Kalin Yanakiev as a Writer of Apocrypha? Remarks on the Essay "Дебат върху теодицеята" ("A Debate on Theodicy")
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-140X.04.14Keywords:
Theodicy, Orthodox Christianity, apocrypha, Bulgarian cultureAbstract
The article engages with the philosophical and theological notion of theodicy as formulated by Kalin Yanakiev in Дебат върху теодицеята (A Debate on Theodicy), an essay which appeared in Yanakiev’s book Философски опити върху самотата и надеждата (Philosophical Essays on Solitude and Hope,2008). The article uses the category of apocryphalness to analyse the ideas sparked off in Yanakiev’s work by a passage from Dostoevsky’s The Brothers Karamazov, along with a series of Yanakiev’ s philosophical and poetic images which are interpreted in the biblical and philosophical context. The article also touches on the relationships between Yanakiev’s ideas and Orthodox Christian theodicy.
Downloads
References
Baczko B., Hiob, mój przyjaciel. Obietnice szczęścia i nieuchronność zła, trans. J. Niecikowski, M. Kowalska, Warszawa 2002.
Google Scholar
Bloom H., The Anxiety of Influence, New York 1973.
Google Scholar
Dostoevsky F., The Brothers Karamazov, trans. C. Garnett, Cricket House Books (1880, 2013) (e-book).
Google Scholar
Dupré L., Tajemnica zła, [in:] idem, Inny wymiar. Filozofia religii, trans. S. Lewandowska-Głuszyńska, Kraków 2003, p. 334–352.
Google Scholar
Dupré L., Inny wymiar. Filozofia religii, trans. S. Lewandowska-Głuszyńska, Kraków 2003.
Google Scholar
Evdokimov P., Prawosławna wizja teologii moralnej. Bóg w życiu ludzi, trans. W. Szymona, Warszawa 2012.
Google Scholar
Янакиев К., Дебат върху теодuцеята, [in:] idem, Философски опити върху самотата и надеждата, София 2008.
Google Scholar
Leociak J., Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Warszawa 2009.
Google Scholar
Meyendorff J., Teologia bizantyjska, trans. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.
Google Scholar
Nowosielski J., Problem cierpienia w sztuce, [in:] idem, Zagubiona bazylika, Refleksje o sztuce i wierze, Kraków 2013, p. 322–323.
Google Scholar
H. Paprocki, Świat leży w mocy złego (Jerzego Nowosielskiego wizja rzeczywistości empirycznej), http://www.liturgia.cerkiew.pl/texty.php?id_n=144&id=113#_ftn1.
Google Scholar
Paprocki H., Wolność i zło, „Więź” 3, 2000.
Google Scholar
Ricoeur P., Mit „adamicki” i „eschatologiczna” wizja dziejów, [in:] idem, Symbolika zła, trans. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa 1986, p. 219–263.
Google Scholar
Shestov L., Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii, trans. et acc. C. Wodziński, Warszawa 1987.
Google Scholar
Starowieyski F.M., Wstęp, [in:] P. Beskow, Osobliwe opowieści o Jezusie. Analiza nowych apokryfów, trans. J. Wolak, Kraków 2005, p. 5–8.
Google Scholar
Starowieyski M., Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej, Kraków 2011.
Google Scholar
Stołowicz L., Historia filozofii rosyjskiej, trans. et ed. B. Żyłko, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Szajnert D., Mutacje apokryfu, [in:] Genologia dzisiaj, ed. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000, p. 137–159.
Google Scholar
Szymik J., Teologia współcierpienia Boga, „Życie Duchowe” 49, 2007, p. 75–84.
Google Scholar
Szymik J., Passibilis? Impassibilis? Jezus Chrystus – Bóg współcierpiący, [in:] Holocaust a teodycea, ed. J. Diatłowicki, K. Rąb, I. Sobieraj, Kraków 2008, p. 95–105.
Google Scholar
Śpiewak P., Milczenie i pytania Hioba, [in:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, ed. P. Śpiewak, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, ed. P. Śpiewak, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Трубецкой E.H., Смысл жизни, Москва 1918.
Google Scholar
Възрожденски диалози, acc. et ed. М. Брадистилова-Добрева, София 1985.
Google Scholar
Zowczak M., Apokryf jako próba wiary, [in:] Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze, ed. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Ożarów 2003, p. 45–75.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.