Important or insignificant? The book in the everyday life of young adults (research report)

Authors

  • Kamila Słupska Adam Mickiewicz University in Poznan, Faculty of Educational Studies, Department of Social Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.06

Keywords:

young adults, reading habits, motivation for reading

Abstract

The results of a nationwide research into reading habits do not instill optimism. It has been found that reading books is not a common cultural standard. This paper attempts at presenting the role of books in the life of the young generation. The author seeks to answer the question whether books constitute an inherent part or merely a tolerated, albeit not necessarily desirable element of everyday life. The analysis is based on the results of an empirical study conducted on a group of young adults aged 18–20, i.e. at a point in life where they complete secondary education and change or have changed their reading preferences. An emphasis is put on the pedagogic perspective (and the related socialization processes) as well as on the role of the environment, i.e. people in the closest social circle, in the development of young adults’ reading habits throughout their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brzezińska, Anna I. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Forma, Paulina (2017). Rodzina wielodzietna jako miejsce kształtowania zainteresowań czytelniczych dzieci. W: K. Segiet, K. Słupska (red.), Książka w życiu człowieka – w poszukiwaniu (u)traconej wartości (s. 229–240). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Janus-Sitarz, Anna (2016). W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Koryś, Izabela i in. (2018). Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf
Google Scholar

Kostecki, Janusz (2017). Czytelnictwo w Polsce – trwanie i zmiany. W: A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat (red.), Encyklopedia książki. T. 1, Eseje, A-J (s. XX–YY). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Lepalczyk, Irena (1974). Pedagogika biblioteczna Heleny Radlińskiej. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Mazur, Elżbieta (2012). Lektury licealistów. Kanon – badania – wnioski. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Dydaktyka, 7, (72), 188–204.
Google Scholar

Słupska, Kamila (2016a). Czytająca młodzież? – między niechęcią a fascynacją (komunikat z badań). W: A. Rzymełka-Frąckiewicz, T. Wilk (red.), Edukacja, kultura, sztuka – spoistość a integracja (s. 73–89). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Słupska, Kamila (2016b). Rola książki i czasopisma w życiu dziecka – o potrzebie rozbudzania zainteresowań czytelniczych najmłodszego pokolenia. W: M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (s. 239–257). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Słupska, Kamila & Tokaj, Astrid (2014). Książka w życiu dwóch pokoleń. Pedagogika Społeczna, 3 (53), 137–158.
Google Scholar

Wzrost czytelnictwa nastoletnich dziewcząt (2018). Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/3489-wzrost-czytelnictwa-nastoletnich-dziewczat.html
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2013). Nastolatki i ich przyjemności czytania książek. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne (s. 95–115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Published

2019-12-16

How to Cite

Słupska, K. (2019). Important or insignificant? The book in the everyday life of young adults (research report). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 89–104. https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.06

Issue

Section

Articles