Problem wolności i zła w myśli Kanta (Religia w obrębie rozumu) i Schellinga (Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.42.02Słowa kluczowe:
Kant, Schelling, autonomia, wolność, wybór, złoAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie wpływu Kantowskiej koncepcji wolności i zła na myśl Schellinga z tzw. pisma o wolności. W pierwszej części przedstawiam trudności wyjaśnienia zła jako kategorii moralnej na gruncie koncepcji wolności ujętej jako racjonalna autonomia i przedstawionej w Uzasadnieniu metafizyki moralności i Krytyce praktycznego rozumu: Kant utożsamia wolność z posłuszeństwem prawu moralnemu i tym samym nie jest w stanie ugruntować możliwości samego wyboru dobra i zła, jak również osobowego i jednostkowego charakteru wolności człowieka jako zmysłowo-rozumnej całości. Następnie pokazuję niesatysfakcjonującą próbę rozwiązania tych trudności w Religii w obrębie rozumu, w której, na gruncie teorii maksym, podejmuje on problem możliwości zła jako aktu wolności: Kant nie jest w stanie określić statusu skłonności do zła jako pozaempirycznej podstawy zła, jak i tegoż powszechności. W drugiej części omawiam Schellinga oryginalną koncepcję wolności, która ukazuje jej osobowy i jednostkowy charakter na gruncie nowej ontologii ja jako bytu swobodnie się samookreślającego. Koncepcja ta pozwoliła mu podjąć próbę rozwiązania przejętego od Kanta problemu zła.
Bibliografia
Fackenheim, E.L. (1953). Kant and radical evil, University of Toronto Quarterly, 22, s. 339–353.
Google Scholar
Kant, I. (1900-). Gesammelte Schriften. Bd. 1–22 Preussische Akademie der Wissenschaften, Bd. 23 Deutsche Akademie der Wissenschaften zu Berlin, ab Bd. 24 Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.
Google Scholar
Kant, I. (1984a). Krytyka praktycznego rozumu. Tłum. J. Gałecki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kant, I. (1984b) Uzasadnienie metafizyki moralności. Tłum. M. Wartenberg. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kant, I. (1993). Religia w obrębie rozumu. Tłum. A. Bobko. Kraków: Homini.
Google Scholar
Noller, J. (2017). Theorien des Bösen. Zur Einführung. Hamburg: Junius.
Google Scholar
Noller, J. (2018). Vom Unvermögen zum Un-Vermögen. Reinhold und Schelling über unmoralische Freiheit nach Kant. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 66/2, s. 162–182.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/dzph-2018-0014
Noller, J. (2020). „Vernünfteln”. Kant und das Problem der Rationalität des Bösen. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1 (68), s. 28–50.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/dzph-2020-0002
Noller, J. (2022). Die Reflexion des Willens. Schellings Transformation des Kantischen Autonomiebegriffs in den „Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit”. Online: https://www.academia.edu/33405377/ [dostęp: 27.12.2023].
Google Scholar
Panasiuk, R. (2020). Przyroda. Człowiek. Polityka. Z dziejów filozofii niemieckiej XVIII/XIX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Piórczyński, J. (1999). Wolność człowieka i Bóg. Studium filozofii F.W.S. Schellinga. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1990). Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tym związanymi. Tłum. B. Baran. Kraków: Inter esse.
Google Scholar
Schönecker, D. (2011). Kant’s „Grundlegung” über den bösen Willen. Eine kommentarische Interpretation von GMS 457, 457, 25-458, 5. Studi Kantiani, 24, s. 73–91.
Google Scholar
Schulte, Ch. (1991). Radikal Böse. Die Karriere des Bösen von Kant bis Nietzsche. München: Fink.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.30965/9783846726808
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.