Etyka niezależna a przedmiot szkolny etyka

Autor

  • Magdalena Matusiak-Rojek Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.06

Słowa kluczowe:

Etyka niezależna, ideał „spolegliwego opiekuna”, edukacja etyki, Tadeusz Kotarbiński

Abstrakt

Myśl etyczna Tadeusza Kotarbińskiego od lat skłania do dyskusji filozoficznych, ale może być także inspirująca dla innych nauk. Artykuł prezentuje koncepcję etyki niezależnej z perspektywy pedagogicznej, w kontekście rozważań nad etyką jako przedmiotem szkolnym. Tekst został podzielony na trzy części. W pierwszej z nich prezentacji idei etycznej Tadeusza Kotarbińskiego towarzyszą refleksje nad funkcjonowaniem przedmiotu etyka w systemie szkolnym. W drugiej zaproponowany przez filozofa etyczny ideał spolegliwego opiekuna analizowany jest w kontekście użyteczności dla treści kształcenia zawartych w podstawie programowej dla przedmiotu etyka. Część trzecia nawiązuje do przemyśleń Tadeusza Kotarbińskiego, mówiących wprost o wychowaniu moralnym, i pokazuje możliwości zastosowania tychże refleksji we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.

Bibliografia

Brożek Anna, Jadacki Jacek, Minimalizm etyczny Tadeusza Kotarbińskiego, „Etyka” nr 39, 2006.
Google Scholar

Czeżowski Tadeusz, Pisma z etyki i teorii wartości, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1989.
Google Scholar

Elzenberg Henryk, Wartości i człowiek, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
Google Scholar

Kotarbiński Tadeusz, Pisma etyczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.
Google Scholar

Lazari-Pawłowska Ija, Etyczne wskazania Tadeusza Kotarbińskiego, „Studia Filozoficzne” nr 3, 1974.
Google Scholar

Przełęcki Marian, Intuicje moralne, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2005.
Google Scholar

Przełęcki Marian, O rozumności i dobroci, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2002.
Google Scholar

Szostek Andrzej, Is Tadeusz Kotarbiński’s Independent Ethics Program Important Nowadays, w: Philosophy as the Foundation of Knowledge, Action, Ethos, red. Janusz Kaczmarek, Ryszard Kleszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
Google Scholar

Wiśniewski Ryszard, Recepcja etyki Tadeusza Kotarbińskiego „Etyka” nr 39, 2006.
Google Scholar

Woleński Jan, Naturalistyczne uzasadnienie etyki niezależnej, „Etyka” nr 39, 2006.
Google Scholar

Wróblewski Jerzy, Uzasadnienia systemów etycznych a etyka niezależna, „Studia Filozoficzne” nr 5, 1974.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Matusiak-Rojek, M. (2017). Etyka niezależna a przedmiot szkolny etyka. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (29), 81–93. https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.06