Fenomenologiczna "Zasada wszelkich zasad" jako odejście od Kantowskiej koncepcji czysto dyskursywnego charakteru intelektu
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.23.10Abstrakt
Within the content of the following paper I aim to reveal some epistemological benefits, related to Husserl's concept of an eidetic intuition. In order to do so, I refer to Kant's radical division of the subject's cognitive activity into two main epistemic faculties, namely intuition, which – according to Kant's statements – may be just empirical, and being strictly and only discursive intellect. Having presented it I further proceed to describe certain difficulties, being the result of the rejection of possibility of an intuitive use of intellect, such as the objective validity of cognizing an apriorical forms, or the process of creating an empirical notions. Finally I refer to Husserl's acceptation of an eidetic intuition, being – according to my opinion – the only way of solving all the problems presented above.
Bibliografia
Descartes,R. 2001, Medytacje o pierwszej filozofii, (tł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Świeżawski i I. Dąbska). Kęty.
Google Scholar
Husserl, E. 1967, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. I, (tł. D. Gierulanka). Warszawa.
Google Scholar
Husserl, E. 2000, Badania logiczne, t. II, cz. 1, (tł. J. Sidorek). Warszawa.
Google Scholar
Kant, I. 1999, Marzenia jasnowidzącego objaśnione przez marzenia metafizyki, (tł. W. M. Kozłowski). W: I. Kant, Pisma przedkrytyczne. Toruń.
Google Scholar
Kant, I. 2001, Krytyka czystego rozumu, (tł. R. Ingarden), Kęty.
Google Scholar
Kant, I. 2005, Logika. Podręcznik do wykładów, (tł. A. Banaszkiewicz). Gdańsk.
Google Scholar
Rosiak, M. 1995, Ontologia ufundowania. Ogólna teoria części i całość w „Badaniach logicznych” Edmunda Husserla. W; „Filozofia Nauki”, nr 1-2.
Google Scholar
Sidorek, J. 2006, Słowo wstępne. W: E. Husserl, Badania logiczne, t. I, (tł. J. Sidorek). Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.