Co-creating activities of reading animation with young people on the example of the Literary Escape Room in the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowska

Authors

  • Agnieszka Brzostowska University of Warsaw

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.07

Keywords:

Literary Escape Room, readership animation, young people in Public Library, Cooperative creation with young people, the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowska

Abstract

The teenage period is the time to search for oneself and shaping one’s own life path, often associated with rebellion and negation of what comes from adults. It is widely considered that teenagers are a group of students that is most difficult to reach with out-of-school educational activities. It is during this period that literature can help a lot in perceiving problems from a distance, finding solutions and forming one’s own personality. Trying to encourage contemporary netgeneration to relate with literary texts and to spend time in the library, librarians are increasingly expanding their offer associated with the latest technologies or multimedia workshops. The availability of such solutions depends on the financial and housing capabilities of the facility. Smaller public libraries need less costly solutions to increase the attendance of young people in cultural institutions. The article presents the opportunities to work with young people in a public library by inviting them to co-create activities on the example of the completed project of the Maria Dąbrowska’s Literary Room of Riddles in the Communal Public Library in Komorów. The successful inclusion of teenagers in activities has brought many benefits to volunteers, local students and the library itself. During the project, participants were encouraged to come to the library, as well as to get to know, with satisfaction, the works and biography of Maria Dąbrowska. Volunteers who create the described Escape Room also come to the library after the end of this project and plan their next activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boryczka, Bożena (2012). E-książeczki pomysł na pracę z czytelnikiem. Biblioteka – centrum informacji, 3, 12–14.
Google Scholar

Brzostowska, Agnieszka (2013). Organizacja pracy bibliotek szkolnych oraz realizacja założeń animacji czytelnictwa w opinii uczniów klas gimnazjalnych oraz bibliotekarzy szkolnych. Praca magisterska przygotowana na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Anny Wiłkomirskiej, prof. UW. Warszawa: Zakład Animacji Kultury.
Google Scholar

Co to jest escape room? (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/co-to-jest-escape-room/
Google Scholar

Gdzie jest skarb? (2018). W: Biblioteka Twórców, Filia Zalesie Dolne Biblioteka Piaseczno. Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-piaseczno.pl/wordpress/gdzie-jest-skarb/
Google Scholar

Gęborska, Marlena (2017). Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą, [Rozprawa doktorska]. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.bc.us.edu.pl/publication/15280
Google Scholar

Gminna Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://www.facebook.com/GBPkomorow/
Google Scholar

Hoflin, Katti (2015). Biblioteka to dobry społeczny biznes, rozmowa z K. Hoflin, przepr. K. Tubylewicz. W: K. Tubylewicz, A. Diduszko-Zyglewska (red.), Szwecja czyta. Polska czyta (s. 53–64). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Jąder, Mariola (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Kowalik, Anna (2015). Ucieczka od pieniędzy. Forbes, 9.03.2015. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/escape-roomy-podbijaja-polske/661rybg
Google Scholar

Kulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Lipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Mediateka Grodzisk Mazowiecki (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://mediatekagrodzisk.pl/
Google Scholar

Mediateka Wrocław (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka.wroc.pl/mediateka
Google Scholar

Mitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-room
Google Scholar

MK (2019). Niesamowita sala Youmedia zaprasza! Gratka dla miłośników nowych technologii. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://zachodniemazowsze.info/2019/06/niesamowita-sala-youmedia-zaprasza-gratka-dla-milosnikow-nowych-technologii/
Google Scholar

Multimedialna Biblioteka dla dzieci i młodzieży nr XXXI (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.mbddim.pl/
Google Scholar

Na randkę do biblioteki (2015). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.papugazameryki.pl/2015/02/05/na-randke-do-biblioteki/
Google Scholar

O bibliotece (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/o-bibliotece
Google Scholar

Ochocki model dialogu społecznego (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://pts.org.pl/ochocki-model-dialogu-obywatelskiego/
Google Scholar

Palamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1992). Animacja w bibliotece. Biblioteka w szkole, 12, 1–7.
Google Scholar

Pokój zagadek (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://pbw.bydgoszcz.pl/pokoj-zagadek/
Google Scholar

Pokój zagadek Pani Marii (2017). Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/escape-room
Google Scholar

Ranking escape room (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/pl/ranking-escape-room
Google Scholar

Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Walczewska-Klimczak, Grażyna (2015). Dziecko w dialogu z tekstem literackim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar

Wojciechowski, Jacek (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Zając, Michał (2013). Bibliologiczne i bibliotekoznawcze szkiełko i oko. W: G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik (s. 157–285). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Published

2019-12-16

How to Cite

Brzostowska, A. (2019). Co-creating activities of reading animation with young people on the example of the Literary Escape Room in the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowska. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 105–117. https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.07

Issue

Section

Articles