The Importance of Location for the Competitiveness of a Winter Sport Destination

Authors

  • Michał Żemła Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa w Katowicach, Katedra Turystyki
  • Anna Żemła Biuro Projektowo-Badawcze Arch-Urbs

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.16.1.05

Keywords:

winter sports destination, location, competitiveness

Abstract

The authors point to location as one of the basic factors affecting the competitiveness of a winter sports destination (understood as an area where skiers are provided with both basic and complementary services). The effect and significance of individual location factors as regards the functioning of a winter spoils destination have also been discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baranowska-Janota M., 1978, Metoda wyznaczania terenów dla narciarstwa zjazdowego, „Człowiek i Środowisko", t. 2, z. 2, s. 43-51.
Google Scholar

Baranowska-Janota M., 1998, Metoda określania chłonności turystycznej na przykładzie obszarów górskich województwa krośnieńskiego, „Człowiek i Środowisko“, t. 22, z. 1, s. 121-138.
Google Scholar

Bogdanowski J., Łuczyńska-Bruzda M., Novak Z., 1981, Architektura krajobrazu, PWN, Warszawa-Kraków.
Google Scholar

Flagestad A., Hope C. A., 2001, Strategie success in winter sports destinations: a sustainable value creation perspective, „Tourism Management", vol. 22, no. 5, s. 445-461.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00010-3

Godlewska H., 2001, Lokalizacja działalności gospodarczej. Wybrane zagadnienia, WSHiFM, Warszawa.
Google Scholar

Gołembski G. (red.), 2002, Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, AE, Poznań.
Google Scholar

Hudson S., 2000, Snow Business. A Study of the International Ski Industry, Cassel, London.
Google Scholar

Hunter C., 1997, Sustainable tourism as an adaptive paradigm, "Annals of Tourism Research", vol. 24, no. 4, s. 850-867.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)00036-4

Jędrzejczyk I. (red.), 2002, Rozwój funkcji turystycznej i rekreacyjnej polskich obszarów górskich, AWF, Katowice.
Google Scholar

Klasik A., Kuźnik F., 1999, Konkurencyjność regionów w przestrzeni europejskiej, [w:] Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej, t. 1, AE, Katowice, s. 33-46.
Google Scholar

Kozłowski S., 1973, Czynniki kształtujące krajobraz, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Oddział w Rzeszowie, Rzeszów.
Google Scholar

Krzymowska-Kostrowicka A., 1997, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Kurek Z., 1999, Rozwój turystyki i jej wpływ na środowisko przyrodnicze Alp, „Turyzm", t. 9, z. 2, s. 161-169.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.9.1.09

Middleton V. T. C., 1996, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.
Google Scholar

Middleton V. T. C., Hawkins R., 1998, Sustainable Tourism. A Marketing Perspective, Buttenworth-Heinemann, Oxford.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-7506-2385-8.50007-7

Naumowicz K., 1993, Potencjał turystyczny i regionalizacja turystyczna Polski, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Google Scholar

Pearce D., 1996, Tourism development, Longman, Harlow.
Google Scholar

Smeral E., 1996, Importance and development of Austria’s Alpine Tourism industry, [w:] Materiały pokonferencyjne konferencji Alpine Tourism. Sustainability Reconsidered and Redesigned, 12-13.05.1996, University of Innsbruck, Innsbruck.
Google Scholar

Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Wejchert K., 1984, Elementy kompozycji urbanistycznej, Wyd. Arkady, Warszawa.
Google Scholar

Winiarski B., 1999, Konkurencyjność: kryterium wyboru czy kierunek strategii i cel polityki regionalnej? [w:] M. Klamut (red.), Konkurencyjność regionów, AE, Wrocław, s. 9-19.
Google Scholar

Wolski P., 2002, Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Google Scholar

Wysocki Cz., Sikorski P., 2000, Zarys fitosocjologii stosowanej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Google Scholar

Żemła M., 2003, Podstawy projektowania strategii kształtowania produktu turystycznego regionu, GWSH, Katowice.
Google Scholar

Published

2006-06-30

How to Cite

Żemła, M., & Żemła, A. (2006). The Importance of Location for the Competitiveness of a Winter Sport Destination. Turyzm/Tourism, 16(1), 71–83. https://doi.org/10.18778/0867-5856.16.1.05

Issue

Section

Articles