Geraulda de Cordemoy teoria ruchu materii oraz wyjaśnienie wzajemnych oddziaływań duszy i ciała w oparciu o koncepcję przyczyn okazjonalnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.26.04

Abstrakt

Gerauld de Cordemoy, along with Arnold Geulinx, is a leading forerunner of occasional cause notion. The focal point of this article is the philosopher's views on occasionalism. The solution to this problem is included in his major philosophical work, titled Le discernement du corps et de l'âme en six discours, pour servir à l'éclaircissement de la physique, 1666 [Discrimination between body and soul…]. According to him the capability to move cannot be attributed to body. The philosopher introduced inability to transfer movement from one body to another. Gerauld de Cordemoy considers God to be the fundamental purpose of movement. The article includes a philosopher's combination of Cartesian theory and atomism that he professed. He additionally proposed a definition of matter and body, alternative to the Cartesian one. The following written work elaborates on the role of a scholar in the clarification process of occasionalism, from Descrates to Malebranche.

Bibliografia

Ablondi F. 2005, Gerauld de Cordemoy: Atomist, Occasionalist, Cartesian, Milwaukee.
Google Scholar

Battail J.-F. 1973, L’avocat philosophe Gerauld de Cordemoy.
Google Scholar

Cordemoy G. de. 1666, Le Discernement du corps et de l’ame, en six discours, pour server à l’éclaircissement de la Physique, Paris.
Google Scholar

Cordemoy G. de 1968, Oeuvres philosophiques, wyd. P. Clair i F. Girbal, Paris.
Google Scholar

Chmaj L. 1937, Pojęcie przyczynowości w filozofii Kartezjusza, Przegląd Filozoficzny, Warszawa.
Google Scholar

Chmaj L. 1937a, Okazjonalizm, geneza i rozwój, Warszawa.
Google Scholar

Clavier P.-H. 2006, Géraud de Cordemoy: historien, politique et pédagogue, Strasbourg.
Google Scholar

Geulincx A. 2007, Etyka, tłum. J. Usakiewicz, Kęty.
Google Scholar

Geulincx A. 2009, Metafizyka prawdziwa, tłum. J. Usakiewicz, Kęty.
Google Scholar

Descartes R. 2005, Świat albo Traktat o świecie, tłum. T. Śliwiński, Kraków.
Google Scholar

Descartes R. 1986, Namiętności duszy, tłum L. Chmaj, Warszawa.
Google Scholar

Descartes R. 1995, Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa.
Google Scholar

Descartes R. 1996, Listy do Regiusa, Uwagi o pewnym pisemku, tłum. J. Kopania, Warszawa.
Google Scholar

Descartes R. 1981, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa.
Google Scholar

Descartes R. 1960, Zasady filozofii, tłum. Izydora Dąmbska, Warszawa.
Google Scholar

Descartes R. 1958, Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie, Warszawa, t. I-II.
Google Scholar

Descartes R. 1995, Listy do Księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa.
Google Scholar

Descartes R. 2005a, Zarzuty i odpowiedzi późniejsze, Korespondencja z Hyperaspistesem, Arnauldem i More’em, tłum. J. Kopania. Kęty.
Google Scholar

Forge de la L. 2011, Traktat o umyśle ludzkim, jego władzach, czynnościach oraz jego związku z ciałem, tłum. T. Śliwiński, Kęty.
Google Scholar

Gilson E. 1930, Discours de la methode, texte et commentaire par Etienne Gilson, Paris.
Google Scholar

Kopania J. 2009, Szkice kartezjańskie, Kraków.
Google Scholar

Malebranche N. 2011, Poszukiwanie prawdy, t. I-II, tłum. M. Frankiewicz, Warszawa.
Google Scholar

Leibniz G. W. 1969, Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa.
Google Scholar

Prost J. 1907, Essai sur l’atomisme et occasionalisme dans la philosophie cartésienne, Paris.
Google Scholar

Rodis-Lewis G. 1952, Lettres de Leibniz à Arnauld, Paris.
Google Scholar

Śliwiński T. 2012, Wolność Boga w tworzeniu obrazu wiedzy ludzkiej a wolność człowieka do jej przyjmowania, jako zagadnienie w filozofii R. Descartes’a, Internetowe Czasopismo Filozoficzne Hybris, UŁ 2012/18, s. 62–98.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1689-4286.18.06

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Śliwiński, T. (2013). Geraulda de Cordemoy teoria ruchu materii oraz wyjaśnienie wzajemnych oddziaływań duszy i ciała w oparciu o koncepcję przyczyn okazjonalnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (26), 53–78. https://doi.org/10.18778/0208-6107.26.04

Numer

Dział

Articles