Jaką rolę powinna odgrywać edukacja emocjonalna w wychowaniu moralnym?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.06

Słowa kluczowe:

wychowanie moralne, edukacja społeczno-emocjonalna, kształtowanie charakteru, inteligencja emocjonalna

Abstrakt

Artykuł dostarcza argumentów na rzecz uwzględnienia w wychowaniu moralnym edukacji społeczno-emocjonalnej. W pierwszej części artykułu przedstawia się analizę pojęcia „inteligencja emocjonalna” uwzględniając przy tym historię jego powstania i trudności metodologiczne, jakimi pojęcie to jest obciążone. W drugiej części artykułu sformułowane zostały oczekiwania, jakie można wysuwać pod adresem zajęć z edukacji emocjonalnej. Punktem wyjścia są przy tym badania empiryczne, które dotyczyły skuteczności podejmowanych w przeszłości prób prowadzenia edukacji emocjonalnej u młodzieży i osób dorosłych. W ostatniej części artykułu omawia się założenia powstałego w latach 90. ruchu pedagogicznego, który postuluje prowadzenie zajęć z zakresu tak zwanego „kształtowania charakteru” (Character Education). Omawiane są doświadczenia z zajęć z edukacji emocjonalno-społecznej (Social-Emotional Learning, SEL) opracowane przez Uniwersytet Illinois. W tekście uwzględnione zostały także krótko pierwsze doświadczenia Hiszpanii w zakresie edukacji emocjonalnej.

Bibliografia

Aguado, R. (2005). Manual práctico de terapia de interacción recíproca. Hipnosis clínica en psicoterapia. Madrid: Editorial Síntesis.
Google Scholar

Arystoteles. (1996). Etyka nikomachejska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Baciero Ruiz, F. T. (2017). The role of Social and Emotional Learning in Moral Education. Europa Forum Philosophie, 66, s. 48–54.
Google Scholar

Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i). A Test of Emotional Intelligence. Toronto: Multi-Health Systems Inc.
Google Scholar

Baumeister, R. F., Schmeichel, B. J. i Vohs, K. D. (2007). Self-Regulation and the Executive Function. The Self as Controlling Agent. W: Kruglanski, A. W., Higgins, E. T. (red.), Social Psychology. Handbook of basic Principles. New York–London: The Guilford Press, s. 516–539.
Google Scholar

Bernal Martínez de Soria, A. (2013). La relación educativa, identidad y emociones. W: Flamarique, L. i D’Oliveira-Martins, M., (red.), Emociones y estilos de vida. Madrid: Biblioteca Nueva, s. 75–99.
Google Scholar

Bergman, R. (2004). Identity as motivation: Toward a theory of the moral self. Moral development, self, and identity, 2, s. 21–46.
Google Scholar

Cabezas, M. (2009). The emotional basis of morality. Is autonomy still possible? Universitas Philosophica, 53, s. 195–217.
Google Scholar

Cabezas, M. (2011). Moral Judgments, Emotions, and some Expectations from Moral Motivation. Public Reason, 3 (1), s. 50–59.
Google Scholar

Carr, D. (2002). Feelings in moral conflict and the hazards of moral intelligence. Ethical Theory and Moral Practice, 5, s. 3–21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1014434021266

Ciarrochi, J. i Mayer, J. D. (red.) (2007). Applying Emotional Intelligence. A Practical Guide. Philadelphia: Psychology Press.
Google Scholar

Cortina, A. (2000). Ética mínima. Madrid: Tecnos.
Google Scholar

Damasio, A. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain. New York: Putnam Publishing.
Google Scholar

De la Caba, M. Á. (1999). Intervención educativa para la prevención y el desarrollo socioafectivo en la escuela. W: Sánchez, F. L., Etxebarría, I., Fuentes, M. J. F. i Ortiz, M. J., (red.), Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, s. 361–382.
Google Scholar

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. B. i Schellinge, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Child development, 82, s. 405–432.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Ecclestone, K. (2009). The dangerous rise of therapeutic education. London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203870563

Eisenberg, N., Fabes, R. A. i Murphy, B. (1996). Parents’ reactions to children’s negative emotions: Relations to children’s social competence and comforting behavior. Child development, 67, s. 2227–2247.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01854.x

Eisenberg, N., Valiente, C. i Champion, C. (2004). Empathy-related responding: moral, social, and socialization correlates. W: Miller, A. G. (red.), The Social Psychology of Good and Evil. New York: Guilford, s. 386–415.
Google Scholar

Elias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T. i Haynes, N. M. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for Educators. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
Google Scholar

Extremera Pacheco, N. i Fernández Berrocal, P. (2015). Inteligencia emocional y educación, Madrid: Grupo 5.
Google Scholar

Furedi, F. (2004). Therapy culture. Cultivating vulnerability in an uncertain age. London–New York: Routledg.
Google Scholar

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
Google Scholar

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.
Google Scholar

Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/ltl.40619981008

Goleman, D. (2011). The brain and emotional intelligence. New insights. Florence: More than Sound.
Google Scholar

Gracián y Morales, B. (1993). Obras completas de Baltasar Gracián. Vol. II: El héroe; El político; El discreto; Oráculo manual y arte de prudencia; Agudeza y arte de ingenio; El comulgatorio; Escritos menores. Madryt: Biblioteca Castro Turner.
Google Scholar

Haidt, J. (2001). The Emotional Dog and Its Rational Tie. Psychological Review, 108 (4), s. 814–834.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037//0033-295X.108.4.814

Hawkins, J. D., Kosterman, R., Catalano, R. F., Hill, K. G. i Abott, R. D. (2008). Effects of social development intervention in childhood 15 years later. Archives of Pediatric Adolescent Medicine, 162 (12), s. 1133–1141.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1001/archpedi.162.12.1133

Ibarrola, B. (2011). Cuentos para sentir. Educar las emociones. Madrid: SM.
Google Scholar

Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development. T. 2. San Francisco: Harper and Row.
Google Scholar

Kohlberg, L. i Mayer, R. (1972). Development as the aim of education. Harvard Education Review, 42 (4), s. 449–496.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17763/haer.42.4.kj6q8743r3j00j60

Kristjánsson, K. (2010). Emotion Education without ontological commitment?, Studies in Philosophy and Education, 29, s. 259–274. https://doi.org/10.1007/s11217-009-9165-z
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11217-009-9165-z

LeDoux, J. E. (1996). The emotional Brain: The mysterious understanding of emotional life. New York: Simon and Schuster.
Google Scholar

Leuner, B. (1966). Emotionale Intelligenz und Emanzipation. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 15, s. 196–203.
Google Scholar

Mayer, J. D. i Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, s. 185–211.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Mayer, J. D. i Salovey, P. (1997). What is Emotional Intelligence? W: Salovey, P. i Sluyter D. (red.), Emotional Development and Emotional Intelligence. Implications for Educators. New York: Basic Books.
Google Scholar

Paulhus, D. i Williams, K. M. (2022). The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of Research in Personality, 36 (6), s. 556–563.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(02)00505-6

Petrides, K. V. i Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: behavioural validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17 (1), s. 39–57.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/per.466

Prinz, J. J. (2010). The moral emotions. W: Goldie, P. (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of emotion. Oxford: Oxford University Press, s. 510–538.
Google Scholar

Puig Rovira, J. M., Garcia, X. M., Tejeira, S. E. i Novella Cámara, A. M. (2000). Cómo fomentar la participación en la escuela: propuestas de actividades. Barcelona: Graó.
Google Scholar

Raths, L., Harmin, M. i Simon, S. B. (1966). Values and teaching. Working with values in the classroom. Ohio: C. E. Merrill Books.
Google Scholar

Roew, R. i Kriesel, P. (2017). Einführung in die Fachdidaktik des Ethiksunterrichts. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36198/9783838547589

Seligman, M. i Peterson, C. (2004). Character, strenghts and virtues. Washington: American Psychological Association.
Google Scholar

Simon, S. B., Howe, L. W. i Kirschenbaum, H. (1972). Values clarification. New York: Hart Pub. Co.
Google Scholar

Solé Blanch, J. i Moyano Mangas, S. (2017). La colonización Psi del discurso educativo. Foro de Educación, 15 (23), s. 101–120.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14516/fde.551

Tangney, J. P., Stuewig, J. i Mashek, D. (2007). Moral Emotions and Moral Behavior. Annual Review of Psychology, 58, s. 345–372.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.56.091103.070145

Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140, s. 227–235.
Google Scholar

Torrente, C., Alimchandani, A. i Aber, J. L. (2015). International Perspectives on SEL. W: Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P. i Gullotta, T. P. (red.), Handbook of social and emotional Learning. Research and Practice. New York–London: The Guilford Press, s. 566–587.
Google Scholar

Vallés Arándiga, A. i Vallés Tortosa, C. (1999). Desarrollando la Inteligencia emocional. Madrid: Eos, 5 tomów.
Google Scholar

Vallés Arándiga, A. i Vallés Tortosa, C. (2003). Psicopedagogía de la inteligencia emocional. Valencia: Promolibro, s. 27–45.
Google Scholar

Weissberg, R, P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. i Gullotta, T. P. (2015). Social and Emotional Learning. Past, Present and Future. W: Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P. i Gullotta, T. P. (red.), Handbook of social and emotional Learning. Research and Practice. New York-London: The Guilford Press, s. 3–19.
Google Scholar

Zeidner, M., Roberts, R. D. i Matthews, G. (2002). Can Emotional Intelligence Be Schooled? A Critical Review. Educational Psychologist, 37 (4), s. 215–231.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1207/S15326985EP3704_2

Ley Orgánica de Educación (LOE) [Ustawa organiczna o edukacji z 3.05.2006 r.].
Google Scholar

Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) [Ustawa organiczna o poprawie jakości edukacji z 9.12.2013 r.].
Google Scholar

Council of Europe (2010a). Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education. Online: http://www.coe.int/en/web/edc/charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education [dostęp: 16.09.2023].
Google Scholar

Council of Europe (2010b). What is EDC/HRE. Online: https://www.coe.int/en/web/edc/what-is-edc/hre [dostęp: 16.09.2023].
Google Scholar

Departament ds. Edukacji Rady Europy (2010). Karta Edukacji Obywatelskiej i Edukacji o Prawach Człowieka Rady Europy. Online: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016804884ce [dostęp: 18.09.2023].
Google Scholar

Education Commission of the States (1994). National Center for Learning and Civic Engagement (NCLC). Online: https://www.ecs.org/initiatives/national-center-for-learning-civic-engagement/ [dostęp: 16.09.2023].
Google Scholar

Character Counts! (1996). The Aspen Declaration of Character Educacion z 1992 roku. Online: https://charactercounts.org/overview/aspen.html [dostęp: 16.09.2023]
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-06-13

Jak cytować

Baciero Ruiz, F. T. (2024). Jaką rolę powinna odgrywać edukacja emocjonalna w wychowaniu moralnym?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (43), 75–93. https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.06