Rola działań proekologicznych w kształtowaniu produktu turystycznego

Authors

  • Agnieszka Niezgoda Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.21.1-2.05

Keywords:

produkt turystyczny, świadomość ekologiczna, turystyka zrównoważona

Abstract

Celem autorki artykułu jest próba prześledzenia działań proekologicznych, jakie mogą być podejmowane przez różne podmioty kształtujące produkt turystyczny. Szczególna uwaga zostanie poświęcona turystom, których zachowanie wpływa nie tylko na produkt turystyczny zastany w miejscu docelowym, ale również na przyszłe działania usługodawców. Zaprezentowano pojęcie świadomości ekologicznej, jej związek z koncepcją turystyki zrównoważonej i ekoturystyki, a także przedstawiono problemy, jakie wynikają z mody na produkty ekologiczne.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOHDANOWICZ P., 2008, Turystyka a świadomość ekologiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

BURGER T., 1996, Uwagi o świadomości ekologicznej, „Przegląd Powszechny”, nr 12.
Google Scholar

BYRD E.T., 2007, Stakeholders in Sustainable Tourism Development and their Roles: Applying Stakeholder Theory to Sustainable Tourism Development, „Tourism Review”, vol. 62, No. 2, s. 6–13.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/16605370780000309

CZERWIŃSKA M., 2009, Znaczenie marketingu ekologicznego w turystyce, [w:] Marketing w rozwoju turystyki, J. Chotkowski (red.), Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, s. 198–208.
Google Scholar

GÓRKA K., POSKROBKO B., RADECKI W., 2001, Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, Wyd. PWE, Warszawa.
Google Scholar

GRÖNHOLM S., 2010, Perceptions of rural needs and policy – the case of the archipelago of Turku, „Regions”, No. 278, Regional Studies Association, s. 12–14.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13673882.2010.9668743

JEDLIŃSKA M., 2004, Proekologiczne potrzeby konsumentów. Marketing ekologiczny, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, s. 35–55.
Google Scholar

KASPRZYK K., 2006, Wielkopolski Park Narodowy – próba ochrony przestrzeni publicznej w aspekcie zrównoważonego rozwoju, [w:] Współpraca popłaca, K. Kasprzak, M. Ornoch-Tabędzka (red.), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 7–26.
Google Scholar

KRIPPENDORF J., 1982, Towards New Tourism Policies: Importance of Environmental and Socio-Cultural Factors, „Tourism Management”, No. 3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0261-5177(82)90063-2

MAJEWSKI J., 2003, Turystyka wiejska i rozwój lokalny, Fundacja „Edukacja dla Demokracji”, Warszawa.
Google Scholar

MAJEWSKI J., 2008, Czy turystyka wiejska powinna być zrównoważona?, [w:] Zrównoważony rozwój turystyki, S. Wodejko (red.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, s. 185–198.
Google Scholar

MICHAŁOWSKI S., 1994, Problem świadomości ekologicznej i wychowania ekologicznego w Polsce na tle doświadczeń edukacji ekologicznej w RFN, [w:] Ekologiczne wyzwania Polski, Wyd. Kopia, Warszawa, s. 21–75.
Google Scholar

NIEMCZYK A., 2008, Turysta wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju, [w:] Zrównoważony rozwój turystyki, S. Wodejko (red.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008, s. 71–82.
Google Scholar

NIEZGODA A., 2006, Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

NIEZGODA A., 2010, Ekologiczne uwarunkowania zachowań nabywczych w turystyce, [w:] Potencjał turystyczny. Zagadnienia przestrzenne, B. Meyer (red.), „Zeszyty Naukowe”, nr 590, Uniwersytet Szczeciński, s. 643–652.
Google Scholar

NIEZGODA A., 2011, A survey of Poznań residents on tourism development in the city, [w:] Determinants of tourism development in urban destinations and methods of tourism measurement, red. G. Gołembski, Poznań University of Economics Press, Poznań, s. 99–132.
Google Scholar

PENDER L., SHARPLEY R.(red.), 2008, Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
Google Scholar

PONDEL H., 2007, Wykorzystanie koncepcji ekomarketingu w rynkowej walce o klienta. Zarządzanie i marketing, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menadżerskiej „Millenium”, Gniezno, s. 45–60.
Google Scholar

WEAVER D., 2001, Ecotourism, John Wiley & Sons, Malbourne.
Google Scholar

WILLET J., CORNWALL, 2010, The experience economy and the tourist return, „Regions”, No. 278, Regional Studies Association, s. 19–21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13673882.2010.9668746

ZARĘBA D., 2000, Ekoturystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa www.dziennikturystyczny.pl pobrano 22.11.2009.
Google Scholar

Published

2012-01-31

How to Cite

Niezgoda, A. (2012). Rola działań proekologicznych w kształtowaniu produktu turystycznego. Turyzm/Tourism, 21(1-2), 33–40. https://doi.org/10.18778/0867-5856.21.1-2.05

Issue

Section

Articles