Początki przemian doświadczenia estetycznego sztuki na przełomie XX i XXI wieku
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.09Słowa kluczowe:
doświadczenie estetyczne, sztuka robotyczna, sztuka biorobotyczna, ARTEXAbstrakt
Jakie jest doświadczenie rewolucji cyfrowej? Doświadczamy bycia w rozszerzonej przestrzeni kontaktu, AR i VR. W przestrzeni sztuki każde nowe narzędzie, aspekt nowego, rozszerzonego sposobu funkcjonowania, staje się medium sztuki, środkiem wyrazu. Rozwój genetyki, możliwości ingerencji w DNA organizmu wpłynął na prace z dziedziny bio art. Człowiek wyłączył twory technologii poza obręb natury, wyodrębnia część swojej specyfiki jako tak inną, że potrzebuje sam akceptacji swojej działalności. Czy sztukę może wytwarzać narzędzie pozbawione świadomości, czy też jego twórca staje się współautorem, tak jak w pracach AARON Arnolda Cohena, czy Paul the robot Patricka Tresseta? Doświadczenie sztuki jest pewnym współdzielonym przejawem bycia, intersubiektywnym, specyficznym dla człowieka. Część tego doświadczenia jest związana ze specyficznym czasem powstania i odbioru danego tworu. Czy ulega ono całkowitej transformacji, czy też pewien trzon specyfiki tego sposobu kontaktu pozostaje niezmienny? Próba uchwycenia obecnej zmiany w doświadczeniu, pewnej atmosfery, którą współdzielą najnowsze przemiany w sztuce, używającej prekursorskich narzędzi nauki, jest nie tylko możliwością odpowiedzi na pytanie o obecną tożsamość współczesnego odbiorcy, uczestnika sieci. Jest to poszukiwanie wspólnego kierunku przyszłych dzieł sztuki, wynalazków technologicznych, wyobrażenia sobie i zbudowania otoczenia, które odpowiada na aktualną potrzebę sztuki, na to jaki sposób bycia chcemy sobie zaprojektować.
Bibliografia
Ascott, R. (1983). La Plissure du Texte. Available at: http://www.medienkunstnetz.de/works/la-plissure-du-texte/ [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Ascott, R. (2001). Moistmedia art, czyli sztuka “wilgotnych mediów”: “Kiedy jaguar zamieszka z barankiem”. Kwartalnik Filmowy, 3–4, pp. 102–107.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.4121
Bakke M. (2015). Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Biliński, G. (ed.) (2017). Obraz. Obraz przestrzeni. Przestrzeń. Kraków: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki.
Google Scholar
Bostrom, N. (2011). A History of Transhumanist Thought. In M. Rectenwald and L. Carl (eds.), Academic Writing Across the Disciplines New York: Pearson Longman, pp. 1–28. Available at: https://nickbostrom.com/papers/a-history-of-transhumanist-thought/. [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Good, I. J. (1965), Speculations Concerning the First Ultraintelligent Machine. Advances in Computers, 6: pp. 31–88. Available at: https://blog.biocomm.ai/wp-content/uploads/2023/06/Good-I.-J.-1966.-Speculations-Concerning-the-First-Ultraintelligent-Machine.pdf [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0065-2458(08)60418-0
Hirsch, A. (2019). Creating the Future. A Brief History of Ars Electronica 1979–2019. Berlin: Hatje Cantz.
Google Scholar
Kluszczyński, R.W. (ed.) (2015). Guy Ben-Ary “Nervoplastica”: bio-robotic art and its cultural contexts. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Google Scholar
Kluszczyński, R.W. (ed.) (2016). Human Traits. Patrick Tresset and the Art of Creative Machines. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Google Scholar
Kluszczyński, R.W. (2001). Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura, sztuka multimediów. Kraków: Rabid.
Google Scholar
Kluszczyński, R.W. (2014). Sztuka tworząca sztukę. Z rozważań nad estetyką posthumanistyczną. In J. Tymieniecka-Suchanek (ed.), Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. Volume 1: Aspekt posthumanistyczny i transhumanistyczny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 349–361.
Google Scholar
Manovich, L. (2001), Post-media Aesthetic. Available at: http://manovich.net/index.php/projects/post-media-aesthetics, [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Manovich, L. (2006). Język nowych mediów. Warszawa Wydawnictwa Artystyczne i Pedagogiczne.
Google Scholar
McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Google Scholar
Ostrowicki, M. (ed.) (2004). Estetyka wirtualności. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Reinhardt, J. (2011). In Anticipation of the Sixties. In R. Kluszczyński (ed.), Towards the Third Culture. The Co-Existence of Art, Science and Technology. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Google Scholar
Zawojski, P. (2000). Destrukcja versus wspomaganie ciała w cyberprzestrzeni. Przypadek Stelarca Kultura Współczesna, 1–2, pp. 166–172.
Google Scholar
Zawojski, P. (ed.) (2015). Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów. Katowice: Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów.
Google Scholar
alien.mur.at, La Plissure du Texte [Website of the association mur.art] Available at: http://alien.mur.at/rax/ARTEX/PLISSURE/plissure.html [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Ben-Ary, G. (2009), Silent Barrage [Film] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=aaIJoXlXHZM [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Ben-Ary, G. (2013), cellF – Video Documentation. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=1G-vk5QWRsg [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Ben-Ary, G. (2013), In potential [Film] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=99S6TEDT0w8 [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Ben-Ary, G. (2014), The Living Screen [Artist’s website]. Available at: https://guybenary.com/work/bio-kino/#Elements_of_Bio-Kino[Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Ben-Ary, G. (2015), MEART – the Semi Living Artist [Film]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=PM5Ui5KwmXQ [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
billvorn.concordia.ca, Stéla 01[Artost’s website] Available at: https://billvorn.concordia.ca/robography/Stele.html [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
lpdt2.blogspot.com, La Plissure du Texte 2/3 [Blog] Available at: https://lpdt2.blogspot.com/ [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Vorn, B. (2009), La Cour des Miracles Robotic Art Project [Film] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=14Y-OP4v3EY, [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Vorn, B. (2018), DSM-VI [Film] Available at: https://vimeo.com/280836170 [Accessed: 10.05.2025].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Funding data
-
HORIZON EUROPE Marie Sklodowska-Curie Actions
Grant numbers No. 101086391



