Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń

Autor

  • Maria Łojek-Kurzętkowska Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.03

Słowa kluczowe:

edukacja, opór, autonomia moralna, samoświadomość, Paul Standish

Abstrakt

Dominujący w nowoczesności podział praktyk edukacyjnych na dwa niezależne elementy: czynnik poznawczy i emocjonalny, doprowadził do nieadekwatnego pojmowania podmiotu i celu działań edukacyjnych. Stosowanie aparatu pojęciowego związanego z wymianą usług oraz kształtowaniem kompetencji kluczowych, spowodowało zredukowanie działań edukacyjnych do czynników ekonomicznych. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia pojęcia oporu jako ogniwa łączącego element kognitywny i emocjonalny w nauczaniu. W tekście przyjęte jest założenie, iż osiągnięcie autonomii moralnej przez wychowanków uznaje się za cel działań edukacyjnych. Pierwsza część tekstu stanowi analizę pojęć samowiedzy, podmiotowości i oporu obecnych  w Fenomenologii ducha Georga Wilhelma Friedricha Hegla. W drugiej części rozważań pojęcia te odniesione zostają do problematyki współczesnej edukacji moralnej. Przedstawiona zostaje językowa koncepcja edukacji autorstwa Paula Standisha, podkreślająca rolę czynnika emocjonalnego w kształtowaniu autonomii moralnej wychowanków. Pojęcie oporu edukacyjnego okazuje się być koniecznym ogniwem łączącym dwie istotne perspektywy: samoświadomość wychowanka i dyskursowy świat, składający się ze społecznie uwarunkowanych aktów mowy.

Bibliografia

Duff Antony, Punishment, Communication and Community, Oxford University Press, New York 2001.
Google Scholar

Foucault Michael, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. Tadeusz Komendant, Aletheia, Warszawa 2011.
Google Scholar

Hegel Georg Wilhelm Friedrich, Fenomenologia ducha, przeł. Adam Landman, PWN, Warszawa 1963.
Google Scholar

Honneth Axel, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, przeł. Jakub Duraj, Nomos, Kraków 2012.
Google Scholar

Standish Paul, The Disenchantment of Education and the Re-enchantment of the World, „Journal of Philosophy of Education” 2016, t. 50, nr 1, s. 98–116.
Google Scholar

Standish Paul, Teaching Exposed: Education in Denial, The Boyd Bode Lecture, Institute of Education, London 2014.
Google Scholar

Steiner George, Nauki mistrzów, przeł. Jerzy Łoziński, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2013.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Łojek-Kurzętkowska, M. (2018). Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (31), 41–59. https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.03