Cricoteka – Theatrical Dimension of Architecture
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.30.05Słowa kluczowe:
Cricoteka, transfer of the idea of theatre, theatrical dimension of architectureAbstrakt
The paper concerns the analysis of the building of Cricoteka in terms of theatricality, which is the role of architecture in the performance of city life. It discusses such aspects as the transfer of the idea of theatre onto architectural form, the dialogue with the viewer, the place of the building in the city and the influence of the object on the environment by generating tension between individual elements of composition solids. Theatrical dimension of architecture might be understood as a spectacle, invented and robust physiognomy, but also intriguing visual appeal. Through the versatile architectural costumes the architecture puts on, especially contemporary architecture, which stands out from the other buildings, tends to be incomprehensible to its recipients. Aiding the comprehension of the message, as well as its conscious shaping by the authors, is key to mutual understanding and establishing the dialogue. The detailed analysis of the building’s interior, which is the key aim of a project of Cricoteka, remains out of scope of this work.
Bibliografia
Deńko, Stanisław. “Muzeum Kantora w Krakowie.” Architektura, 7 (2013): 14–18.
Google Scholar
Deńko, Stanisław. “Cricoteka.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby, edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka, 95–100. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, 2015.
Google Scholar
Domicz, Antoni. “Wieloznaczna rzeźba.” Architektura & Biznes 10 (2014): 34.
Google Scholar
Dworzak-Żak, Ewa. “Nowa Cricoteka w Krakowie – powiększony kantorowski rekwizyt.” Budownictwo, Technologie, Architektura 4 (2014): 34–37.
Google Scholar
Kantor, Tadeusz. “Cricoteca.” In Cricoteca – wystawa w Bibliotece Narodowe edited by Agnieszka Konopka, 5–6. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2005.
Google Scholar
Kantor, Tadeusz. “Regulamin pracowni.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz. Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar
Kantor, Tadeusz.“Twórca: konieczność przekazywania.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz, Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar
Kantor, Tadeusz. “Wstęp do biuletynu Teatru Cricot 2.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz. Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar
Nawara, Piotr. “Czy Cricoteka zmieni Kraków.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2015.
Google Scholar
Pleśniarowicz, Krzysztof . “Dzieło i komentarz Kantora – przenikanie granic.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz. Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar
Szultk, Agnieszka. “Cricoteka.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby, edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2015.
Google Scholar
Zarzecka, Natalia. “Galeria – pracownia Tadeusza Kantora.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby, edited by Ewa Ryżewska. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2009.
Google Scholar
Zarzecka, Natalia. “Archiwum Kantora – dzieło totalne.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2015.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.