Treści kształcenia a uczenie się, aby żyć wspólnie. Przykłady z podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka

Autor

  • Joanna Leek Uniwersytet Łódzki, Katedra Teorii Wychowania

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.05

Słowa kluczowe:

nauczanie etyki, podstawa programowa, uczenie się pojęć, uczenie się, aby żyć wspólnie

Abstrakt

W artykule podjęta zostaje kwestia treści kształcenia, jakie zawarte są w podstawie programowej kształcenia ogólnego, realizowanej od 2009 do 2016 roku, a także przedstawione są propozycje ich wykorzystania na rzecz uczenia się na lekcjach etyki, by żyć wspólnie z innymi. W pierwszej części artykułu dokonano przybliżenia znaczenia pojęcia „treści kształcenia” oraz przedstawiono ich układ, a także omówiono zasady i teorie doboru treści w programach szkolnych. W drugiej części, na podstawie analizy podstaw programowych kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka, ukazano treści kształcenia, w których eksponowane są wyzwania współczesnego świata. Zaproponowano ponadto ich przebudowę, uwzględniającą ideę uczenia się pojęć, na przykładzie zagadnienia pokoju na świecie. Zaproponowane rozwiązania zawierają wskazania praktyczne dla nauczyciela, planującego lekcję.

Bibliografia

Bereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.
Google Scholar

Dewey John, Szkoła a społeczeństwo, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.
Google Scholar

Dewey John, Szkoła i dziecko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
Google Scholar

Fountain Susan, Peace education in UNICEF, Unicef, New York 1999.
Google Scholar

Kasprzyk Leszek, Idee społeczno-polityczne Herberta Spencera, Stenotypia, Kraków 1961.
Google Scholar

Niemierko Bolesław, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.
Google Scholar

Niemierko Bolesław, Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar

Okoń, Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.
Google Scholar

Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Google Scholar

Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
Google Scholar

Posner George, Analyzing the curriculum, McGraw-Hill, New York 1995.
Google Scholar

Półturzycki Józef, Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
Google Scholar

Wragg Edward C., Trzy wymiary programu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Leek, J. (2018). Treści kształcenia a uczenie się, aby żyć wspólnie. Przykłady z podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (31), 77–89. https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.05