Important or insignificant? The book in the everyday life of young adults (research report)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.06Keywords:
young adults, reading habits, motivation for readingAbstract
The results of a nationwide research into reading habits do not instill optimism. It has been found that reading books is not a common cultural standard. This paper attempts at presenting the role of books in the life of the young generation. The author seeks to answer the question whether books constitute an inherent part or merely a tolerated, albeit not necessarily desirable element of everyday life. The analysis is based on the results of an empirical study conducted on a group of young adults aged 18–20, i.e. at a point in life where they complete secondary education and change or have changed their reading preferences. An emphasis is put on the pedagogic perspective (and the related socialization processes) as well as on the role of the environment, i.e. people in the closest social circle, in the development of young adults’ reading habits throughout their lives.
Downloads
References
Brzezińska, Anna I. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar
Forma, Paulina (2017). Rodzina wielodzietna jako miejsce kształtowania zainteresowań czytelniczych dzieci. W: K. Segiet, K. Słupska (red.), Książka w życiu człowieka – w poszukiwaniu (u)traconej wartości (s. 229–240). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar
Janus-Sitarz, Anna (2016). W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Koryś, Izabela i in. (2018). Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf
Google Scholar
Kostecki, Janusz (2017). Czytelnictwo w Polsce – trwanie i zmiany. W: A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat (red.), Encyklopedia książki. T. 1, Eseje, A-J (s. XX–YY). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Lepalczyk, Irena (1974). Pedagogika biblioteczna Heleny Radlińskiej. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
Mazur, Elżbieta (2012). Lektury licealistów. Kanon – badania – wnioski. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Dydaktyka, 7, (72), 188–204.
Google Scholar
Słupska, Kamila (2016a). Czytająca młodzież? – między niechęcią a fascynacją (komunikat z badań). W: A. Rzymełka-Frąckiewicz, T. Wilk (red.), Edukacja, kultura, sztuka – spoistość a integracja (s. 73–89). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Słupska, Kamila (2016b). Rola książki i czasopisma w życiu dziecka – o potrzebie rozbudzania zainteresowań czytelniczych najmłodszego pokolenia. W: M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (s. 239–257). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Słupska, Kamila & Tokaj, Astrid (2014). Książka w życiu dwóch pokoleń. Pedagogika Społeczna, 3 (53), 137–158.
Google Scholar
Wzrost czytelnictwa nastoletnich dziewcząt (2018). Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/3489-wzrost-czytelnictwa-nastoletnich-dziewczat.html
Google Scholar
Zasacka, Zofia (2013). Nastolatki i ich przyjemności czytania książek. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne (s. 95–115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.