Nauczanie etyki w szkołach w Polsce – rozwiązania organizacyjne oraz podręczniki i materiały edukacyjne

Autor

  • Joanna Madalińska-Michalak Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Dydaktyki i Pedeutologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.04

Słowa kluczowe:

etyka w szkole, dydaktyka, nauczanie, rozwiązania organizacyjne, podręczniki, materiały edukacyjne, system edukacji w Polsce

Abstrakt

W niniejszym artykule prezentowane są wyniki ogólnopolskich badań, które dotyczą opinii i doświadczeń nauczycieli etyki związanych z nauczaniem tego przedmiotu w szkołach w Polsce. Szczególna uwaga poświęcona jest ocenie rozwiązań organizacyjnych przyjętych na rzecz prowadzenia lekcji etyki w szkołach oraz ocenie podręczników i materiałów edukacyjnych służących do nauczania etyki. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Narzędziem badawczym był wystandaryzowany, autorski kwestionariusz ankiety „Nauczanie etyki w szkole”. Badaniem objęto nauczycieli etyki ze wszystkich polskich szkół, w których jest nauczany ten przedmiot. Analiza uzyskanych danych i wnioski z badań przyczyniają się do poszerzenia wiedzy pedagogicznej na temat nauczania etyki w szkołach w Polsce i jej miejsca w systemie edukacji. Badania kierują uwagę w stronę wyzwań, jakie stoją przed szkołami, aby etyka jako przedmiot nauczania była realizowana na najwyższym poziomie.

Bibliografia

Babbie Eearl, Badania społeczne w praktyce, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar

Konarzewski Krzysztof, Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, wyd. 1, WSiP, Warszawa 2000.
Google Scholar

Madalińska-Michalak Joanna, Jeżowski Józef Antoni, Więsław Szymon, Etyka w systemie edukacji w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155; uwzględniono zmiany: Dz.U. z 1993 r. Nr 83, poz. 390; Dz.U. z 2014 r. poz. 478).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30.06.1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. z 1999 r. Nr 67, poz. 753).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Madalińska-Michalak, J. (2017). Nauczanie etyki w szkołach w Polsce – rozwiązania organizacyjne oraz podręczniki i materiały edukacyjne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (29), 37–52. https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.04