„Kobiece spojrzenie” w serii Women’s Tales – między strategią brandingową a feministyczną autorefleksją

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.05

Słowa kluczowe:

„kobiece spojrzenie”, feminizm, kino kobiet, poetyka filmu, „Women’s Tales”

Abstrakt

Tekst jest poświęcony analizie serii filmów krótkometrażowych Women’s Tales pod kątem ich reprezentatywności dla teorii „kobiecego spojrzenia”. Punktem wyjściowym dla rozważań jest problem angażowania się firm w ruch na rzecz równości płci oraz w przemysł kulturowy wyłącznie w celach marketingowych, co prowadzi do spożytkowania przez marki dyskursu feministycznego oraz kapitału symbolicznego zaproszonych autorek, przy znikomym znaczeniu projektów dla sztuki i społeczeństwa. Dlatego pytaniem artykułu jest, w jakim stopniu inicjatywa domu mody Miu Miu, która ma na celu wsparcie kobiet w branży filmowej, wykorzystuje poetykę „female gaze” oraz umożliwia jej rozwój i rozpowszechnienie. Pierwsza część tekstu – teoretyczna – omawia pojęcie „kobiecego spojrzenia” oraz na podstawie czterech koncepcji „female gaze” określa jego cechy charakterystyczne. Druga część – analityczna – składa się z przekrojowej analizy filmów z serii Women’s Tales, które podzielono na cztery kategorie w zależności od dominującego wyznacznika „kobiecego spojrzenia”. Przegląd krótkich metraży pozwala powiązać je z różnymi aspektami „female gaze”, potwierdzając feministyczny i krytyczny wobec wizualnego fetyszyzmu wymiar serii. Niemniej, sam projekt Miu Miu i realizowane w jego ramach utwory ze względu na uwarunkowania instytucjonalne mają ograniczony wpływ na sztukę głównego nurtu i pozostają domeną kultury elitarnej.

Bibliografia

Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. Piotr Biłos, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Brey, I. (2020). Le regard féminin – Une révolution à l’écran. Paris: Oliver.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/espri.2013.0151

Caoduro, E. (2017), ‘Women’s tales’: postfeminist adventures into consumerville. Comunicazioni Sociali, 1, s. 37-42.
Google Scholar

Cervulle, M. (2023). Blinded by the “male gaze”. Critical genealogy of a controversial concept. Études de communication, 61(2), s. 189-212.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4000/edc.16351

Corbett, A. (2023). In Search of The Female Gaze: The Evolving Possibilities of Postfeminist Aesthetics in Contemporary Film and Literature.
Google Scholar

French, L. (2021). The ‘Female Gaze’. W: French, L., The Female Gaze in Documentary Film. London: Palgrave Macmillan, s. 53–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-68094-7_3

Helman, A. (2007). Koncepcje feministyczne. W: Helman A. i Ostaszewski, J., Historia myśli filmowej. Podręcznik. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 279–293.
Google Scholar

Hooks, B. (1992). The Oppositional Gaze: Black Female Spectators. W: Hooks, B. Black Looks: Race and Representation. Boston: MA: South End Press, s. 115–131.
Google Scholar

Kaplan, E. A. (1990). Is the Gaze Male?. In: Kaplan, E. A., Women and Film Both Sides of the Camera. Routledge, s. 23–35.
Google Scholar

Miller, N. K. (2007). Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka. W: Burzyńska, A. i Markowski, M.P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków: Znak, s. 487–513.
Google Scholar

Mulvey, L. (2001). Unmasking the Gaze: Some Thoughts on New Feminist Film Theory and History. Lectora, 7, s. 5–14.
Google Scholar

Mulvey, L. (2010). Kino, feminizm i awangarda, tłum. J. Murczyńska. W: Kuc, K. i Thompson, L. (red.), Do utraty wzroku: wybór tekstów. Kraków; –Warszawa: Korporacja Ha!art: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, s. 60–79.
Google Scholar

Mulvey, L. (2010). Ponowne refleksje nad Przyjemnością wzrokową a kinem narracyjnym, zinspirowane Pojedynkiem w słońcu Kinga Vidora (1946), tłum. J.Majmurek. W: Kuc, K. i Thompson, L. (red.), Do utraty wzroku: wybór tekstów. Kraków. Warszawa: Korporacja Ha!art: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, s. 79–90.
Google Scholar

Mulvey, L. (2010). Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, tłum. J. Mach. W: Kuc, K. i Thompson, L. (red.), Do utraty wzroku: wybór tekstów. Kraków; Warszawa: Korporacja Ha!art: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, s. 33–48.
Google Scholar

Radkiewicz, M. (2010). „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek. Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar

Radkiewicz, M. (2022) Laura Mulvey o władzy spojrzenia, kinie i sztuce kobiet. W: Radkiewicz, M.. Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 125–175.
Google Scholar

Snow, E. (1989). Theorizing the Male Gaze: Some Problems. Representations, 25, s. 30–41.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2928465

Tobin, E. Ch. (2010). Toward a Queer Gaze: Cinematic Representations of Queer Female Sexuality in Experimental/avant-garde and Narrative Film. Floriada: University of Florida.
Google Scholar

Balsom, E. (2020). In Search of the Female Gaze, Cinema-Scope.com. Online: https://cinema-scope.com/features/in-search-of-the-female-gaze/ [dostęp: 31.10.2024].
Google Scholar

Bell, V. i Gunaratnam, Y. (2017). How John Berger Changed Our Ways of Seeing Art, Theconversation.com. Online: https://theconversation.com/how-john-berger-changed-our-way-of-seeing-art-70831 [dostęp: 01.11.2024].
Google Scholar

Day, E. (2018). Haifaa Al Mansour Brings a New Tale Set in Saudi to Venice, En.vogue.me. Online: https://en.vogue.me/culture/lifestyle-and-travel/haifaa-al-mansour-miu-miu-womens-tales-venice-film-festival/ [dostęp: 11.11.2024].
Google Scholar

Giornate degli Autori. Comunicato stampa / press release (2024). A whirl through the numbers. Giornatedegliautori.com. Online: https://www.giornatedegliautori.com/en/news-2024-en/a-whirl-through-the-numbers-eng/ [dostęp: 18.11.2024].
Google Scholar

Loreck, J. (2016). Explainer: what does the ‘male gaze’ mean, and what about a female gaze? Theconversation.com. Online: https://theconversation.com/explainer-what-does-the-male-gaze-mean-and-what-about-a-female-gaze-52486 [dostęp: 31.10.2024].
Google Scholar

Morse, N. i Herold, L. (2021). Beyond the gaze: seeing and being seen in contemporary queer media, Jumpcut.org. Online: https://www.ejumpcut.org/archive/jc60.2021/MorseHerold-BeyondGaze/index.html [dostęp: 31.10.2024].
Google Scholar

Papier Tiger Television. Sisterhood™: Hyping The Female Market, Online: https://papertiger.org/sisterhood-hyping-the-female-market/ [dostęp: 03.11.2024].
Google Scholar

Prada Group Media (2017). Miu Miu Women’s Tales Conversations. Pradagroup.com. Online: https://www.pradagroup.com/en/news-media/press-releases-documents/2017/17-08-00-mmwt-conversations.html [dostęp: 12.11.2024].
Google Scholar

Prada Group. Perspectives / special projects. The Prada Group and Cinema (2024). Miu Miu and Cinema. Pradagroup.com. Online: https://www.pradagroup.com/en/perspectives/stories/sezione-progetti-speciali/prada-group-cinema.html [dostęp: 16.11.2024].
Google Scholar

Soloway, J. (2017). The Female Gaze, Artchoolportal.com. Online: https://artschoolportal.com/2017/12/jill-soloway-on-the-female-gaze-2016/ [dostęp: 31.10.2024].
Google Scholar

Tefler, T. (2018). How Do We Define the Female Gaze in 2018?, Vulture.com. Online: https://www.vulture.com/2018/08/how-do-we-define-the-female-gaze-in-2018.html [dostęp: 31.10.2024].
Google Scholar

Żmigrodzki, P. (2024). Skopofilia, W: Wielki Słownik Języka Polskiego. Online: https://wsjp.pl/haslo/podglad/105894/skopofilia [dostęp: 14.01.2024].
Google Scholar

XXI Giornate degli Autori. Giornate degli Autori, a quick presentation. Giornatedegliautori.com. Online: https://www.giornatedegliautori.com/en/about-us/ [dostęp: 16.11.2024].
Google Scholar

YouTube Miu Miu playlist (2024). Miu Miu Women’s Tales | Short-Film Series. YouTube.com. Online: https://www.youtube.com/playlist?list=PLQ7gl-oZXKwVqbXzhsnqHmzIIMd4jL13I [dostęp: 16.11.2024].
Google Scholar

YouTube TIFF Originals (2016). Soloway Jill on The Female Gaze | MASTER CLASS | TIFF 2016, Online: https://www.youtube.com/watch?v=pnBvppooD9I [dostępu: 31.10.2024].
Google Scholar

Brigitte, 2019, reż. Lynne Ramsay. Włochy–Wielka Brytania: Somesuch, Hi! Production.
Google Scholar

Carmen, 2017, reż. Chloë Sevigny. USA: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

De Djess, 2015, reż. Alice Rohrwacher. Włochy: Miu Miu, Tempesta, Hi! Production.
Google Scholar

El Affaire Miu Miu, 2024, reż. Laura Citarella. Argentina: El Pampero Cine, Hi! Production.
Google Scholar

Eye Two Times Mouth, 2023, reż. Lila Avilés. Meksyk: Cine Canibal, Limerencia Films, Hi! Production.
Google Scholar

Hello Apartment, 2018, reż. Dakota Fanning. USA: a Next Wednesday, Ghost Robot, Hi! Production.
Google Scholar

House Comes with a Bird, 2022, reż. Janicza Bravo. USA: Prettybird, Hi! Production.
Google Scholar

I Am The Beauty Of Your Beauty, I Am The Fear Of Your Fear, 2024, reż. Chui Mui Tan. Malezja–Włochy: Da Huang Pictures, Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

I and the Stupid Boy, 2021, reż. Kaouther Ben Hania. Francja–Włochy: Tanit Films, Hi! Production.
Google Scholar

In my room, 2020, reż. Mati Diop, Francja, Włochy: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

It’s Getting Late, 2012, reż. Massy Tadjedin. Włochy–USA: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Le donne della Vucciria, 2013, reż. Hiam Abbass, Włochy: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Les 3 Boutons, 2015, reż. Agnès Varda. Francja: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Letter to My Mother for My Son, 2022, reż. Carla Simón. Hiszpania: Elástica Films, Kino Produzioni, Hi! Production.
Google Scholar

Muta, 2011, reż. Lucrecia Martel, Włochy, Argentina: Miu Miu, Hi Production.
Google Scholar

Nightwalk, 2020, reż. Małgorzata Szumowska. Włochy, Polska: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Seed, 2016, reż. Naomi Kawase. Japonia: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Shako Mako, 2019, reż. Hailey Gates, Włochy, Stany Zjednoczone: Ways & Means, Hi! Production.
Google Scholar

Shangri-La, 2021, reż. Isabel Sandoval. USA: Team 713 Entertainment, Hi! Production.
Google Scholar

Sisterhood™: Hyping the Female Market, 1993. USA: Paper Tiger SouthWest.
Google Scholar

Somebody, 2014, reż. Miranda July, Stany Zjednoczone: Ways & Means, Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Spark and Light, 2014, reż. So Yong Kim. Włochy: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

Stane, 2023, reż. Antoneta Alamat Kusijanović. Chorwacja–Włochy: Eclectica, Ellectrica,Hi! Production.
Google Scholar

That one day, 2016, reż. Crystal Moselle. USA: Miu Miu, Somesuch, Hi! Production.
Google Scholar

(The [End) of History Illusion], 2017, reż. Celia Rowlson-Hall. USA: Hi! Production.
Google Scholar

The Door, 2013, reż. Ava DuVernay. USA. Włochy: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

The Powder Room, 2011, reż. Zoe Cassavetes, Włochy: Miu Miu, Hi! Production.
Google Scholar

The Wedding Singer’s Daughter, 2019, reż. Haifaa Al-Mansour. Stany Zjednoczone–Włochy: Anonymous Content, Hi! Production.
Google Scholar

The Woman Dress, 2012, reż. Giada Colagrande. Włochy–USA: BRW, Hi! Production.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-02-28

Jak cytować

Tkachova, H. (2025). „Kobiece spojrzenie” w serii Women’s Tales – między strategią brandingową a feministyczną autorefleksją. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, 117–141. https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.05

Numer

Dział

Articles