks and Practical Applications, Taylor & Francis, ss. 213.
Google Scholar
GRIMM B., LOHMANN M., HEINSOHN K., RICHTER C., METZLER D., 2009, The impact of demographic change on tourism and conclusions for tourism policy – abridged version (study commissioned by the Federal Ministry of Economics and Technology), N.I.T., dwif, TNS Infratest, ss. 24.
Google Scholar
FARAOK R., 2011, Turystyka dzieci i młodzieży na wybranych przykładach z Polski, Europy i świata, [w:] A. Stasiak (red.), Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź s. 121-140.
Google Scholar
Generation Y: Realising the potential, 2010, raport przygotowany przez ACCA i Mercer, ss. 32.
Google Scholar
HUANG Y.-C., PETRICK J.F., 2010, Generation Y’s Travel Behaviours: a Comparison with Baby Boomers and Generation X, [w:] P. Benckendorff i in. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, s. 27–37.
Google Scholar
KNAPEK A., 2011, Sylwetka współczesnego młodego pielgrzyma na przykładzie 85. Pieszej Pielgrzymki Łódzkiej na Jasną Górę, praca licencjacka wykonana w IGMiT UŁ pod kier. J. Kowalczyk-Anioł, ss. 33.
Google Scholar
KOWALCZYK-ANIOŁ J., 2007, Rozwój przestrzeni urlopowo-wakacyjnej rodzin studentów Uniwersytetu Łódzkiego, „Szlakami Nauki”, nr 34, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, ss. 131.
Google Scholar
KOWALCZYK-ANIOŁ J., 2011, Kluby wzajemnej gościnności – signum temporis współczesnej turystyki polskiej młodzieży, [w:] A. Stasiak (red.), Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, Wyd. WSTH w Łodzi, s. 141–156.
Google Scholar
KOTLER Ph., 2005, Marketing, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
Google Scholar
KOTLER PH., ARMSTRONG G., 2010, Principles of Marketing, Pearson, s. 96–99.
Google Scholar
LYONS K., HANLEY J., WEARING S., NEIL J., 2011, Gap Year Volunteer Tourism. Myths of Global Citizenship?, „Annals of Tourism Research”, 39, 1, s. 361–378, doi:10.1016/j.annals.2011.04.016.
Google Scholar
MITCHELL S., 1995, The Official Guide to Generation: Who They Are, How They Live, What They Think, New Strategist Publications, Ithaca, New York.
Google Scholar
MOSCARDO G., BENCKENDORFF P., 2010, Mythbusting: Generation Y and Travel, [w:] P. Benckendorff i in. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, s. 16-26.
Google Scholar
OPPERMAN M., 1995, Family life cycle and cohort effect: a study of travel patterns of German residents, „Journal of Travel and Tourism Marketing”, 4(1), s. 23–45.
Google Scholar
PENDERGAST D., 2010, Getting to Know the Y Generation, [w:] P. Benckendorff i in. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, s. 1–15.
Google Scholar
PTTK – Sprawozdanie zbiorcze ze stanu organizacyjnego oraz dzia- łalności programowej w 2011 r.
Google Scholar
RICHARDS G., 2007, New Horizons II: The Young Independent Travellers 2007, WYSE Travel Confederation, Amsterdam.
Google Scholar
Słownik języka polskiego, 1996, Wyd. Naukowe PWN, s. 688.
Google Scholar
SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011 (raport), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa, ss. 425.
Google Scholar
SZAFRANIEC K., 2012, Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła, „Nauka”, 1, s. 101–122.
Google Scholar
TOMAZOS K., BUTLER R., 2012, Volunteer tourists in the field: A question of balance?, „Tourism Management”, 33, s. 177– 187, Elsevier Ltd., doi:10.1016/j.tourman.2011.02.020.
Google Scholar
WEARING S., 2001, Volunteer tourism: Experiences that make a difference, CABI Publishing, ss. 189.
Google Scholar
WRZESIEŃ W., 2007, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy?, „Nauka”, 3, s. 131–151.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.