Cricoteka – Theatrical Dimension of Architecture

Autor

  • Ewa Maria Romaniak Cracow University of Technology, Faculty of Architecture, ul. Warszawska 24, 31-155 Kraków

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.30.05

Słowa kluczowe:

Cricoteka, transfer of the idea of theatre, theatrical dimension of architecture

Abstrakt

The paper concerns the analysis of the building of Cricoteka in terms of theatricality, which is the role of architecture in the performance of city life. It discusses such aspects as the transfer of the idea of theatre onto architectural form, the dialogue with the viewer, the place of the building in the city and the influence of the object on the environment by generating tension between individual elements of composition solids. Theatrical dimension of architecture might be understood as a spectacle, invented and robust physiognomy, but also intriguing visual appeal. Through the versatile architectural costumes the architecture puts on, especially contemporary architecture, which stands out from the other buildings, tends to be incomprehensible to its recipients. Aiding the comprehension of the message, as well as its conscious shaping by the authors, is key to mutual understanding and establishing the dialogue. The detailed analysis of the building’s interior, which is the key aim of a project of Cricoteka, remains out of scope of this work.

Bibliografia

Deńko, Stanisław. “Muzeum Kantora w Krakowie.” Architektura, 7 (2013): 14–18.
Google Scholar

Deńko, Stanisław. “Cricoteka.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby, edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka, 95–100. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, 2015.
Google Scholar

Domicz, Antoni. “Wieloznaczna rzeźba.” Architektura & Biznes 10 (2014): 34.
Google Scholar

Dworzak-Żak, Ewa. “Nowa Cricoteka w Krakowie – powiększony kantorowski rekwizyt.” Budownictwo, Technologie, Architektura 4 (2014): 34–37.
Google Scholar

Kantor, Tadeusz. “Cricoteca.” In Cricoteca – wystawa w Bibliotece Narodowe edited by Agnieszka Konopka, 5–6. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2005.
Google Scholar

Kantor, Tadeusz. “Regulamin pracowni.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz. Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar

Kantor, Tadeusz.“Twórca: konieczność przekazywania.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz, Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar

Kantor, Tadeusz. “Wstęp do biuletynu Teatru Cricot 2.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz. Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar

Nawara, Piotr. “Czy Cricoteka zmieni Kraków.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2015.
Google Scholar

Pleśniarowicz, Krzysztof . “Dzieło i komentarz Kantora – przenikanie granic.” In Tadeusz Kantor. Pisma. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, vol. 3, edited by Krzysztof Pleśniarowicz. Wrocław; Kraków: Ossolineum/Cricoteka, 2005.
Google Scholar

Szultk, Agnieszka. “Cricoteka.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby, edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2015.
Google Scholar

Zarzecka, Natalia. “Galeria – pracownia Tadeusza Kantora.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby, edited by Ewa Ryżewska. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2009.
Google Scholar

Zarzecka, Natalia. “Archiwum Kantora – dzieło totalne.” In Cricoteka – historia ośrodka i nowej siedziby edited by Paulina Kaucz, Natalia Zarzecka. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka, 2015.
Google Scholar

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Romaniak, E. M. (2017). Cricoteka – Theatrical Dimension of Architecture. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (30), 67–80. https://doi.org/10.18778/0208-6107.30.05