Development of the reader’s culture at Lodz’s nursery schools

Authors

  • Beata Szczepańska Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii
  • Mirosława Walczak Miejskie Przedszkole nr 74 w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.04

Keywords:

children's reading culture, nursery schools in Lodz (Poland), nursery schools' book collections

Abstract

In the article an attempt was made to the evaluation of the state of the reader’s culture in Lodz’s nursery schools and the possibilities for its developing, through discussing following components of the reader’s culture: characteristics of contacts of kindergarten pupils with the book and applied methods and forms of improving reader’s passions in municipal pre-school institutions, activities of nursery schools in the preparation for the learning to read and the learning to read conducted at pre-school institutions as part of program classes, the content rating of nursery school libraries and applied selection criteria of the children’s fiction and equipping nursery school rooms and book’s corners for developing the reading amongst children aged 3–6 years. There was also an attempt made to examine attitudes of favorable teachers arousing an children’s interests in the book as well as pointing of directions of the cooperation of pre-school institutions supporting promoting the reading with the social-cultural environment and the family house of the child. In research a method of the diagnostic survey and a method of the action research was used. The scope of research included chosen Lodz municipal institutions pre-school, representing individual administrative districts of Lodz.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrzejewska, Jadwiga (1980). Zróżnicowanie startu czytelniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: S. Kubiak, (red.), Czytelnictwo w kształceniu i wychowaniu szkolnym: materiały sesji 29–30 maja 1979, cz. III. (s. 15–33). Poznań: Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UAM.
Google Scholar

Andrzejewska, Jadwiga (1988). Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa. Roczniki Biblioteczne, 1, 311–314.
Google Scholar

Antczak, Mariola & Rybka, Aleksandra (2013). Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne. (s. 41–94). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Antczak, Mariola & Walczak-Niewiadomska, Agata (red.) (2015). Książki w życiu najmłodszych. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Baluch, Alicja (1994). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej literatury. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
Google Scholar

Centner-Guz, Małgorzata (2017). U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym . Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Debesse, Maurice (1983). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-01834-1
Google Scholar

Goriszowski, Włodzimierz (1968). Czytelnictwo i jego wpływ na wyniki nauczania . Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Google Scholar

Jakubowicz-Bryx, Anna (red.) (2011). Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar

Kielar-Turska, Maria & Przetacznik-Gierowska, Maria (red.) (1992). Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Konopnicka, Iwona (2013). Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym . Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar

Krasoń, Katarzyna (2015). Poszukiwacze, odkrywcy i waleczni herosi, czyli na tropie książki przez dziecko pożądanej. W: A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż (red.), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży. (s. 369–383). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Krawczyk, Wanda (1989). Z badań nad treścią, metodami, i organizacją procesu wychowania w najstarszej grupie przedszkolnej. Studia Kieleckie, 3 (63), 59–67.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz (2003). Literatura i książka dziecięca. Słowo, obiegi, konteksty . Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz (2012). Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz, Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Zając, Michał (red.) (2008). Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty . Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz & Zając, Michał (2013). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Mazepa-Domagała, Beata (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1975). Czytanie domowe. Warszawa: „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1981). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1982). Współczesne problemy książki i czytelnictwa. W: S. Frycie, I. Kaniowska-Lewańska (red.), Kultura literacka w przedszkolu, cz. 1, (s. 196–220). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna & Leszczyński, Grzegorz (2002). Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia. Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.
Google Scholar

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 2017, poz. 356.
Google Scholar

Przecławska, Anna (1966). Młody czytelnik i współczesność. Warszawa: „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Słońska, Irena (1957). Dzieci i książki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Swędrowska, Małgorzata (2019). epedagogika.pl – Lista ekspertów. Pobrane 30 kwietnia 2019 z: https://epedagogika.pl/autor/malgorzata-swedrowska-12301
Google Scholar

Ungeheuer-Gołąb, Alicja (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik . Rzeszów: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Wiśniowska, B. (1988), Zainteresowanie dzieci przedszkolnych czytaniem [niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marii Kielar]. Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar

Published

2019-06-25

How to Cite

Szczepańska, B., & Walczak, M. (2019). Development of the reader’s culture at Lodz’s nursery schools. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(28), 71–103. https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.04

Issue

Section

Articles