Vampires, demons, fallen angels… Book market analysis for teenagers (2010–2017) – selected aspects

Authors

  • Sylwia Bielawska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.01

Keywords:

book market, literature for teenagers, quantitative and qualitative analysis of the book market for teenagers

Abstract

In the teenage world, reigned by Facebook, Twitter, Instagram and other social media for years, permanent contacts with reading and books are frequently just incidental, reduced to school reading lists as proven by alarming readership surveys in this age group. On the other hand, however, young fans of the Internet and computer games, intrigued by attractive books, are able to make conscious reading choices and become involved readers. Making the above assumption, an attempt was made at analyzing the book market for teenagers in 2010–2017. Based on data submitted by the Central Statistical Office of Poland, the National Library, Biblioteka Analiz and the Polish Chamber of Books, a quantitative and qualitative analysis of this most demanding, according to Ł. Gołębiewski and P. Waszczyk, market was carried out, the mechanisms governing this sector were identified, and also possible corrective measures were indicated aimed at stimulating and shaping permanent reading interests among adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gołębiewski, Łukasz (2015). Bestseller Keri Smith. Biblioteka Analiz, 5, 3.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz, Frołow, Kuba & Waszczyk, Paweł (2010). Rynek książki w Polsce 2010. Wydawnictwa. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz, Frołow, Kuba & Waszczyk, Paweł (2011). Rynek książki w Polsce 2011. Wydawnictwa. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2012). Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2013). Rynek książki w Polsce 2013. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2014). Rynek książki w Polsce 2014. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2015). Rynek książki w Polsce 2015. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2016). Rynek książki w Polsce 2016. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2017). Rynek książki w Polsce 2017. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Koryś, Izabela, Kopeć, Jarosław, Zasacka, Zofia & Chymkowski, Roman (2017). Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 r. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Koryś, Izabela, Michalak, Dominika & Chymkowski, Roman (2015). Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 r. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Kozakiewicz, Mikołaj (1998). Młodzież – teorie młodzieży. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii. (s. 224–255). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Google Scholar

Laskowska, Jolanta (2017). Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce. Jednak Książki, 7, 201–209.
Google Scholar

Melosik, Zbyszko (2003). Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej. Chowanna, R. XLVI (LIX), 1 (19), 19–37.
Google Scholar

Michalak, Dominika, Koryś, Izabela & Kopeć, Jarosław (2016). Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku: wstępne wyniki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Pawliczuk, Witold (2006). Definicje terminu „młodzież” – przegląd koncepcji. Postępy Nauk Medycznych, 6, 311–315.
Google Scholar

Peterson, Richard A., Kern, Roger M. (1996). Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore. American Sociological Review, 61, 5, 900–907.
Google Scholar

Peterson, Valerie (2018). Young Adult and New Adult Book Markets. Facts and Figures to Know the Young Adult Book Market Pobrane 15 kwietnia 2019 z: https://www.thebalancecareers.com/the-young-adult-book-market-2799954.
Google Scholar

Ruch Wydawniczy w Liczbach – Polish Publishing in Figures (2010–2017). R. 56-64, ISSN 2083-6953.
Google Scholar

Sullivan, Edmund V. (1987). Critical Pedagogy and Television. In: Critical Pedagogy and Cultural Power, ed. D.W. Livingstone. South Hadley (Mass.): Bergin & Garvey Publishers.
Google Scholar

Tobera, Marek (2008). Bibliologia wobec polskiego rynku książki w latach 1944–2007. Przegląd Biblioteczny, 1, 37–66.
Google Scholar

Zając, Michał (2012). Bez fajerwerków. Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(188), 1–4.
Google Scholar

Zając, Michał (2014). Stagnacja? Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(212), 1–4.
Google Scholar

Zając, Michał (2016). Spokojniejszy rok? Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(236), 1–4.
Google Scholar

Zając, Michał (2017). W Hogwarcie i w puszczy. Od maja 2016 do maja 2017, czyli rok w książce dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(248), 1–4.
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: IBE.
Google Scholar

Published

2019-06-25

How to Cite

Bielawska, S. (2019). Vampires, demons, fallen angels… Book market analysis for teenagers (2010–2017) – selected aspects. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(28), 13–32. https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.01

Issue

Section

Articles