My Body, My Ware-house?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.21.06

Abstrakt

Artykuł stawia pytanie o dopuszczalność handlu organami do przeszczepu: chodzi zatem o propozycję, która choć może robić wrażenie etycznie niedopuszczalnej, jest pomimo to coraz częściej wysuwana jako temat dyskusji w społeczeństwach zachodnich. Podstawowym powodem jest oczywiście rozbieżność między liczbą dawców i biorców. Artykuł odnosi się do różnych możliwych sposobów rozwiązania tego problemu, uznając przy tym, że pomysł komercjalizacji przeszczepów jest szczególnie prosty technicznie. Scharakteryzowane zostały trzy rodzaje argumentów etycznych w ogóle. Pierwszy z nich jest argumentem kategorycznym: podstawowe pojęcie, które określa ten rodzaj argumentu, to pojęcie obowiązku moralnego. Drugi rodzaj argumentu można określić jako immanentny; w tym przypadku bierze się pod uwagę tylko cechy własne osób znajdujących się w takiej sytuacji, w której konieczne jest podjęcie pewnej decyzji o charakterze etycznym, oraz charakterystyka samej tej sytuacji i najbardziej bezpośrednie konsekwencje proponowanego działania. Pozostaje jeszcze argument zewnętrzny, gdzie pod uwagę bierze się tylko szerszy kontekst pewnej sytuacji. Teza artykułu głosi, że tylko dwa ostatnie rodzaje argumentów mogą mieć zastosowanie w przypadku debaty o komercjalizacji przeszczepów organów. Udowadnia się, że nie może mieć zastosowania argument odwołujący się do pojęcia obowiązku moralnego, możliwe jest jedynie rozumowanie odwołujące się do wewnętrznych lub zewnętrznych uwarunkowań, w jakich podejmuje się decyzje w dyskutowanej sprawie. Ostatnia część artykułu zawiera wyliczenie najważniejszych argumentów typu drugiego i trzeciego, które są wysuwane przez przeciwników komercjalizacji handlu organami.

Bibliografia

[Ach] J. S. Ach et al., Ethik der Organtransplantation, Erlangen 2000.
Google Scholar

[Guckes] B. Guckes, Das Argument der schiefen Ehene, Stuttgart 1997.
Google Scholar

[Heinrichs] B. Heinrichs, Pecunia (non) olet?, in: "Zeitschrift fiir medizinische Ethik" 2004, Bd. 50.
Google Scholar

[Muthny] F. A. Muthny, Das Gespriich mit den Angehorigen plotzlich Verstorhener ais ethische Aufgahe und wichtigste Voraussetzung fiir die postmortale Organspende, in: J. S. Ach, M. Quante (Hrsg.), Hirntod und Organverpflanzung, Stuttgart-Bad Cannstatt 1999.
Google Scholar

[Quante l] M. Quante, Personales Lehen und menschlicher Tod, Frankfurt/M. 2002.
Google Scholar

[Quante 2] M. Quante, Prämplantationsdiagnostik, Stammzellforschung und Menschemvürde, Bochum 2002.
Google Scholar

[Quante 3] M. Quante, Einführung in die Allgemeine Ethik, Darmstadt 2003.
Google Scholar

[Quante 4] M. Quante, Lehensqualität, Menschenwürde und die Unverzichtharkeit des Pluralismus, in: R. Wettreck (Hrsg.), Lebenswert - zum aktuellen Stand der biomedizinischen Ethik, Münster 2004.
Google Scholar

[Quante 5] M. Quante, Auf zum Body-Shop?, in: A. Bondolfi u.a. (Hrsg.), Hirntod und Organspende, Basel 2004.
Google Scholar

[Quante, Vieth] M. Quante, A. Vieth (Hrsg.), Xenotransplantation. Ethische und rechtliche Probleme, Paderborn 2001.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.30965/9783969757581

[Schroth] U. Schroth, Das Organhandelsverbot, in: B. Schünemann u.a. (Hrsg.), Festschrift für Claus Roxin, Berlin 2001.
Google Scholar

[Vieth, Quante] A. Vieth, M. Quante, Wahrnehmung oder Rechtfertigung, in: Jahrhuch für Wissenschaft und Ethik 2001, Bd. 6.
Google Scholar

[Walton] D. Walton, Slippery slope arguments, Oxford 1992.
Google Scholar

[Wilkinson] S. Wilkinson, Bodies for Sale, London 2003.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203480724

Opublikowane

2008-01-01

Jak cytować

Quante, M. (2008). My Body, My Ware-house?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (21), 59–74. https://doi.org/10.18778/0208-6107.21.06