Jak podstawa programowa kształcenia ogólnego w polskiej szkole podstawowej ujmuje umiejętność oceniania jako kompetencję ucznia?

Autor

  • Artur Starnowski Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.04

Słowa kluczowe:

umiejętność oceniania, podstawa programowa, polska szkoła podstawowa

Abstrakt

W artykule tym analizuję obowiązującą w Polsce podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Analiza ta ma na celu zwrócenie uwagi na ryzyko, że w polskiej szkole podstawowej umiejętność dokonywania przez ucznia takich ocen, które mogą być intersubiektywnie prawomocne, ograniczana jest do weryfikacji względem narzuconych mu zasad lub wartości. Ograniczenie to, jak sugeruję, stanowi przeszkodę dla możliwego rozwoju umiejętności oceniania u ucznia.

Bibliografia

Egzamin maturalny w roku szkolnym 2016/2017, język polski, poziom podstawowy, https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Arkusze_egzaminacyjne/2017/formula_od_2015/jezyk_polski/MPO-P1_1P-172.pdf [dostęp: 27.11.2018].
Google Scholar

Egzamin maturalny w roku szkolnym 2016/2017, język polski, poziom podstawowy, zasady oceniania rozwiązań zadań: https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Arkusze_egzaminacyjne/2017/formula_od_2015/zasady_oceniania/MPO-P1-N.pdf [dostęp: 27.11.2018].
Google Scholar

Kohlberg Lawrence, The development of children's orientations toward a moral order: I. Sequence in the development of moral thought, „Vita Humana” 1963, 6 (1–2), s. 11–33.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r. poz. 977.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r. poz. 356.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2017 r. poz. 703.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. z 2018 r. poz. 467.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Starnowski, A. (2018). Jak podstawa programowa kształcenia ogólnego w polskiej szkole podstawowej ujmuje umiejętność oceniania jako kompetencję ucznia?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (31), 61–76. https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.04