The Right to Life and Moral Uncertainty

Autor

  • Barbara Chyrowicz Katolicki Uniwersytet Lubelski, Instytut Filozofii Teoretycznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.21.03

Abstrakt

Tematem wiodącym jest kwestia prawa do życia. Punkt wyjścia stanowi art. 3. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, który przypisuje to prawo wszystkim ludziom. Problem zaczyna się jednak, kiedy trzeba uściślić, czy w tekście Deklaracji chodzi o pojęcie "istoty ludzkiej", którego desygnatem jest istota ludzka w sensie czysto biologicznym, czy też chodzi raczej o pojęcie "osoby", a więc termin odnoszący się do sfery moralności. Współczesna definicja "osoby ludzkiej", jakiej używa bioetyka wywodzi się z filozofii nowożytnej: ta zaś za cechę konstytutywną ludzi uznaje świadomość. Rozumowanie w tych kategoriach nieuchronnie oznacza kłopoty ze zdefiniowaniem moralnego statusu, a co za tym idzie, pozwala na zgłaszanie wątpliwości co do prawa do życia w przypadku embrionów i osób nieuleczalnie chorych, w stosunku do których rozważana bywa możliwość zastosowania eutanazji. Zagadnienie, które jest dyskutowane w niniejszym artykule, w kontekście prawa do życia dotyczy aborcji, a więc odnosi się do pierwszej z grup istot ludzkich, których osobowy status bywa podważony. Tytułowa dla artykułu moralna niepewność nie dotyczy częstokroć w kontekście dyskusji nad dopuszczalnością aborcji normy "nie zabijaj". Zwolennicy aborcji nie przeczą, że zabijanie ludzkich osób jest złem, wątpią jednak w możliwość uznania prenatalnych faz rozwojowych człowieka za fazy, w których mamy do czynienia z pełnoprawną ludzką osobą. Wątpliwość ta ma charakter moralny, a nie jedynie teoretyczny, decydując o aborcji nie ryzykujemy zatem błędnego sądu o charakterze teoretycznym, lecz spełnienie moralnie niesłusznego czynu. Jakkolwiek niepewność i ryzyko są nieodłącznymi elementami ludzkiego działania, to w przypadku gdy przedmiotem ryzyka jest moralnie doniosłe dobro, a takim jest ludzkie życie, stawiamy ryzyku granice: nie ryzykujemy życia drugich. W tradycyjnej teologii moralnej przywoływano tutaj zasadę tutioryzmu, nakazującą w przypadkach wątpliwych zawsze zachować odnośne prawo, czyli w dyskutowanym tu przypadku normę "nie zabijaj". Podobna intuicja towarzyszy współczesnemu kanadyjskiemu filozofowi, T. Lockhartowi. Autor zastrzega, że nie chce rozstrzygać, czy ludzki płód już jest, czy też jeszcze nie jest osobą wraz z przysługującym jej prawem do życia, przyjmuje jednak zasady działania w sytuacji niepewności, z których wynika, że niezależnie od przyjmowanych przez nas tutaj przekonań. wyborem racjonalnym jest zaniechanie aborcji.

Bibliografia

[Harris] J. Harris, The Value of Life. An lntroduction to Medical Ethics, London-New York 995.
Google Scholar

[Keller] J. Keller, Etyka katolicka [Catholic Ethics], Vol. 2, Part I, Warszawa 1957.
Google Scholar

[Lockhart] T. Lockhart, Moral Uncertainty and its Consequences, New York-Oxford 2000.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195126105.001.0001

[Spaemann] R. Spaemann, Szczęście a życzliwość. Esej o etyce [Happiness and Benevolence: Essay on Ethics], transl. J. Merecki, Lublin 1997.
Google Scholar

[St. Thomas] St. Thomas Aquinas, Questiones disputatae de viritate.
Google Scholar

[Ślipko] T. Ślipko, Granice życia. Dylematy wspólczesnej bioetyki [The Borders of Life. The Dilemmas of Modern Bioethics], Kraków 1994.
Google Scholar

Opublikowane

2008-01-01

Jak cytować

Chyrowicz, B. (2008). The Right to Life and Moral Uncertainty. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (21), 19–32. https://doi.org/10.18778/0208-6107.21.03