Co-creating activities of reading animation with young people on the example of the Literary Escape Room in the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowska
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.07Keywords:
Literary Escape Room, readership animation, young people in Public Library, Cooperative creation with young people, the Komorów’s Communal Public Library named after Maria DąbrowskaAbstract
The teenage period is the time to search for oneself and shaping one’s own life path, often associated with rebellion and negation of what comes from adults. It is widely considered that teenagers are a group of students that is most difficult to reach with out-of-school educational activities. It is during this period that literature can help a lot in perceiving problems from a distance, finding solutions and forming one’s own personality. Trying to encourage contemporary netgeneration to relate with literary texts and to spend time in the library, librarians are increasingly expanding their offer associated with the latest technologies or multimedia workshops. The availability of such solutions depends on the financial and housing capabilities of the facility. Smaller public libraries need less costly solutions to increase the attendance of young people in cultural institutions. The article presents the opportunities to work with young people in a public library by inviting them to co-create activities on the example of the completed project of the Maria Dąbrowska’s Literary Room of Riddles in the Communal Public Library in Komorów. The successful inclusion of teenagers in activities has brought many benefits to volunteers, local students and the library itself. During the project, participants were encouraged to come to the library, as well as to get to know, with satisfaction, the works and biography of Maria Dąbrowska. Volunteers who create the described Escape Room also come to the library after the end of this project and plan their next activities.
Downloads
References
Boryczka, Bożena (2012). E-książeczki pomysł na pracę z czytelnikiem. Biblioteka – centrum informacji, 3, 12–14.
Google Scholar
Brzostowska, Agnieszka (2013). Organizacja pracy bibliotek szkolnych oraz realizacja założeń animacji czytelnictwa w opinii uczniów klas gimnazjalnych oraz bibliotekarzy szkolnych. Praca magisterska przygotowana na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Anny Wiłkomirskiej, prof. UW. Warszawa: Zakład Animacji Kultury.
Google Scholar
Co to jest escape room? (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/co-to-jest-escape-room/
Google Scholar
Gdzie jest skarb? (2018). W: Biblioteka Twórców, Filia Zalesie Dolne Biblioteka Piaseczno. Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-piaseczno.pl/wordpress/gdzie-jest-skarb/
Google Scholar
Gęborska, Marlena (2017). Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą, [Rozprawa doktorska]. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.bc.us.edu.pl/publication/15280
Google Scholar
Gminna Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://www.facebook.com/GBPkomorow/
Google Scholar
Hoflin, Katti (2015). Biblioteka to dobry społeczny biznes, rozmowa z K. Hoflin, przepr. K. Tubylewicz. W: K. Tubylewicz, A. Diduszko-Zyglewska (red.), Szwecja czyta. Polska czyta (s. 53–64). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Jąder, Mariola (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Kowalik, Anna (2015). Ucieczka od pieniędzy. Forbes, 9.03.2015. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/escape-roomy-podbijaja-polske/661rybg
Google Scholar
Kulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar
Lipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar
Mediateka Grodzisk Mazowiecki (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://mediatekagrodzisk.pl/
Google Scholar
Mediateka Wrocław (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka.wroc.pl/mediateka
Google Scholar
Mitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-room
Google Scholar
MK (2019). Niesamowita sala Youmedia zaprasza! Gratka dla miłośników nowych technologii. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://zachodniemazowsze.info/2019/06/niesamowita-sala-youmedia-zaprasza-gratka-dla-milosnikow-nowych-technologii/
Google Scholar
Multimedialna Biblioteka dla dzieci i młodzieży nr XXXI (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.mbddim.pl/
Google Scholar
Na randkę do biblioteki (2015). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.papugazameryki.pl/2015/02/05/na-randke-do-biblioteki/
Google Scholar
O bibliotece (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/o-bibliotece
Google Scholar
Ochocki model dialogu społecznego (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://pts.org.pl/ochocki-model-dialogu-obywatelskiego/
Google Scholar
Palamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.
Google Scholar
Papuzińska, Joanna (1992). Animacja w bibliotece. Biblioteka w szkole, 12, 1–7.
Google Scholar
Pokój zagadek (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://pbw.bydgoszcz.pl/pokoj-zagadek/
Google Scholar
Pokój zagadek Pani Marii (2017). Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/escape-room
Google Scholar
Ranking escape room (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/pl/ranking-escape-room
Google Scholar
Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Walczewska-Klimczak, Grażyna (2015). Dziecko w dialogu z tekstem literackim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Wojciechowski, Jacek (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar
Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar
Zając, Michał (2013). Bibliologiczne i bibliotekoznawcze szkiełko i oko. W: G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik (s. 157–285). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.