Vampires, demons, fallen angels… Book market analysis for teenagers (2010–2017) – selected aspects
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.01Keywords:
book market, literature for teenagers, quantitative and qualitative analysis of the book market for teenagersAbstract
In the teenage world, reigned by Facebook, Twitter, Instagram and other social media for years, permanent contacts with reading and books are frequently just incidental, reduced to school reading lists as proven by alarming readership surveys in this age group. On the other hand, however, young fans of the Internet and computer games, intrigued by attractive books, are able to make conscious reading choices and become involved readers. Making the above assumption, an attempt was made at analyzing the book market for teenagers in 2010–2017. Based on data submitted by the Central Statistical Office of Poland, the National Library, Biblioteka Analiz and the Polish Chamber of Books, a quantitative and qualitative analysis of this most demanding, according to Ł. Gołębiewski and P. Waszczyk, market was carried out, the mechanisms governing this sector were identified, and also possible corrective measures were indicated aimed at stimulating and shaping permanent reading interests among adolescents.
Downloads
References
Gołębiewski, Łukasz (2015). Bestseller Keri Smith. Biblioteka Analiz, 5, 3.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz, Frołow, Kuba & Waszczyk, Paweł (2010). Rynek książki w Polsce 2010. Wydawnictwa. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz, Frołow, Kuba & Waszczyk, Paweł (2011). Rynek książki w Polsce 2011. Wydawnictwa. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2012). Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2013). Rynek książki w Polsce 2013. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2014). Rynek książki w Polsce 2014. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2015). Rynek książki w Polsce 2015. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2016). Rynek książki w Polsce 2016. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2017). Rynek książki w Polsce 2017. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Koryś, Izabela, Kopeć, Jarosław, Zasacka, Zofia & Chymkowski, Roman (2017). Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 r. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Koryś, Izabela, Michalak, Dominika & Chymkowski, Roman (2015). Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 r. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Kozakiewicz, Mikołaj (1998). Młodzież – teorie młodzieży. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii. (s. 224–255). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Google Scholar
Laskowska, Jolanta (2017). Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce. Jednak Książki, 7, 201–209.
Google Scholar
Melosik, Zbyszko (2003). Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej. Chowanna, R. XLVI (LIX), 1 (19), 19–37.
Google Scholar
Michalak, Dominika, Koryś, Izabela & Kopeć, Jarosław (2016). Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku: wstępne wyniki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Pawliczuk, Witold (2006). Definicje terminu „młodzież” – przegląd koncepcji. Postępy Nauk Medycznych, 6, 311–315.
Google Scholar
Peterson, Richard A., Kern, Roger M. (1996). Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore. American Sociological Review, 61, 5, 900–907.
Google Scholar
Peterson, Valerie (2018). Young Adult and New Adult Book Markets. Facts and Figures to Know the Young Adult Book Market Pobrane 15 kwietnia 2019 z: https://www.thebalancecareers.com/the-young-adult-book-market-2799954.
Google Scholar
Ruch Wydawniczy w Liczbach – Polish Publishing in Figures (2010–2017). R. 56-64, ISSN 2083-6953.
Google Scholar
Sullivan, Edmund V. (1987). Critical Pedagogy and Television. In: Critical Pedagogy and Cultural Power, ed. D.W. Livingstone. South Hadley (Mass.): Bergin & Garvey Publishers.
Google Scholar
Tobera, Marek (2008). Bibliologia wobec polskiego rynku książki w latach 1944–2007. Przegląd Biblioteczny, 1, 37–66.
Google Scholar
Zając, Michał (2012). Bez fajerwerków. Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(188), 1–4.
Google Scholar
Zając, Michał (2014). Stagnacja? Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(212), 1–4.
Google Scholar
Zając, Michał (2016). Spokojniejszy rok? Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(236), 1–4.
Google Scholar
Zając, Michał (2017). W Hogwarcie i w puszczy. Od maja 2016 do maja 2017, czyli rok w książce dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(248), 1–4.
Google Scholar
Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: IBE.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.