Mądry od początku: w stronę autobiografii Nietzschego

Autor

  • Paweł Korobczak Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.19-20.08

Abstrakt

In my article I try to reconstruct what one could call "Nietzsche’s epistemology". I try to show its mythological and metaphorical aspects in affiliation with an autobiographical modus of thinking by which I understand such a way of reflection that places itself in an area of individuality (contrary to generality of a concept). So, on the basis of "Ecce homo" I try to understand Nietzsche's understanding of the phenomenon of being a reader, of beginning, of wisdom. I try to investigate the role of the category of "race" in Nietzsche's thought. How does it affiliate with a conception of the differance? What are its connections with the category of language and (if so) with the writing, too? The conclusion of my article – if there is any – shows a kind of necessity and – at the same time – impossibility of being a reader of Nietzsche's writings which means: being Nietzsche's own autobiographer.

Bibliografia

[Arystoteles 1] Arystoteles, Etyka nikomachejska, przełożyła, wstępem i komentarzem opatrzyła D. Gromska, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, Warszawa1996.
Google Scholar

[Arystoteles 2] Arystoteles, Retoryka, przełożył, wstępem i komentarzem opatrzył H. Podbielski, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 6, Warszawa 2001.
Google Scholar

[Arystoteles 3] Arystoteles, Metafizyka, przełożył, wstępem i komentarzem opatrzył K. Leśniak, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2, Warszawa 1990.
Google Scholar

[Arystoteles 4] Słownik terminów Arystotelesowych, ułożył K. Narecki, hasło sofia, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 7, Warszawa 1994.
Google Scholar

[Borges] J. L. Borges, Pierre Menard, autor Don Kichota, w: tenże, Fikcje, przeł. A. Sobol-Jurczykowski, S. Zembrzuski, Warszawa 2003.
Google Scholar

[Dembołęcki] Wojciech Dembołęcki z Konojad, Wywód jedynowłasnego państwa świata, w którym pokazuje […], że najstarodawniejsze w Europie Królestwo Polskie, lubo Scytyckie: Samo tylko jedno na świecie, na prawdziwe sukcesory Adama, Setha, i Jafeta; w Panowaniu światu od Boga w Raju postanowionym: i że dlatego Polaki Sarmatami zowią. A gwoli temu i to się pokazuje, że Język Słowieński pierwotny jest na świecie, Warszawa 1633.
Google Scholar

[Derrida] J. Derrida, Biała mitologia, w: tenże, Marginesy filozofii, przeł. A. Dziadek, J. Margański, P. Pieniążek, Warszawa 2002.
Google Scholar

[Quignard] P. Quignard, Albucjusz, przeł. T. Komendant, Warszawa 2002.
Google Scholar

[Saussure] F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, wstęp i przypisy K. Polański, wyd. 3, Warszawa 2002.
Google Scholar

[Żarowski] M. Żarowski, Tożsamotność. Problem skażenia natury ludzkiej w filozofii Kartezjusza, Wrocław 1994.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2007-01-01

Jak cytować

Korobczak, P. (2007). Mądry od początku: w stronę autobiografii Nietzschego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (19/20), 125–140. https://doi.org/10.18778/0208-6107.19-20.08