Euthanasia and the Right to Life

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.21.05

Abstrakt

Czy eutanazja gwałci prawo do życia ("the right to life")? Odpowiedź na to pytanie zależy od rozumienia terminu "prawo do życia". Autor, odwołując się do pojęcia uprawnienia i typologii uprawnień, zaproponowanej przez Stiga oraz Helle Kanger, wyróżnia i analizuje w kategoriach formalnologicznych cztery rozumienia tego terminu. Każdemu z nich odpowiada odmienne stanowisko w sprawie dopuszczalności eutanazji. Pierwszym z tych stanowisk jest "mocna doktryna świętości życia", według której prawu do życia towarzyszy obowiązek przedłużania życia za pomocą wszelkich możliwych środków. Eutanazja zatem, według zwolenników tego stanowiska, jest niedopuszczalna pod żadną postacią. Takie zdecydowane odrzucenie eutanazji stoi w sprzeczności z zasadą szacunku dla autonomii pacjenta oraz zasadą niezadawania zbędnego cierpienia (the principle of nonmaleficence). Uwzględnienie tych dwóch zasad prowadzi do modyfikacji powyższego stanowiska, w wyniku czego otrzymujemy "słabą doktrynę świętości życia". Według tego stanowiska dopuszczalna jest pod pewnymi warunkami eutanazja bierna, czyli zaniechanie leczenia czy też podtrzymywania życia pacjenta. Odmienne stanowisko od zwolenników doktryny świętości życia w obu jej odmianach zajmują zwolennicy liberalnego podejścia do eutanazji. Tutaj także możemy wyróżnić dwa stanowiska. Według słabego stanowiska liberalnego, w pewnych warunkach dopuszczalne moralnie jest popełnienie samobójstwa, niemniej jednak ściśle zakazana jest pomoc osób trzecich w samobójstwie, jak też pozbawienie z rozmysłem życia drugiej osoby na jej własną prośbę. Mocne liberalne stanowisko uznaje za moralnie dopuszczalną pomoc w samobójstwie czy też pozbawienie z rozmysłem życia drugiej osoby na jej własną prośbę. Innymi słowy, za moralnie dopuszczalną uznaje eutanazję czynną.

Bibliografia

[Beauchamp, Childress] T. L. Beauchamp, J. F. Childress, Principles of Biomedical Ethics, New York-Oxford 1994.
Google Scholar

[Ganthaler] H. Ganthaler, Das Recht auf Leben in der Medizin. Eine moralphilosophische Untersuchung, Egelsbach-Frankfurt/M.-München-New York 2001.
Google Scholar

[Harris] J. Harris, The Value of Life. An Introduction to Medical Ethics, London-New York 1991.
Google Scholar

[Kanger, Kanger 1] S. Kanger, H. Kanger, Rights and Parliamentarism, in: "Theoria" 1966, No. 32.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1755-2567.1966.tb00594.x

[Kanger, Kanger 2] S. Kanger, H. Kanger, Rights and Parliamentarism, in: R. E. Olson, A. M. Paul (eds.), Contemporary Philosophy in Scandinavia, Baltimore-London 1972.
Google Scholar

[Mackie] J. L. Mackie, Ethics. lnventing Right and Wrong, London 1978.
Google Scholar

[Pope JP Il] Pope John Paul Il, Encyclical Letter, in: Evangelium vitae, 25 March 1995.
Google Scholar

Opublikowane

2008-01-01

Jak cytować

Ganthaler, H. (2008). Euthanasia and the Right to Life. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (21), 45–57. https://doi.org/10.18778/0208-6107.21.05