Shaping the brand awareness of academic library

Authors

  • Hanna Grabowska Oddział Informacji i Transferu Wiedzy, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.02

Keywords:

library brand, library brand awareness, unaided (spontaneous) brand awareness, top of mind brand awareness, aided (prompted) brand awareness

Abstract

The contemporary surroundings of libraries, shaped by globalization, dynamic development of technology and a high level of competition exerts pressure on innovative processes related to changes in the applicable managing model. The method of managing library institutions is subject to various modifications, resulting from observation of the environment and the ability to quickly respond to new trends and phenomena. The constantly changing library environment and growing expectations of library users results in seeking solutions and innovations that will enable the library offer to stand out. As the result libraries build recognizable brands perceived as their significant intangible assets. This article explains and systematizes the branding concepts on the example of academic libraries and presents the elements of brand awareness in these institutions as well as the methods of measuring them on the example of research conducted in Poland and Great Britain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aaker, David A. (1991). Strategic Market Management. New York: J. Wiley.
Google Scholar

Aaker, David A. (2010). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name . New York: Diane Publishing Company.
Google Scholar

Budzyński, Wojciech (1998). Public relations: zarządzanie reputacją firmy. Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Cymanow-Sosin, Klaudia (2017). Nowe technologie w kreowaniu wizerunku uniwersytetu. W: D. Piontek, S. Ossowski (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii (s. 143–163). Poznań: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
Google Scholar

Daszkiewicz, Magdalena & Wrona, Sylwia (2014). Kreowanie marki korporacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A.
Google Scholar

Dębski, Maciej (2009). Kreowanie silnej marki. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Grabowska, Hanna (2012). Zarządzanie marką w bibliotece na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Zarządzanie Biblioteką, 1 (2), 111–122.
Google Scholar

Grabowska, Hanna (2018). Kształtowanie świadomości marki biblioteki akademickiej na przykładzie bibliotek polskich i brytyjskich [rozprawa doktorska, UMK Toruń].
Google Scholar

Kall, Jacek (2001). Silna marka: istota i kreowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kotler, Philip (1999). Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola . Warszawa: Felberg SJA.
Google Scholar

Kozielski, Robert (2004). Wskaźniki marketingowe. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar

Wojciechowska, Maja (2016). Studium zarządzania niematerialnymi zasobami organizacyjnymi bibliotek. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Wojtczak, Jadwiga (2013). Kreowanie wizerunku biblioteki akademickiej na podstawie działań public relations Biblioteki Politechniki Wrocławskiej. Biblioteka, 17 (26), 199.
Google Scholar

Published

2020-06-09

How to Cite

Grabowska, H. (2020). Shaping the brand awareness of academic library. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(30), 29–46. https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.02

Issue

Section

Articles